خرم آباد - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه امنیت نخستین شرط زندگی انسان در هر منطقه است، گفت: زمانی که حضرت ابراهیم به مکه آمدند از خدا خواست که این شهر را شهر امنی قرار دهد که مقصود شهر مکه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی شامگاه پنج شنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم آباد با تفسیر آیه 35  سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: این آیه در رابطه با دعای حضرت ابراهیم(ع) است. در قرآن در مجموع هفت دعا از حضرت ابراهیم(ع) آمده که در این آیه به دو مورد از آنها اشاره می شود.

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) دو لقب مهم "ابوالانبیا" یعنی پدر انبیا و دیگری "ابوالاضیاف" یعنی پدر مهمانان را دارند، عنوان کرد: از ایشان در سه دین بزرگ الهی یهودیت، مسیحیت و اسلام به عظمت یاد شده است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه همه پیامبران الگو هستند، یادآور شد: نام حضرت ابراهیم 69 بار در 25 سوره قرآن آمده است. ایشان با ساره ازدواج کردند ولی صاحب فرزند نشدند و با زنی دیگر به نام هاجر ازدواج کردند و صاحب فرزندی به نام اسماعیل شدند و حسادت ساره زیاد شد و در نتیجه وی مجبور به هجرت به مکه شد.ایشان دوبار به مکه هجرت کردند اول زمانی که هاجر و اسماعیل را به مکه بردند و بار دیگر که با جمعیتی آمدند و در مکه ساکن شدند.

حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: زمانی که حضرت ابراهیم هاجر و اسماعیل را به مکه آوردند دعا کردند و از خدا خواست که این شهر را شهر امنی قرار دهد که مقصود شهر مکه بود.

وی تصریح کرد: امنیت نخستین شرط زندگی انسان در هر منطقه است. شرط اول سکونت در هر منطقه ای مسئله امنیت است. علاوه بر این، این دعا نشان می دهد که مراکز عبادت باید امنیت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: امنیت شرط هر گونه عمران و آبادانی است و اگر جایی بخواهد پیشرفت کند و در رفاه باشد باید امنیت داشته باشد.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه خداوند دعای حضرت ابراهیم(ع) را مستجاب و شهر مکه امنیت پیدا کرد، افزود: امنیت یا تکوینی و یا تشریعی است.

وی ادامه داد: امنیت تکوینی به این معنی است که حوادث و بلاها در آنجا اتفاق نمی افتد، برای مثال زلزله خیز و طوفان بردار و... نیست. می بینیم که بلاها در مکه در مقایسه با سایر نقاط بسیار کم است.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: امنیت تشریعی نیز به معنی وضع قوانین برای امنیت است. خداوند متعال برای مکه از این نظر امنیت قرار داد. برای زائران و برای حیوانات صید کردن در آنجا ممنوع است.کندن گیاهان و شاخ و برگ درختان ممنوع است. حتی تعقیب مجرم و دستگیری آن در مسجدالحرام ممنوع است می توانند به او آب و غذا ندهند تا خارج شود ولی حق دستگیری ندارند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دومین دعای سازنده ابراهیم که در این آیه مورد اشاره قرار گرفته است بیان داشت: حضرت ابراهیم دعا می کند که خدایا من و فرزندانم از بت پرستی دور نگه دار.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه در اینجا این سوال مطرح می شود که مگر ایشان و فرزندانشان معصوم نبودند پس چرا این دعا را کردند؟ افزود: اولا حضرت ابراهیم با این جمله می خواست زشتی بت پرستی را نشان داده و تاکید به مبارزه با بت پرستی کند. ثانیا خداوند ایشان را اسوه قرار داد تا ایشان به انسانها یاد دهند.

وی تصریح کرد: خطر بت پرستی این است که بت ها رنگ و لعاب دارند و گول زننده هستند. خطر بت پرستی مربوط  به هر زمانی می شود. که نمود امروز آن را می توان در برنامه های ماهواره ای و فیلم های مستهجن و...دید.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه اسلام با طاغوت مبارزه می کند چون می خواهد جلوی گمراهی مردم را بگیرد، یادآور شد: در آخر این آیه حضرت ابراهیم فرمود خدایا هر کس از من پیروی کند از من است که این موضوع شامل حال ما هم می شود اگر از آئین آن حضرت پیروی کنیم.

برچسب‌ها