۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۶:۴۱

حسینی:

آب بندان ها در امنیت غذایی و اقتصاد روستاهای رشت نقش آفرین است

آب بندان ها در امنیت غذایی و اقتصاد روستاهای رشت نقش آفرین است

رشت – خبرگزاری مهر: رئیس اداره شیلات شهرستان های رشت و رودبار گفت: آب بندان ها در امنیت غذایی، اقتصاد و اشتغال خانوارهای روستایی نقش آفرین هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی عصر پنجشنبه در نشستی با دهیاران بخش مرکزی شهرستان رشت که بر اساس موضوع راهکارهای توسعه روستایی بخش مرکزی با محوریت آبزی پروری در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، افزود: پرورش ماهیان گرم آبی طبق ضوابط آیین نامه بهره برداری آب بندان ها و اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس از مهمترین راهکار های بهره برداری از آب بندان های شهرستان رشت است.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ آبزی مصرفی از طریق ماهیگیری با قلاب در ایام خاص سال و برگزاری جشنواره طبخ آبزیان در زمان صید ماهی را راهکار دیگر استفاده بهینه از آب بندان ها عنوان کرد و اظهار داشت: اشتغالزایی روستایی از طریق اشتغال در تولید و عرضه ماهی و صنایع جانبی روستایی عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

رئیس اداره شیلات شهرستان های رشت و رودبار ادامه داد: آبزی پروری محور توسعه روستایی بوده که باید در اولویت روستاهای دارای آب بندان و مزارع آبزی پروری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آب بندان ها در اجرای طرح پروژه قفس، ماهیگیری تفریحی، طبخ آبزیان و عرضه مستقیم، ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه صنایع روستایی و ابزارهای صید و محصولات شیلاتی و غیره موثر هستند، گفت: استفاده از اراضی شالیزاری مجاور منازل برای کشت توام و کشت دوم گامی در جهت شکوفایی اقتصاد خانوارهای روستایی به شمار می آید.

حسینی با اشاره به اینکه استفاده از آب زراعت و باغ ها در حین عبور برای آبزی پروری مناسب است، افزود: ترویج فرهنگ آبزی مصرفی با تمرکز بر روی مشارکت بانوان روستایی، تشویق آبزی پروران خرد برای دریافت مجوز فعالیت، مشارکت دهیاران در آموزش و ترویج فعالیت های آبزی پروری در روستا، اجرای پروژه های کشاورزی ترکیبی در روستاهای الگویی و تشویق جوانان و کهنسالان به صید تفریحی در مکان های مشخص از عواملی بوده که در گسترش آبزی پروری نقش آفرین است.

وی درباره توسعه روستایی و کشاورزی پایدار در روستاها اظهار داشت: توسعه روستایی مترادف با کشاورزی پایدار، آمایش سرزمینی و شناسایی ظرفیت های منطقه ای بوده و کشاورزی پایدار نیز با استفاده از فناوری مناسب و سازگار با فرهنگ، آداب و رسوم و شرایط زیست بومی منطقه محقق می شود.

رئیس اداره شیلات شهرستان های رشت و رودبار با اشاره به برنامه های توسعه روستایی ادامه داد: این برنامه ها باید بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روستاییان، ایجاد اشتغال در روستا با کشاورزی ترکیبی یا متنوع ، آموزش همه اعضای خانوار و امنیّت غذایی و کاهش فقر و فاصله با جامعه شهری را به دنبال داشته باشد.

 

کد خبر 2372883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha