۹ دی ۱۳۸۸، ۱۶:۵۱

8600 دهنه چشمه آب در گلستان وجود دارد

8600 دهنه چشمه آب در گلستان وجود دارد

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرد: هشت هزار و 689 دهنه چشمه در استان وجود دارد که مجموع تخلیه سالیانه آن به 252 میلیون و 200 هزار مترمکعب می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، سیدمحسن حسینی عصر چهارشنبه در نشست شورای حفاظت این شرکت افزود: از این تعداد چشمه، حدود 70 دهنه چشمه آبرفتی با تخلیه حدود 22 میلیون مترمکعب در سال و بقیه چشمه‌های سازند سخت با مجموع تخلیه سالیانه 232 میلیون و 200 هزار مترمکعب هستند.

وی اظهار داشت: پتانسیل تجدیدپذیر سفره‌های آب زیرزمینی استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب است که سالانه به میزان یک میلیارد و 171 میلیون مترمکعب از این پتانسیل از طریق چاه‌ها و قنوات در حال برداشت است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان عنوان کرد: حدود 94 درصد از پتانسیل سفره‌های آب زیرزمینی استان در حال استحصال است.

وی یادآور شد: باتوجه به وابستگی شدید آب شرب استان به آبهای زیرزمینی مابقی پتانسیل قابل توسعه بهره برداری از آب‌های زیرزمینی استان به تامین آب شرب و صنعت اختصاص داده شده است و امکان توسعه بهره برداری از آبهای زیرزمینی استان برای مصارف کشاورزی وجود ندارد.
 
معاون حفاظت و بهره‌بردای شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: سالانه 43 میلیون مترمکعب آب از قناتهای استان استحصال می‌شود و از این مقدار آب از تعداد 163 رشته قنات فعال استان استحصال می‌شود.
 
حسینی، تعداد کل قنوات استان را 306 رشته عنوان کرد و افزود: به دلیل کاهش ریزش‌های جوی در سنوات اخیر و عدم بهره‌براری و نگه‌داری اصولی و فنی آنها و تمایل مالکان چاه‌ها به بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی از طریق حفر چاه، برخی از این قنات‌ها کم‌آب و یا خشک شده است.

کد خبر 1008710

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha