آشتیان - خبرگزاری مهر: اولین چیزی که در بدو ورود به شهر آشتیان نظرت را جلب می کند فرهیختگی و دانایی مردمانی است که در این خطه زندگی می کنند. آشتیان، نامی برگرفته از آتشدان دوران زرتشت است که در طول تاریخ مردمان دانای این دیار خوش درخشیدند. این شهر شمالی استان مرکزی با هوایی پاک و زلال آمیخته ای از دانایی و معماری و آثار باستانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آشتیان شهرستانی در جنوب شهر اراک و در شمال استان واقع شده است که بیش از هر چیز دارای نخبه و فرهیختگانی است که اگرچه برخی از انها در حال خدمت به این مرز و بو هستند و برخی از آنها نیز دارفانی را وداع گفتند اما ثبت است بر جریده عالم دوام آنها.فرهیختگانی از میرزا حسن آشتیانی فیلسوف و عالم ممتاز قرن حاضر تا دکتر کاظمی رئیس پژوهشکده رویان.

در میان نخبگان آشتیان می توان به آیت الله حاج میرزا حسن آشتیانی، آیت الله حاج شیخ مرتضی آشتیانی، میرزاکوچک آشتیانی، حاج میرزا مهدی آشتیانی، میرزا فضل الله آشتیانی، میرزا محمود آشتیانی، استاد اسماعیل آشتیانی، آیت الله حاج شیخ مصطفی آشتیانی، آیت الله حاج میرزا احمد آشتیانی، میرزامحمد حسین آشتیانی، دکترجواد آشتیانی، میرزا علی خان آشتیانی، استاد عباس اقبال آشتیانی، عبد الرحیم آشتیانی، میرزا عبدالعظیم قریب گرکانی، دکتر محمد قریب گرکانی، دکتر عبدالکریم قریب گرکانی پدرعلم زمین شناسی، میرزا ابوالقاسم آشتیانی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، پروین اعتصامی، دکتر سعید کاظمی و صدها شاعر وکیل، دانشمند، عالم، کاتب و خوشنویس اشاره کرد.

بازار تاریخی آشتیان، نبض رونق اقتصادی آشتیان

پس از دانایی در این شهرستان به بناهای باستانی و تاریخی می رسیم که خود نشان از قدمت این شهرستان دارد. بازار تاریخی آشتیان در مرکز این شهر قرار دارد و نبض اقتصادی شهر در آن می زند چنانکه اکثر مشاغل را از مسگری تا مغازه های خوار وبار و پوشاک را در آن می توان دید و خرید کرد.

 

 

 

بنای این بازار مربوط به دوره قاجار است و در آن زمان نیازهای سه شهر آشتیان، تفرش و فراهان را تامین می کرده است. این بازار در سال 85 به ثبت ملی و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

عمارت مستوفی الممالک، لوکیشن فیلم های امروزی است

این عمارت در یک کیلومتری آشتیان قرار دارد و روزگاری خانه ای اعیان نشین متعلق به میرزا حسن مستوفی الممالک، از رجال سیاسی و دولتمردان دوره قاجار است که اکنون به لوکیشن فیلم های تاریخی کشور تبدیل شده است.

این خانه دارای باغی است که روی هم ۶۰ هزار مترمربع وسعت دارد و در محله حسن آباد آشتیان قرار دارد.

این خانه اولین خانه فرنگی ساز در ایران است و به همین دلیل تزئینات آن نیز فرنگی است و از کاشیکاری، ارسی و شیشه های رنگی در آن خبری نیست و به جای آن انواع گچبری فرنگی و همین طور درهای چوبی نقاشی شده را می توان دید.

داخل عمارت کاملا دست نخورده باقی مانده و شاید بتوان آن را تنها خانه تاریخی تهران نامید که هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است.عمارت یک سرسرا با تزئینات زیبا دارد.

 

 

وجود کتیبه های سنگی قدیمی در این شهرستان

آشتیان را از جهتی دیگر، شهر کتیبه های سنگی می دانند که یکی از کتیبه هیا قدیمی به سال 1243 بازمی گردد. و البته کتیبه هایی نیز مربوط به سده های هفتم هجری در این شهرستان وجود دارد.

مسجد جامع، تکیه صادق بیک، تکیه و مسجد بازار، بازار آشتیان، تکیه بازار، تکیه میرزا باقر، مسجد میرزا محمدشریف، آب انبارهای محنت آباد (سرورآباد)، لاقه، میرزا رضا، نرگسک، نایب و نظاره در شهر آشتیان دارای کتیبه های سنگی است و زمان و واقف و پادشاه زمان در قالب شعر در آن بیان شده است.

موزه مردم شناسی آشتیان، جاذبه دیگر این شهرستان

موزه مردم شناسی آشتیان که در یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار ایجاد شده است حاوی آثار باستانی و تاریخی این شهرستان است.

 

 

موزه با با800 متر مربع وسعت در سه طبقه قرار دارد که بیش از 150 شی و سند تاریخی شامل ظروف سفالی، لوازم آهنگری، ظروف آشپزخانه، گلیم دست بافت، رودوزیهای سنتی منطقه، ظروف سفالی متعلق به دوره های قبل از میلاد و دوره اموی است.
 
موزه مردم شناسی آشتیان در جوار بازار تاریخی قرار دارد که همجواری این بناها گردشگری را برای بازدید کنندگان آسانتر می کند.

آسیاب جفتی، فرصتی برای گردشگری در دل طبیعت
 
آسیاب جفتی، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آشتیان است که در حاشیه شهر قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در دل طبیعت، فرصتی است برای گردشگری طبیعت آشتیان.

آسیاب جفتی دو آسیاب در کنار هم است که در دوره قاجار ساخته شده است که در گذشته توسط آب کار می کرده است و سنگ آسیاب را به حرکت درمی آورده است.

 

استان مرکزی با داشتن بیش از دو هزار اثر باستانی، تاریخی و طبیعی است که در میان شهرهای مختلف استان پراکنده است که با کمی توجه می تواند به چندین قطب گردشگری تبدیل شود.

....

شکوفه راستین

 

برچسب‌ها