۵ بهمن ۱۳۸۸، ۸:۵۳

تحلیلگر کروات درگفتگو با مهر-1

رای اوکراینی ها به رقبای یوشچنکو "نه" به غرب بود

رای اوکراینی ها به رقبای یوشچنکو  "نه" به غرب بود

مفسر اخبار بین الملل تلویزیون کرواسی، شکست سنگین ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهور غربگرای اوکراین از رقبای خود را "نه" مردم اوکراین به حاکمیت غرب بر این کشور ارزیابی کرد.

"دمیر ماتکوویچ" دبیر ارشد و مدیر اخبار بین الملل تلویزیون کرواسی و از مفسرین برجسته امور بین الملل در اروپا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت سیاسی اوکراین و پیروزی روس گراها در این کشور و دلایل آن گفت: رای مردم به "ویکتوریانوویچ" روس گرا در انتخابات ریاست جمهوری و رای بسیار پایین "ویکتور یوشچنکو" غربگرا در انتخابات را باید رای مردم منطقه اروپای شرقی به جدا شدن از وعده های غرب دانست.

وی ادامه داد: مردم اوکراین مثل مردم کرواسی و مثل مردم تمامی کشورهای جهان خواهان زندگی بهتری هستند و این موضوع را در انتخاباتها نشان می دهند و دوران حاکمیت غرب گراها بر اوکراین اوضاع اقتصادی مردم را بدتر کرد.

مدیر اخبار بین الملل تلویزیون کرواسی به وجود سه منطقه روس گرا در غرب اوکراین در مرزها با روسیه، اوکراین گرا در مرکز این کشور و غربگرا در مرزهای این کشور با هلند اشاره کرد و گفت: اقتصاد، صنعت، معادن و سرمایه های اوکراین در منطقه ای نزدیک مرز با روسیه است، مردم این منطقه به زبان روسی صحبت می کنند و به این ترتیب مسکو بر روند تحولات کی یف به شدت تاثیرگذار است.

شکست یوشچنکو و برباد رفتن آرزوهای غرب در اوکراین

ماتکوویچ افزود: وضعیت اوکراین در وضعیتی مشابه با کرواسی در ارتباط با روسیه و اتحادیه اروپا قرار دارد و این دو کشور هم به مسکو نیاز دارند و هم به بروکسل و به هر دو هم تمایل نشان می دهند اما به نظر من باید از بین این دو روسیه را ترجیح دهند چرا که وابستگی آنها به کرملین و نیاز آنها به حمایت های آن بیشتر از اتحادیه اروپاست.

این مفسر اروپایی امور بین الملل در ادامه از وجود طرح هایی برای تجزیه اوکراین به سه کشور و همچنین طرح هایی برای فدرالیسم در این کشور خبر داد و گفت: انتخابات و پیروزی یک جناح در انتخابات اوکراین مشکل این کشور را حل نخواهد کرد، کلید حل مشکل کی یف در مسکو و بروکسل است و مشکلات اوکراین بدون حضور روسیه هرگز حل نخواهد شد.

نتایج شمارش آرای اخذ شده در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین حکایت از شکست "ویکتور یوشچنکو" رئیس جمهوری غرب گرای این کشور دارد.

بر اساس نتایج به دست آمده از شمارش این میزان آرا "ویکتور یانوکویچ" رقیب یوشچنکو در انتخابات سال 2004 هم اکنون پیشتاز این انتخابات است و پس از وی "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر اوکراین که جایگاه ویژه ای در میان مردم این کشور دارد با کسب 24.31 درصد از آرا در رتبه دوم قرار دارد.

بنابراین مردم اوکراین یک بار دیگر در تاریخ 7 فوریه (18 بهمن ) به پای صندوقهای رای خواهند رفت تا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

این انتخابات و اینکه چه کسی در آن به پیروزی می رسد تاثیر زیادی در آینده اوکراین خواهد داشت، زیرا این کشور هم اکنون میان اروپا و روسیه قرار دارد و هر کدام از این دو طرف سعی در جلب اوکراین به سمت خود دارند.

بر اساس این گزارش، هر چند یانوکویچ هم اکنون پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است، اما کارشناسان سیاسی از احتمال بالای پیروزی تیموشنکو در دور دوم به دلیل محبوبیت وی در میان مردم سخن می گویند.

کد خبر 1022711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha