۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۱

رنجکش:

توسعه اجتماعی نیازمند آسیب شناسی دقیق فرهنگی است

توسعه اجتماعی نیازمند آسیب شناسی دقیق فرهنگی است

رشت – خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت: توسعه اجتماعی نیازمند آسیب شناسی دقیق فرهنگی و فرهنگ سازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس رنجکش ظهر پنجشنبه در نخستین جلسه مشترک کار گروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان بندر انزلی افزود: برای ورود به بخش عملیاتی در راستای کالبد شکافی مسائل مبتلابه شهرستان ها و نظر به پراکنش جغرافیایی وسیع ناهنجاری ها مصوب شد تا کارگروه های اجتماعی شهرستان ها با حضور کارشناسان اداره کل امور اجتماعی و مدیران کل مربوطه در شهرستان ها تشکیل جلسه دهند تا در صورت لزوم بتوان برای رفع مسائل مطرح در شهرستان ها بطور مستقیم از همراهی مدیران کل بهره مند شد.

وی اظهارداشت: انزلی میزبانی نخستین جلسه خارج استان این کارگروه را تقبل کرده است و انتظار می رود با استقبال سایر شهرستان ها برای هرچه فعال تر شدن و نیز تمرکز زدایی در جلسات، نشست های منظم کار گروه در نقاط دیگر نیز برگزار شود تا با افزایش هم گرایی تمامی دستگاه ها بتوان به اهداف تعیین شده دست پیدا کرد.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت: بر مبنای سیاست گزاری دولت و دستورالعمل وزارت کشور در خصوص برنامه نویسی برای برنامه ششم توسعه کشور ، محور برنامه توسعه در حوزه اجتماعی تعیین شده است.

وی افزود: پیش از این همواره در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور، توسعه اقتصادی مطرح بود که البته اگر این توسعه بصورت متوازن اتفاق می‌افتاد امروز دغدغه هایی کمتری هم در حوزه آسیب‌های اجتماعی همگان شاهد بودند.

رنجکش تصریح کرد: بسیاری از مهاجرت ها، افزایش حاشیه نشینی و ازدیاد سکونت گاه های غیر رسمی و تبعات و آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن از توسعه نامتوازن ناشی می شود اما برغم همه آنچه که رخ داده است امروز تکلیف دستگاه های فرهنگی بازشناسی این معضلات است تا بتوان با یافتن منشا آسیب، این مهم را درمان و در نهایت متوقف و اصلاح کرد.

وی بیان داشت: وظیفه کارگروه اجتماعی در عین آسیب شناسی، یافتن نگاه و نگرش مناسب برای برخورد با ناهنجاری ها اعم از روش های ترغیبی یا تنبیهی برای دستیابی به توسعه اجتماعی مد نظر دولت است.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان با اشاره به در حال تهیه بودن برنامه های کشوری تاکید کرد: در حوزه استان و شهرستان باید مدل متناسب بومی - محلی خود را برای اجرای قانون تهیه کرد بنابراین کمیسیون های شهرستان ها باید ضمن آسیب شناسی به تحلیل و تفسیر داده ها پرداخته تا مسیر حرکت و نوع رفتار موثر بر عمق جامعه، شناسایی و تبیین شود.

وی ضمن تاکید برتلاش برای افزایش حساسیت افراد و خانواده ها نسبت به هنجارهای اجتماعی گفت: آموزش ها باید از خود و از خانواده شروع شود.

رنجکش یکی از مشکلات موجود در شهرستان ها را فقدان آمارهای دقیق و به روز عنوان کرد و افزود: وقتی آمار دقیق نباشد، تنگنای تحلیل ایجاد شده و در نهایت اطلس اجتماعی درستی که مبنای تحلیل و برنامه ریزی است، نخواهیم داشت.

وی ضمن درخواست از فرمانداران برای حساسیت در جمع آوری و بروز رسانی آمارهای دستگاه های مختلف اظهارداشت: به یقین این آمارها و تحلیل های شهرستانی و استانی مبنای تصمیم سازی برای تصمیم گیران در سطح کشور است بنابراین باید به درستی وضع موجود را برآورد کرد تا برنامه ریزی دقیق و متناسبی برای دستیابی به وضعیت مطلوب داشت.

سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان تاکید کرد: در حیطه و توان دستگاه‌های دولتی نیست که بتوانند به تنهایی تمامی آسیب ها را پوشش دهند بنابراین با توجه به نگرش دولت تدبیر و امید لازم است تا از نهادهای سازمان یافته مردم نهاد، افراد توانمند، خیران، هنرمندان و امثالهم کمک گرفت.

وی تصریح کرد: ضمن باور این نیروها باید بتوان به عنوان سرمایه های اجتماعی آنها را سازماندهی و در راستای اهداف مشترک و متناسب هدایت کرد.

فرماندار بندر انزلی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی این شهرستان پرداخت و فرهنگ را مفهومی فراگیر ارزیابی کرد که در نهایت به پیشرفت و اعتلای جامعه می انجامد.

قاسم روحانی فر به اهم برنامه های این کار گروه و کمیسیون های مربوط به آن در شش ماهه نخست امسال اشاره کرد و  افزود: برگزاری همایش پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری همایش با موضوع عفاف و حجاب، پخش وصایای شهدا در خصوص حجاب از تلویزیون شهری انزلی، برگزاری همایش انوار تشیع، برگزاری کارگاه های آموزشی برای دهیاران و روستائیان در خصوص آشنایی و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و نیز جلسات تقدیر و تجلیل از ورزشکاران مدال آور برخی از برنامه های کارگروه فرهنگی اجتماعی در انزلی است.

در پایان این نشست امام جمعه شهرستان بندر انزلی، رئیس اداره بهزیستی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ، کارشناسان اداره کل اموراجتماعی استانداری و دادستان شهرستان بندر انزلی از زوایای گوناگون به نقد و تحلیل لزوم برگزاری این جلسات، اهداف آن و یافتن نگرش های ثمر بخش با تاکید بر عملیاتی بودن و قابلیت اجرا شدن برنامه های تدوینی پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه مشترک کار گروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان بندر انزلی و کار شناسان اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان با حضور سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری گیلان، فرماندار ، امام جمعه، دادستان و روسای ادارات و دستگاه‌های ذیربط شهرستان بندر انزلی برگزار شد.

این نشست که برای نخستین بار براساس مصوبه کمسیون اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان برگزار شد.

کد خبر 2382298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha