دایناسور پرنده سمی بوده است

دایناسور پرنده سمی بوده است

محققان دانشگاه کانزاس اعلام کردند گونه ای از دایناسورهای پرنده که در حدود 125 میلیون سال پیش در آسمانها پرسه می زده اند از نوعی سم برای کنترل شکار خود استفاده می کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دندانهای بالایی دایناسور Sinornithosaurus شباهت زیادی به دندانهای پیشین مارهای سمی دندان بلند که با گزیدن شکارهای خود سم را وارد بدن آنها می کنند، دارند. این دایناسورها غذای خود را از پرندگانی تامین می کرده اند که در منطقه کنونی شمال چین سکونت داشته اند.

مارهایی که از دندانهای نیش بلندی برخوردارند نسبت به دیگر انواع مارهای سمی کمتر خطرناکند، دندانهای نیش در این مارها سم را به بدن شکار تزریق نمی کند بلکه سم را از طریق شیاری بر روی سطح خارجی دندان جاری کرده و آن را از این طریق وارد بدن شکار می کند.

به گفته محققان دانشگاه کانزاس، دایناسورهای Sinornithosaurus نیز از دندانهای نیش مشابهی برخوردار بوده اند که بالای آن کیسه ای از سم قرار داشته است. این سم کشنده نبوده و تنها باعث گیجی شکار می شده است.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان معتقدند طول دندانهای نیش این دایناسورها به آنها اجازه می داده تا از سطح ضخیم پرهای پرندگانی که زمانی جمعیت آنها در شمال شرق چین از حد عادی خارج شده بوده است به بدن آنها نفوذ کرده و آنها را به راحتی شکار کنند.

کد خبر 1005298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha