۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۶

تفاهمنامه آموزش فرهنگ شهروندی بین شهرداری و آموزش و پرورش فارس امضا شد

تفاهمنامه آموزش فرهنگ شهروندی بین شهرداری و آموزش و پرورش فارس امضا شد

شیراز - خبرگزاری مهر: تفاهمنامه "آموزش فرهنگ شهروندی، سبک زندگی و مدیریت دغدغه های اجتماعی" به دانش آموزان شیرازی بین شهرداری شیراز و آموزش و پرورش فارس امضا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون فرهنگی شهردار شیراز پیش از ظهر سه شنبه در نشستی خبری، گفت: موضوع این تفاهمنامه استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود طرفین در اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری و عمرانی است.

محمد فرخ زاده اضافه کرد: هدف از انعقاد تفاهمنامه همکاری های لازم در زمینه های توانمندسازی و ارتقا سطح دانش و مهارت معلمان، خانواده ها و دانش آموزان در حوزه های فرهنگ شهروندی، علمی، اطلاع رسانی ، آموزش، تبادل اطلاعات و اجرای طرح ها است.

وی با بیان اینکه در تفاهمنامه امضا شده بین شهرداری شیراز و آموزش و پرورش فارس 24 زمینه همکاری لحاظ شده ابراز داشت: بزرگترین طرح آموزش فرهنگ شهروندی با عنوان طرح "شهر فرزانگان" که در سال تحصیلی گذشته در پایه چهارم ابتدایی برای آموزش دانش آموزان در حوزه های آموزش قانونمندی، حفظ اموال عمومی، بحث زائر و زیارت، فرهنگ شهروندی و همه مواردی که لازمه زندگی در شهر است، انجام شد در سال تحصیلی جاری نیز ادامه می یابد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: طرح "شهر فرزانگان دو" نیز برای کودکان پیش دبستانی های شهر شیراز با همکاری موسسات قرآنی دنبال می شود که بعد از اینکه کتاب این طرح تهیه شد، در مرحله اول والدین و مربیان در این خصوص آموزش می بینند و در مرحله بعد با شیوه های کار در کلاس که برای کودکان علاقمندی ایجاد کند، مطالب را به آن ها انتقال می دهند.

فرخ زاده بیان کرد: جشنواره بزرگ شاخص که همان شبکه آموزش خانواده صالح است اجرا می شود که در آن از بهترین آثار هنری طرح های شهر فرزانگان یک و دو تقدیر می شود.

وی استفاده بهینه از ظرفیت مدارس برای مدیریت ترافیک شهری را از زمینه های دیگر همکاری بین این دو مجموعه عنوان و اعلام کرد: در حال آماده سازی دو پارک ترافیک دیگر در شیراز هستیم.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به زمینه دیگر تفاهمنامه یعنی غنی سازی اوقات فراغت و بهره گیری از امکانات متقابل شامل فرهنگ سراها، ورزشگاه ها، دارالقرآن و... گفت: خیلی از دانش آموزان و والدین شهر شیراز توانمندی های این شهر را نمی شناسند به همین دلیل آموزش چهره به چهره برای آموزش این موارد خیلی مهم است.

فرخ زاده اعلام کرد: سه جشنواره دانش آموزان در بوستان های شهر شیراز یکی با رویکرد بازی های بومی و محلی و دو مورد دیگر با رویکرد حوزه فرهنگ شهروندی و سبک زندگی برگزار می شود.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی و تدریس سرفصلهای آموزشی در حوزه های صیانت از خانواده با محوریت فرهنگ شهروندی و آموزش مهارت های مربوط به خانواده منطبق بر مفاهیم و مصادیق سبک زندگی اسلامی و ایرانی، بهره برداری از زیر ساخت های تبلیغات شهری جهت مناسبت های خاص به صورت مشارکتی، اجرای طرح صیانت از حافظان و قاریان وحی جهت 400 نفر از دانش آموزان برگزیده مسابقات قرآن ، ترویج فرهنگ کتابخوانی با ساخت سازه های کتاب در 50 مدرسه شهر شیراز با همکاری نهاد کتابخانه ها و انجام پژوهش های میدانی و اثربخش به انضماما راهکاری مرتبط با ارتقا سطح دانش و آگاهی معلمان از دیگر زمینه های همکاری تفاهم نامه مذکور هستند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز همچنین از اجرای مجدد طرح نجوم در مدارس شیراز خبر داد و گفت: پنج جلد کتاب برای این طرح به چاپ رسیده که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

فرخ زاده با بیان اینکه بچه ها باید مهارت ها را از زمان کودکی فرابگیرند، به اجرای طرح شهرداران مدارس اشاره کرد و گفت: این طرح جهت آموزش و ارتقا سطح دانش فرهنگ شهروندی در مقوله های مدیریت شهری، نظم و انضباط ، قانون مداری، خدمات شهری و ... به اجرا می رسد.

طرح آموزش "مهارت های زندگی" در مقطع متوسطه دوم اجرا می شود

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه با تمرکز بر آموزش و پرورش می توان تحولات بسیاری ایجاد کرد، گفت: نقش آموزش و پرورش یک نقش بی بدیل است و یک جایگاه زیرساختی را در فرهنگ هر جامعه ای به خود اختصاص داده است ولی در جامعه ما نگاه واقعی به آموزش و پرورش وجود ندارد.

محمد نظری گفت: کار آموزش و پرورش فارس باید گستره استان را در بر بگیرد و اقدام ما با شهرداری شیراز می تواند آغاز و نمونه ای برای کل استان فارس باشد.

وی بیان کرد: 800 هزار دانش آموز در استان فارس در بیش از هشت هزار مدرسه تحصیل می کنند که از این تعداد 280 هزار نفر در شیراز در هزار و 200 آموزشگاه هستند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس گفت: شیراز دارای هشت کانون فرهنگی تربیتی، شش دارالقرآن، پنج کتابخانه، چهار پژوهشسرا و شش سالن ورزشی، پنج مرکز مشاوره، دو مرکز مشاوره ویژه خانواده و سه خوابگاه با ظرفیت هزار تخت و پنج اردوگاه تربیتی است.

نظری عنوان کرد: سالانه 200 هزار نفر دانش آموز فارسی در مسابقات مختلف ما شرکت می کنند که متاسفانه ما به جز مسابقه کار دیگری برای آن ها نتوانسته ایم انجام دهیم و آن ها را بعد از مقام آوردن رها می کنیم درصورتی که باید آن ها شناسایی شوند و روی آن ها سرمایه گذاری شود.

وی همچنین با بیان اینکه طرح "مهارت های زندگی" برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوم اجرا می شود، گفت: کتاب این طرح با همکاری شهرداری بر اساس نیازهای امروز جامعه تهیه شده است که آماده به چاپ است و به محض اینکه کار آن به اتمام برسد بین دانش آموزان توزیع می شود.

کد خبر 2393448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha