۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۹

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی:

65 درصد جرائم اینترنتی در خراسان رضوی مربوط به جرم‌های مالی است

65 درصد جرائم اینترنتی در خراسان رضوی مربوط به جرم‌های مالی است

مشهد-خبرگزاری مهر: سرهنگ عرفانیان اظهار کرد: 65 درصد جرائم اینترنتی مالی هستند، از این بین 13 تا 15 درصد موضوع هتک حرمت و افترا و جرائم مشابه، سه درصد نیز جرائم اخلاقی بوده و الباقی جرائم نیز شامل جرائمی مانند برداشت داده‌ها و دستیابی به اطلاعات دیگران است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ محسن عرفانی ظهر دوشنبه در نشست خبری که در محل پلیس فتای خراسان رضوی برگزار شد به جرائم مالی اینترنتی اشاره و اظهار کرد: 65 درصد جرائم اینترنتی مالی هستند، از این بین 13 تا 15 درصد موضوع هتک حرمت و افترا و جرائم مشابه، سه درصد نیز جرائم اخلاقی بوده و الباقی جرائم نیز شامل جرائمی مانند برداشت داده ها و دستیابی به اطلاعات دیگران است.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی افزود: بیشتر جرائم اینترنتی توسط جوان‌ها 20 تا 30 ساله انجام می‌شود و حدود 85 درصد این مجرمان به این عمل مجرمانه شان آگاهی دارند و این در حالی است که حدود 15 درصد دیگر نمی دانند که عمل و رفتارشان مجرمانه است و وقتی گرفتار قانون می شوند به شدت اظهار ندامت می‌کنند.

سرهنگ عرفانی گفت: در سال جاری بیش از 80 درصد جرائم اینترنتی استان توسط پلیس فتا کشف و مجرمان به دستگاه قضا سپرده شده‌اند.

وی همچنین از بررسی بیش از هزار و پانصد قطعه سخت افزاری توسط آزمایشگاه بررسی ادله پلیس فتای استان خبر داد و اظهار کرد: در این آزمایشگاه پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل سخت افزای و نرم افزای توسط مختصصان پلیس مورد ارزیابی کشف و بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین از همه مردم به ویژه خانواده‌های جوان و بانوان خواست تا به هیچ عنوان از گوشی تلفن همراهشان به‌عنوان مکانی برای نگهداری فیلم و عکس‌های خصوصی استفاده نکنند.

رئیس پلیس فتای استان از همه مردم خواست تا از خرید تلفن همراه از افراد بدون هویت و بدون مکان مشخص خودداری کرده و برای تهیه تلفن همراه فقط از اماکن تجاری مشخص اقدام کنند.

سرهنگ عرفانی با اشاره به طرح ضربتی کشف موبایل‌های سرقتی در مشهد اظهار کرد: پلیس فتای استان موفق شد در یک هفته گذشته 25 دستگاه موبایل سرقتی را کشف به صاحبانشان بازگرداند.

وی افزود: این تعداد موبایل از 10 نفر کشف که مجرمان همه دستگیر و تحویل مقام قضایی استان شدند.

وی افزود: در بین موبایل‌های کشف شده تعدادی دارای کارتن تقلبی بوده و حتی برچسب قلابی دارند پس مشتریان و مردم عزیز دقت کنند تا داشتن کارتن برای خرید یک گوشی تلفن همراه تنها ملاک نیست و باید خرید گوشی از مکان و شخص معتبر انجام شود تا خریدار بعدا گرفتار نشود.

سرهنگ عرفانی عنوان کرد: متاسفانه در بین افراد دستگیر شده افرادی هستند که گوشی‌های سرقتی را با کارتن قلابی خریده‌اند و اکنون قادر به شناسائی فردی که تلفن را از وی خریده‌اند نبوده و خودشان باید پاسخگوی مسائل قانونی باشند.

دستگیری تبعه خارجی که درصدد انتشار مسائل غیراخلاقی بود

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا همچنین به دستگیری یکی از اتباع خارجی ساکن در مشهد اشاره کرد که قصد انتشار فیلم و عکس‌های غیراخلاقی را در یکی از کافی‌نت‌های مشهد داشته است.

وی افزود: طبق دستورالعمل پلیس فتا کافی‌نت‌ها باید پورت‌های یو اس پی سیستم هایشان را ببندند تا مراجعه‌کنندگان نتوانند از این پورت‌ها بدون اجازه استفاده کنند اما در یکی از کافی‌نت‌های سطح شهر که این مسئله رعایت نشده بود یکی از اتباع خارجی از غفلت صاحب کافی‌نت استفاده کرده و اقدام به ذخیره فیلم و عکس های غیراخلاقی در این کافی‌نت کرده بود.

سرهنگ عرفانی اظهار کرد: پلیس فتای استان با استفاده از شگردهای پلیسی توانست این تبعه خارجی را دستگیر و تحویل مقام قضایی دهد.

وی با اشاره به فعالیت متمرکز پلیس فتای خراسان رضوی در سطح کافی‌نت‌های استان بیان کرد: از سال 90 که ابتدای راه‌اندازی این پلیس تخصصی بود آسیب‌ها خیلی زیاد بودند که خوشبختاه در سال جاری این آسیب ها به پنج تا 10 درصد رسیده است.

رئیس پلیس فتای استان گفت: در صورتی که صاحبان کافی‌نت‌ها سهل‌انگاری نکنند و به دستورالعمل و هشدارهای پلیس عمل کنند این آسیب‌ها در کافی‌نت‌های استان به صفر نزدیک خواهد شد.

وی افزود: بیشترین جرائم در کافی نت ها سرقت های اینترنتی است که با همکاری متصدیان کافی نت ها با پلیس می توان این جرائم را نیز کاهش داد.

کد خبر 2361999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha