۱۴ دی ۱۳۸۸، ۱۳:۴۲

500 معلول سرپرست خانوار در سبزوار مسکن ندارند

500 معلول سرپرست خانوار در سبزوار مسکن ندارند

مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: در حال حاضر 500 نفر از معلولان سرپرست خانوار تحت پوشش این اداره فاقد مسکن هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، محمد حسین هادوی فر پیش از ظهر دوشنبه در همایشی با عنوان به شکرانه سلامت افزود: معلولان و بیماران روانی سرپرست خانوار از نظر معیشتی و به ویژه مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار با بیان اینکه در حال حاضر 9 هزار نفر معلول و بیمار روانی در این شهرستان تحت پوشش این اداره هستند، گفت: این اداره همچنین هزار و 500 خانواده بی سرپرست را تحت پوشش دارد.

وی افزود: این در حالیست که تعداد زیادی از این معلولان و بیماران روانی سرپرست خانوار بوده و به دلیل نبود اعتبار هنوز پشت نوبت دریافت مستمری هستند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته افزایش 4.5 تا پنج برابری را در رقم مستمری مددجویان بهزیستی داشته است، گفت: با این وجود رقم فعلی مستمری حتی جوابگوی نیازهای روزمره مددجویان بهزیستی نیست و بسیاری از آنها با مشکل پرداخت اجاره مسکن مواجه هستند.

هادوی فر ساخت مسکن را حداقل نیازمند حدود 150 - 120 میلیون ریال هزینه دانست و ادامه داد: دولت در دو سال گذشته مبلغ 40 میلیون ریال کمک هزینه ساخت مسکن برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی در نظر گرفته و بقیه هزینه ها باید توسط مددجو تامین می شد.

وی با بیان اینکه برخی از معلولان در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده اند، افزود: اما تعداد زیادی از این خانواده ها موفق به تامین آورده اولیه 10 میلیون ریالی نشده اند.

وی هدف از تاسیس موسسه خیرین مسکن ساز مولای متقیان (ع) و شرکت تعاونی مسکن جامعه معلولان سامان سبزوار را  کمک به معلولان نیازمند عنوان کرد و خواستار کمک سازمان بهزیستی خراسان رضوی و خیران در این حوزه  شد.

هادوی فر با بیان اینکه موسسه خیریه مسکن ساز مولای متقیان (ع) و شرکت تعاونی مسکن سامان سبزوار هر کدام 50 واحد مسکونی را در دست احداث داشته و تا مرحله اسکلت پیش برده اند، گفت: بهزیستی سبزوار مبلغ 800 میلیون ریال به شرکت تعاونی سامان کمک کرده و برای تامین بقیه مبلغ ، انتظار کمک از سازمان بهزیستی استان را دارد.

وی با اشاره به کمک بهزیستی سبزوار به موسسه خیریه مولای متقیان نیز گفت: این موسسه برای تکمیل واحدهای در دست ساخت نیاز به کمک خیران دارد. 
 
مدیر عامل موسسه خیریه مسکن ساز محرومان و معلولان مولای متقیان (ع) سبزوار نیز در این همایش با بیان اینکه خیران در سال 78 در کل کشور، 170 میلیارد ریال به مدرسه سازی کمک کردند، افزود: این رقم با فرهنگسازی انجام شده که پس از 10 سال به هفت هزار و 900 میلیارد ریال رسید.

مجید نیک فر با اشاره به آغاز فعالیت موسسه خیرین مسکن ساز کشور از حدود چهار سال گذشته گفت: در حال حاضر بیش از پنج هزار واحد مسکونی برای معلولان در سطح کشور در حال ساخت بوده و در حدود 70 درصد از شهرستانهای کشور این موسسه راه اندازی شده است.

وی عدم واگذاری رایگان انشعابات آب ، برق و گاز به مسکن معلولان را از جمله مشکلات موسسات خیریه مسکن ساز عنوان کرد و گفت: در حالیکه این موضوع در قانون بودجه کشور و برنامه پنج ساله آمده و سال قبل به تصویب مجلس رسیده اما مسئولان ذیربط به دلیل عدم اختصاص بودجه از اجرای آن سر باز زده اند.

مدیرعامل موسسه خیریه مسکن ساز محرومان و معلولان سبزوار از مجلس، نمایندگان و دولت خواست در جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

وی همچنین ضمن تشویق خیران برای کمک به مسکن محرومان معلول گفت: در سیستم مسکن سازی همچون مدرسه سازی به اندازه کمک خیران دولت نیز کمک می کند که این امر تاثیر مثبتی بر جذب بودجه ، ساخت مسکن و اشتغال خواهد داشت.

کد خبر 1010945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha