۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۳۷

جزئیات گزارش ارزشیابی کیفی خودروها اعلام شد

جزئیات گزارش ارزشیابی کیفی خودروها اعلام شد

سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارشی ضمن انتشار اسامی بی‌کیفیت ترین خودروهای تولیدی در مردادماه امسال اعلام کرد: 3 مدل خودروی تولیدی سایپا مورد ارزیابی قرار گرفت که بین 78.8 تا 82.4 نمره منفی کسب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس گزارش تحليلي ارزشيابي خودروهاي ساخت داخل در مردادماه 1393، مجموع خودروهاي توليد شده اعم از سبك و سنگين، نسبت به ماه قبل با افزایش يك درصدي و در مقايسه با زمان مشابه سال قبل با روند صعودی 85.4 درصدي مواجه شده است.

در ماه اخير 99 درصد از حجم خودروهاي توليد شده در داخل كشور، مختص خودروهاي سبک اعم از سواري و وانت بوده و يک درصد نيز به خودروهاي گروه سنگين اعم از مسافری و باری اختصاص یافته است.

تعداد خودروهاي ارزشيابي شده توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در مردادماه نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افزایش يافته، به طوري كه در مجموع 23 مدل خودرو مورد بازرسي قرار گرفت كه 18 مدل در سطح كيفي خيلي خوب و 5 مدل هم در سطح كيفي خوب قرار گرفته‌اند.

در اين ماه، تندر 90 اتوماتيک محصول شركت ايران خودرو، به خودروهاي ارزيابي شده اضافه شد كه با كسب 20.5 نمره منفي همراه با خودروي پارس تندر به عنوان باكيفيت ترين خودروهاي مردادماه معرفي شده اند.

در اين ماه همچون ماه هاي گذشته سه خودروي سايپا 131X  محصول سايپا، سايپا 131X  محصول پارس خودرو و سايپا 132X  در گروه قيمتي زير 20 ميليون تومان مورد ارزيابي قرار گرفتند كه به ترتيب 78.8، 80.2 و 82.4 نمره منفي كسب كرده اند و در رده كيفي  B+ قرار گرفته اند.

در گروه قيمتي بين 20 تا 40 ميليون تومان نيز 14 خودرو مورد ارزيابي قرار گرفت كه در آن ميان، خودروهاي پارس تندر، تندر90 پارس خودرو، تندر90 ايران خودرو، پژو 206 و پژو206SD  در جايگاه اول تا پنجم و در رده كيفي A+ قرار گرفتند.

اين خودروها به ترتيب 20.5، 20.8، 20.8، 22.7 و 22.8 نمره منفي كسب كرده اند. همچنين خودروي تيبا كه در ماههاي گذشته در رده كيفي B+ قرار مي گرفت اين ماه جايگاه خود را ارتقا داد و با كسب 59.4 نمره منفي در رده كيفي A قرار گرفت.

اين گزارش حاكي از آن است كه در ارزيابي هاي انجام شده در مردادماه سال جاري، يک خودرو به گروه قيمتي خودروهاي بين 40 تا 60 ميليون تومان افزوده شده و بنابراين 4 خودرو در اين گروه مورد ارزشيابي قرار گرفته اند.

تندر90 اتوماتيک با 20.5 نمره منفي در جايگاه اول جدول قرار گرفت، جک 5J  اتوماتيك 44.6 نمره منفي كسب كرد و در جايگاه دوم قرار گرفت. ليفان 620 و ام وي ام 530 نيز با 51.3 و 51.4 نمره منفي در رده هاي بعدي قرار گرفتند.

همچنين همانند ماه گذشته ليفان 60X و ام وي ام 33X  در دسته قيمتي بين 60 تا 80 ميليون قرار گرفتند و ليفان 60X با كسب 50 نمره منفي رتبه كيفي را از آن خود كرد؛ اما ام وي ام 33X با 63.9 نمره منفي در رده كيفي خوب با رتبهB+   قرار گرفت.

در بخش خودروهای تجاری مسافری در ماه جاري، علیرغم تولید اتوبوس های اسکانیا در شرکت عقاب افشان، به دلیل ممانعت خودروساز، هیچگونه خودرویی ارزشیابی نشده است.

محصولات تولیدی شرکت های کاریزان خودرو، سیبا موتور و ارس خودرو دیزل با توجه به عدم همکاری خودروساز جهت انجام ارزشیابی کیفی خودرو، از نظر عیوب ایمنی، مهم و اساسی وضعیت نامعلومی دارند.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 39.2 درصدي توليد در مقايسه با ماه قبل هستيم كه بيشترين تاثير در ایجاد اين روند، مربوط به افزایش تولید کشنده البرز و همچنین تولید مجدد کامیون ایسوزو NPR75M و کامیونت ایسوزو NKR است.

از ديگر نكات مهم و حائز اهميت در مورد تيراژ تولید خودروهاي تجاري باري ساخت داخل مي‌توان به قطع توليد کامیونت الوند و کشنده کاوه در شرکت سایپا دیزل و همچنین تولید یک مدل کشنده جدید در شرکت ماموت دیزل، با نام اسکانیا G400 اشاره کرد.

ارزشيابي اين خودروها بر خلاف روند صعودی تیراژ تولید، به میزان 6.6 درصد کاهش یافت، به طوري كه از 6 مدل خودروي ارزشيابي شده 5 مدل در سطح كيفي خیلی خوب و یک مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

 

 

 

کد خبر 2374420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha