۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۴۲

متولیان:

بازار نشر کشور چشم انداز مناسبی پیش رو ندارد

بازار نشر کشور چشم انداز مناسبی پیش رو ندارد

همدان-خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تاکید بر اینکه هویتی به نام کتاب باید جدی گرفته شود، گفت: وضعیت بازار نشر به عنوان اصلی ترین تامین کننده بازار کتاب خوب نیست و چشم انداز مناسبی برای بازار نشر کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امین متولیان پیش از ظهر سه شنبه در گرد همایی مدیران نهاد کتابخانه های عمومی و کارشناسان منابع سراسر کشور، اظهار داشت: معاونت برنامه ریزی تغییر و تحول زیاد داشته و همین موضوع باعث شده از کارکرد اصلی کمی فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه های مختلفی مانند سند مطالعه مفید و سند چشم انداز در کتابخانه ها به تصویب رسیده است، ابراز داشت: نکته مهم این جلسه در نظر گرفتن آینده نهاد کتابخانه های عمومی است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: برای آینده نهاد کتابخانه ها چند سناریو وجود دارد، نخست اینکه به دلیل وجود رسانه های رقیب آینده خوبی در انتظار نهاد کتابخانه ها نیست و دیگر اینکه نهاد کتابخانه ها به عنوان نهاد فرهنگی و اجتماعی آینده روشنی دارد.

متولیان در ادامه یکی از دغدغه ها را وجود منابع رقیب در کنار کتاب دانست که موجب فرسایش و ضعف کتابخانه عمومی است، عنوان کرد: باید در نهاد کتابخانه به یک همگرایی ذهنی و عملی  رسید و کتابخانه عمومی به سمت یک نهاد عمومی و اجتماعی پیش رود.

متولیان ابراز داشت: عمومی سازی علم و ترویج علم بر عهده نهاد کتابخانه ها است و نهاد کتابخانه ها می تواند این موضوع را محقق کند.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش منابع رقیب و مدیریت آن وظایف اصلی نهاد کتابخانه ها است، ادامه داد: هدف این است که چطور می توان منابع رقیب را پذیرفت و در نهاد کتابخانه ها مدیریت کرد و در گام نخست باید یک سری الگوها را مد نظر قرار داد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: متاسفانه به رغم همه تاکیدات حال و روز نشر و کتاب در کشور خوب نیست و به این جمع بندی رسیدیم که دلایل سیاسی و فرهنگی قانع کننده نیست.

متولیان با تاکید بر اینکه هویتی به نام کتاب باید جدی گرفته شود، عنوان داشت: وضعیت بازار نشر به عنوان اصلی ترین تامین کننده بازار کتاب خوب نیست و چشم انداز مناسبی برای بازار نشر کشور متصور نیست.

 

 

 

کد خبر 2393456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha