۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵

در نشست جشنواره «همراه تهران» مطرح شد:

فیلم‌های موبایلی هنرمندان تا آخر هفته می‌رسد/ داعش و استفاده از تکنولوژی

فیلم‌های موبایلی هنرمندان تا آخر هفته می‌رسد/ داعش و استفاده از تکنولوژی

نشست خبری جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» روز دوشنبه 10 شهریورماه برگزار شد که طی آن دبیر جشنواره و همچنین دبیران بخش‌های فیلم، عکس و نگاه هنرمند این دوره به ارائه توضیحات و گزارشی از بخش‌های خود پرداختند و بر این نکته تأکید شد که باید از تکنولوژی به درستی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه 10 شهریورماه سومین نشست خبری دومین جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» با حضور حمید خانی دبیر جشنواره، مهرداد اسکویی دبیر بخش فیلم، مهدی مقیم نژاد دبیر بخش عکس، مهدی آشنا دبیر بخش نگاه هنرمند و تعدادی از اهالی رسانه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمید خانی دبیر دومین جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» طی سخنانی گفت: جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» در آغاز دومین دوره خود در پاییز 92، کسب مجوز و ثبت در تقویم جشنواره های کشور را در برنامه خود قرار داد و طی 6 ماهه دوم سال 92 پروسه‌ای طولانی را در این زمینه به انجام رساند. با حمایت سازمان سینمایی کشور و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن‌ماه 92 جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» در تقویم جشنواره های سازمان سینمایی ثبت شد.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» به صورت کاملا خصوصی برگزار می شود و هیچ کدام از سازمان های دولتی از جشنواره حمایت مالی نداشته اند. برگزار کننده جشنواره شرکت MCG است که با مشارکت «دیجی کالا»، این جشنواره را برگزار می کند. در این دوره، سونی - موبایل به عنوان حامی اصلی جشنواره حضور دارد و در بخش های دیگر نیز شرکت های خصوصی و سازمان های مرتبط همچون آپارات، همراه اول، خانه سینمای دانشگاهی، لنزور، ایمانقشینه، هدف نهایی، ایران اپس و آی تی ایران از دومین جشنواره «همراه تهران» حمایت کرده اند.

خانی در ادامه حرف هایش درباره روند برنامه ریزی و آماده سازی جشنواره گفت: فراخوان جشنواره در اسفند ماه 1392 منتشر شد که در حوزه های فیلم و عکس های موبایلی 3 بخش رقابتی تعریف شد. بخش اصلی با عنوان «از نگاه همراه»، بخش تهران از نگاه همراه و بخش دانشگاه از نگاه همراه که ویژه دانشجویان تعریف شده بود، از 10 اسفندماه 92 تا 24 مردادماه 93 آثار متقاضیان را دریافت کردند. با پایان مهلت ارسال آثار، هیأت انتخاب و داوری کار خود را آغاز کرده و به مدت 2 هفته، این آثار را مورد بررسی و داوری قرار دادند.

دبیر جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» ضمن ارائه آمار و ارقامی درخصوص جشنواره «همراه تهران» عنوان کرد: نزدیک به 11 هزار اثر از سراسر ایران در این جشنواره شرکت کردند که 24 هزار و 606 عکس در سه بخش رقابتی به جشنواره ارسال شد. 21 هزار و 395 عکس از طریق سایت و 2 هزار و 645 عکس از طریق اپلیکیشن جشنواره به دبیرخانه رسیدند. از سوی دیگر 607 فیلم در 3 بخش رقابتی به جشنواره رسید. 534 فیلم در بخش اصلی، 47 فیلم در بخش تهران از نگاه همراه و 26 فیلم در بخش دانشگاه از نگاه همراه حضور دارند.

وی درباره جوایز این دوره از جشنواره گفت: در بخش فیلم به 13 فیلم جایزه اهدا می شود و از 6 فیلم تقدیر می شود. در بخش عکس به 13 عکس جایزه اهدا می شود و از 4 عکس تقدیر می شود. ارزش کل جوایز جشنواره مبلغ 76 میلیون تومان خواهد بود.

خانی با اشاره به اینکه از نقاط مختلف ایران و خارج از کشور آثار متعددی برای حضور در جشنواره دریافت شده، گفت: در این دوره جشنواره علاقمندان به عکاسی و فیلم سازی با موبایل از دورترین مناطق مرزی، از شهرهای بزرگ، از روستاهای این سرزمین پهناور و حتی جزایر خلیج فارس، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده اند که بیش از 300 شهر در فهرست کاربران و اعضای جشنواره ثبت شده اند. امسال ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در جشنواره شرکت داشتند که آثاری از کشورهای عراق، امارات، سوئد، آلمان و فرانسه در میان این آثار دیده می شود. امضای تفاهم نامه جشنواره «همراه تهران» و جشنواره فیلم «ای موبایل مقدونیه» از جمله اقدامات جشنواره برای دستیابی به ارتباط میان جشنواره های موبایلی دیگر کشورها بود که در مردادماه سال جاری به انجام رسید و طی آن مقرر شد در 3 حوزه نمایش آثار، اطلاع رسانی به هنرمندان و مطالعات و تحقیقات در زمینه آثار موبایلی این همکاری پیوسته وجود داشته باشد. در گام نخست فیلم های برگزیده جشنواره مقدونیه در زمان برگزاری جشنواره «همراه تهران» به نمایش درخواهند آمد.

وی در پایان درباره محل برگزاری این جشنواره یادآور شد: محل برگزاری دومین جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» همچون سال گذشته پردیس سینماگالری ملت خواهد بود و نمایش آثار با برگزاری مراسم افتتاحیه در 21 شهریورماه آغاز می‌شود و با مراسم اختتامیه در 28 شهریورماه به پایان می رسد. دومین جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» طی روزهای یاد شده از ساعت 16 الی 22 برنامه های متنوعی را برای بازدید کنندگان ترتیب داده است که نمایش فیلم های راه یافته به جشنواره، نمایش فیلم های بخش غیر رقابتی نگاه هنرمند، نمایشگاه عکس های راه پیدا کرده به جشنواره، نمایشگاه جنبی صنایع مرتبط با موضوع جشنواره و نشست های پرسش و پاسخ و همچنین موبایل تور را شامل می شود.

در ادامه نشست مهرداد اسکویی ضمن توضیحاتی در خصوص روند داوری بخش فیلم های جشنواره «همراه تهران» گفت: در جشنواره سال گذشته سعی کردیم که روند داوری فلیم ها به گونه ای باشد که فیلم ها بر اساس زیبایی شناسی انتخاب شوند و هیچ فیلمی که از استانداردهای مطلوب برخوردار است از داوری کنار گذاشته نشود، در همین دوره هم همین سیاست را دنبال کردیم، حجم فیلم های رسیده به دبیرخانه نزدیک به 600 فیلم بود که ما باید از میان آن ها تعدادی را انتخاب می‌کردیم که بتوانیم در جشنواره از آن ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است که به مخاطبان زیبایی شناسی را آموزش دهیم و به آن ها بگوییم که با استفاده از تلفن همراه می توان فیلم هایی را تولید کرد که ویژگی هایی خاص داشته باشد که بتوان از آن به عنوان یک فیلم یاد کرد. باید از این وسیله به عنوان یک ابزار متفاوت برای ثبت دیده های خود استفاده کرد . تلاشمان بر این است که بتوانیم این فرهنگ را نهادینه کنیم.

اسکویی یادآور شد: در دومین جشنواره فیلم «همراه تهران» در بخش انتخاب آثار از پیروز کلانتری مستند ساز، بابک کریمی بازیگر سینما و شهرام مکری از کارگردان‌های جوان سینمای ایران بهره گرفیتم و در بخش داوری فیلم ها در کنار یک تیم از سینماگران ایران بودیم. رخشان بنی اعتماد، کیانوش عیاری و علی مصفا از چهره هایی بودند که فیلم های رسیده در این دوره از جشنواره را قضاوت کردند. بیشتر فیلم هایی که در بخش مسابقه حضور دارند، از نگاه ویژه برخوردار هستند و فیلم های متفاوتی محسوب می‌شوند. موضوعی که در جشنواره امسال با آن مواجه شدیم این بود  که تصمیم گرفتیم  در بخش های مختلف اعم از انیمیشن، مستند و تجربی جایزه های جداگانه ای را برای فیلمسازان در نظر بگیریم.

دبیر بخش فیلم جشنواره «همراه تهران» افزود: در این دوره از جشنواره به 13 فیلم جایزه نقدی تعلق می گیرد.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم در آینده ای نزدیک سینماگران حرفه ای هم وارد این عرصه شوند و با موبایل فیلم های متفاوتی را بسازند. دسترسی به تکنولوژی دور از دسترس نیست و ما باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

مهدی مقیم نژاد دبیر بخش عکس دومین جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» ضمن ارائه آماری در خصوص آثار رسیده عنوان کرد: در این دوره از جشنواره با حجم انبوهی از آثار رسیده به دبیرخانه مواجه شدیم. در این بحث ما با 2 نوع مخاطب مواجه بودیم، یکی عکاسان حرفه ای که نگاه ویژه داشتند و آثار متفاوتی را به ما ارائه کردند و دیگر عکاسان آماتور که با موبایل های خودشان عکس هایی را برای ما ارسال کردند که در میان آن ها با آثار قابل توجه ای مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره در بخش انتخاب عکس، عباس کوثری، ساعد نیک ذات و کیارنگ علایی ما را همراهی کردند و در بخش داوری عکس ها صیف الله صمدیان، حمید جبلی و محمود کلاری حضور دارند.

در ادامه نشست مهدی آشنا دبیر بخش نگاه هنرمند نیز ضمن توضیحاتی درباره این بخش یادآور شد: بخش نگاه هنرمند یکی از بخش های غیر رقابتی دومین جشنواره فیلم و عکس «همراه تهران» است که از دوم مردادماه امسال کار خودش را به طور رسمی آغاز کرد.

وی ادامه داد: تا به امروز گیزلا سینایی، فاطمه معتمد آریا، قباد شیوا، آتیلا پسیانی، بهروز غریب پور و نیکی کریمی برای این بخش فیلم هایی را تولید کردند که طی روزهای پایانی هفته به دبیرخانه تحویل داده می‌شوند.

آشنا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر این که شرکت سونی گوشی های گران قیمتی را در اختیار آن ها برای تولید فیلم ها قرار داده، گفت: بحث ابزار زیاد مهم نیست و در نگاه فیلمسازان تاثیری ایجاد نمی کند. تلاش ما بر این بود که بتوانیم امکانات راحتی تری را برای هنرمندان این بخش فراهم کنیم تا آن ها بتوانند فیلم بسازند.

در ادامه نشست اسکویی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در سال های گذشته با استفاده از تلفن همراه، فیلم هایی درباره تحولات اجتماعی و حوادث بعد از انتخابات ساخته شده و جشنواره فیلم «همراه تهران» در خصوص این مساله چه ساز کاری و اندیشیده است، گفت: من در سال های اخیر فیلم های بسیاری درباره تحولات اجتماعی جمع کردم و امروز می توان از آن به عنوان یک سند قابل قبول استفاده دارد.

وی افزود: یکی از بحث هایی که من در کارگاه های آموزشی دنبال کردم این بود که به هنرجویان می گفتم نباید وارد حریم شخصی دیگران شد و در خصوص این مساله ای که شما عنوان کردید باید بگویم تکنولوژی به سمتی حرکت می کند که ما ناگزیر هستیم از آن بهره بگیریم اما باید بدانیم که در جامعه نمی توانیم وارد حریم خصوصی دیگران شویم و باید به آن احترام بگذاریم.

اسکویی یاد آور شد: امروز گروه داعش قدرت خود را مدیون همین رسانه های شخصی است. وقتی آن ها از طریق ویدیو فیلم یک قتل عام را منتشر می کنند و امروز از هر نگاه و سلیقه ای آن را با دیدگاه خود در شبکه های مربوط به رسانه های شخصی هم چون موبایل باز نشر می‌کند، باعث می شود، آن ها قدرت رسانه ای پیدا کنند. باید حواسمان باشد که از این رسانه شخصی و برنامه های مربوط به آن چگونه استفاده کنیم.

در پایان نشست حمید خانی در جواب به سوالی مبنی بر نمایش فیلم های جشنواره «همراه تهران» در فضاهای عمومی گفت: نهاد های دولتی هیچ گونه همکاری را با این جشنواره نداشتند و ما در صدد هستیم که بتوانیم از این ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

یکی دیگر از نکته هایی که در این نشست خبری عنوان شد، این بود که نشریه داخلی این جشنواره هم زمان با آغاز جشنواره با عنوان «مونو گراف» منتشر خواهد شد.

کد خبر 2362006

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha