به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ایده پدیدارشناسی؛ پنج درسگفتار» نوشته ادموند هوسرل بهتازگی با ترجمه طالب جابری توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۱۹۷۳ منتشر شده است.
کتاب پیشرو دربرگیرنده متن درسگفتارهایی است که ادموند هوسرل از ۲۶ آوریل تا ۲ مه ۱۹۰۷ در گوتینگن ارائه کرد و در قالب جلد دوم مجموعهآثار ایناندیشمند و فیلسوف آلمانیاتریشی که بهعنوان بنیانگذار پدیدارشناسی شناخته میشود، چاپ شده است. مجموعه آثار هوسرل «هوسرلیانا» نام دارد و درسگفتارهایی که پیش رو داریم، درآمدی بر درسگفتارهای دیگر هوسرل هستند که «شی و مکان» نام دارند و جلد شانزدهم «هوسرلیانا» را میسازند.
در ابتدای «ایده پدیدارشناسی»، پس از درآمد مترجم فارسی و درآمد ویراستار آلمانی کتاب، «سیر فکری درسگفتارها»ی مندرج با سهعنوان اصلی «ملاحظه پدیدارشناختی: سطح اول و سطح دوم و سطح سوم» آمده است.
سپس درسگفتارهای کتاب بهترتیب از اول تا پنجم درج شده و سهضمیمه پس از آنها آمده است. در پایان کتاب هم، پیش از نمایه هم واژهنامه آلمانی-انگلیسی- فارسی اصطلاحات کتاب آمده است.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
اگر امکانهایی وجود دارد برای اینکه چنین پدیدارهای محضی به اُبژههای [یا موضوعات] پژوهش تبدیل شوند، پس بدیهی است که ما اکنون دیگر در [دایره] روانشناسی، این علم طبیعی به نحو متعالی ابژکتیو، نایستادهایم. پس ما هرگز نه پدیدارهای روانشناختی و رویدادهایی خاص از بهاصطلاح واقعیت رئال (که البته وجود آن کاملا پرسشپذیر میماند)، بلکه چیزی را میپژوهیم و از چیزی سخن میگوییم که هست و معتبر است، خواه چیزی همچون واقعیت ابژکتیو وجود داشته باشد خواه نه، خواه وضع کردن چنین امور متعالیای موجه باشد خواه نه. پس ما دقیقا از چنین دادگیهای مطلقی سخن میگوییم؛ حتی اگر اینها به صورت قصدی [یا خواستی] با واقعیت ابژکتیو نسبت داشته باشند، نسبت داشتن نوعی ویژگی در آنهاست، در حالی که هنوز هیچ پیشداوریای پیرامون هستی و نیستی واقعیت صورت نگرفته است. و ما بدینسان بر کرانه پدیدارشناسی لنگر میاندازیم که اعیانش [یا برابرایستاهایش] به مثابه هست وضع شدهاند، همانگونه که علم ابژههای پژوهش خود را وضع میکند، اما [اعیان پدیدارشناسی] هرگز به مثابه وجودهایی در یک من، در یک جهان زمانی، وضع نشدهاند، بلکه به مثابه دادگیهایی مطلق دریافتشده در مشاهده حلولی محض [وضع شدهاند]: در اینجا امر حلولی محض نخست باید به واسطه بازآوری پدیدارشناختی توصیف شود؛ من دقیقا همین چیزی را که آنجاست افاده میکنم، نه چیزی که این [چیز در آنجا] به نحو تعالییابنده آن را افاده میکند، بلکه چیزی که فینفسه هست و به مثابه آن داده شده است.
اینکتاب با ۱۱۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.