۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۴۷

نهمین جشنواره قرآنی مدها متان در خراسان جنوبی برگزار می شود

نهمین جشنواره قرآنی مدها متان در خراسان جنوبی برگزار می شود

بیرجند – خبرگزاری مهر: مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی از برگزاری نهمین جشنواره قرآنی مدها متان همزمان با 16 آبان ماه سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رمضان زاهدی اصل مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد استان اظهار داشت: جشنواره قرآن از پرشورترین و وزین‌ترین جشنواره‌هایی است که توسط دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان برگزار می‌شود و علاقمندان زیادی را در میان اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره قرآنی مدها متان در طول هشت دوره برگزاری در میان اعضای کانون‌های مساجد اقدامات شایسته‌ای را در جهت شناسایی قاریان و حافظان فعال در کانون‌ها بعمل آورده است، افزود: در سال جاری نهمین دوره این مسابقات همزمان با سراسر کشور ویژه برادران در خراسان جنوبی نیز  برگزار می شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد: شناسایی و ارتقای سطح اطلاعات عمومی و تخصصی جوانان علاقه‌مند به قرآن و فرهنگ غنی اسلام، حضور پر نشاط‌تر اعضای کانون‌ها در فعالیت‌های قرآنی ملی و بین‌المللی، کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در قالب ایجاد رقابت سالم، ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه‌ای فعال در امور قرآنی، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی موجود در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و کشف و شناسایی استعدادهای موجود در امر تفسیر قرآن (در بین ائمه محترم جماعات مساجد) از جمله این اهداف است.

مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال جشنواره قرآن "مدها مّتان" در 7رشته برگزار مي‌گردد، تصریح کرد: قرائت، حفظ،  اذان، ترتيل، تفسیر، مفاهیم قرآن و نهج البلاغه  و تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز از جمله این رشته ها می باشد.

حجت الاسلام زاهدی با اشاره به اینکه مرحله کشوری جشنواره قرآن در رشته های قرائت، حفظ،اذان ، ترتیل و تفسیر و فقط در رده سنی بالای 16 سال برگزار می شودف خاطر نشان کرد: برگزاری مرحله استانی در رده سنی زیر 16 سال فقط در رشته حفظ(یک ، سه و پنج جزء) اجباری است.

وی با بیان اینکه رشته قرائت به صورت قرائت مسابقه ای انجام می‌شود. قاریان راه یافته به مرحله کشوری، پس از شرکت در بخش مقدماتی و احراز رتبه لازم به بخش فینال راه یافته و در نهایت سه نفر برتر معرفی خواهند شد، افزود: نفرات اول تا سوم مرحله کشوری اوقاف در 2 سال گذشته امکان شرکت در  جشنواره مدها مّتان را ندارند.

مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مسابقه رشته قرائت از کل قرآن مجید می باشد، اذعان داشت: در رشته حفظ، 6 بخش برگزار سه بخش یک، سه و پنج جزء برای رده سنی زیر16 سال و سه بخش ده، بیست و سی جزء(حفظ کل) برای رده سنی بالای 16 سال برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام زاهدی با بیان اینکه شركت كنندگان در رشته اذان، باید از مؤذنين مساجد باشند و غالباً اذان مسجد به عهده آنان باشد و اين امر نيز به تأييد كتبي امام جماعت مسجد رسيده باشد، ادامه داد: شركت در رشته ترتيل ، فقط براي آن دسته از شركت‌كنندگانی است كه بطور ثابت در ترتيل طرح تلاوت نور مساجد، حضور داشته باشند و اين امر نیز به تأييد كتبي امام جماعت مسجد رسيده باشد.

وی با اشاره به اینکه مسابقه رشته ترتیل از کل قرآن مجید می باشد، تصریح کرد: رشته تفسیر ویژه امامان جماعت مساجد می‌باشد و در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود.

مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه در جشنواره رشته مفاهيم قرآن و نهج البلاغه تنها در مرحله استانی برگزار خواهد شد، گفت: شرکت کنندگان در این رشته با مطالعه جزوه‌ای با موضوع "نماز در قرآن و نهج البلاغه" در آزمونی که به صورت سراسری 30 آبان برگزار خواهد شد، شرکت می کنند.

حجت الاسلام زاهدی با بیان اینکه رشته صحيح خواني حمد و سوره و اذكار نماز فقط در مرحله استانی(مسجد/شهرستان/مرکز استان) و برای گروه سنی 8 تا 15 سال برگزار خواهد شد، ادامه داد: در این رشته با اقامه یک رکعت نماز توسط شرکت کنندگان ، قرائت(حمد، سوره و اذکار نماز) آنها در حضور داوران بررسی و تصحیح خواهدشد. پس از پایان داوری از نفرات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

 وی در خصوص زمان و مکان  برگزاری مرحله  کشوری خاطرنشان کرد:  نفرات منتخب مرحله استانی (رتبه های برتر هررشته بر اساس آیین نامه) جهت رقابت و حضور در مرحله کشوری به دبیرخانه استان میزبان(خوزستان) معرفی می شوند.

مسئول دبیرخانه کانونهای مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه آخرین مهلت ثبت نام مرحله استانی تاریخ 30مهرماه سال جاری است، تاکید کرد: تاریخ برگزاری مرحله استانی 17آذرماه سال جاری است.

حجت الاسلام زاهدی یادآور شد: تکمیل فرم ثبت نام ، ارسال کپی شناسنامه و کپی کارت ملی به دبیرخانه استان و ارائه  معرفی نامه از کانون فرهنگی هنری مسجد برای تمامی شرکت کنندگان الزامی می باشد و افراد شرکت کننده از سطح شهرستان های استان می باست فرم مذکور را تکمیل و به اداره ارشاد آن شهرستان تحویل و شرکنندگان از شهرستان های بیرجندف خوسف و درمیان باید فرم ثبت نام را پس از تکمیل به دبیرخانه کانونهای مساجد استان تحویل دهند.

کد خبر 2362154

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha