۱۲ بهمن ۱۳۸۸، ۱۴:۳۵

عابدی:

1400 تفسیر قرآن تدوین شده است

1400 تفسیر قرآن تدوین شده است

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: تاکنون حدود هزار و 400 تفسیر قرآن به صورت کامل یا ناقص تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت‌الاسلام احمد عابدی قبل از ظهر دوشنبه در همایش نقش حدیث در تفسیر قرآن که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، یکی از افتخارات حوزه علمیه قم در برابر حوزه کهن و با قدمت زیاد نجف را توجه فراوان حوزه قم به قرآن دانست و گفت: تفاسیری که در حوزه نجف تدوین شده بسیار کم است.

عابدی خاطرنشان کرد: شاید هزار و 400 تفسیر کامل یا ناقص یا بخشی از قرآن کریم تاکنون نوشته شده که بیشتر این تفاسیر در ایران و به ویژه در قم تدوین شده است.

وی با اشاره به استفاده از حدیث در هماهنگی‌های آیه‌های قرآن کریم، افزود: امام زین العابدین(ع) در جایی فرمودند که ما به فرزندان خودمان جنگهای پیامبر (ص) را مانند سوره‌های قرآن یاد می‌دهیم.

قبر حضرت موسی کجاست

عضو هیئت علمی دانشگاه قم به آیه‌ای از مکان قبر حضرت موسی اشاره کرد و یادآور شد: بنده در 38 تفسیر قرآن کریم مشاهده کردم که در مورد قبر حضرت موسی اشاره‌ای شده است که قبر ایشان در مرز پاکستان و چین است.

رئیس موسسه پژوهشی علامه طباطبایی تصریح کرد: تنها علامه طباطبایی در تفسیر المیزان این مطالب را نقد کرده بودند ولی 37 تفسیر دیگر به مکان قبر حضرت موسی اشاره کرده بودند.

عابدی فهم از قرآن کریم را به دو دسته مراد استعالی قرآن و مراد جدی تقسیم بندی کرد و با اشاره معنی این دو گفت: در مراد استعالی با مراجعه به لغت و عرف و اهل زبان می‌توان فهم را به دستاورد اما در مراد جدی باید به اهل بیت (ع) رجوع کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن کریم را بدون فهم اهل بیت (ع) نمی‌توان فهمید، اظهار داشت: اینکه یک آیه را چگونه تفسیر کنیم و بگوییم مراد اصلی فهم آیه چیست، بدون رجوع به اهل بیت (ع) نمی‌توانیم.

ضرورت رجوع به حدیث در هنگام تفسیر

عضو هیئت علمی دانشگاه قم به ضرورت رجوع به احادیث در زمان تفسیر قرآن کریم اشاره کرد و افزود: ضرورت رجوع به حدیث در تفسیر قرآن تا حدی است که علامه طباطبایی با درک ضرورت این مسئله به نوشتن المیزان مبادرت کرده بودند.

رئیس مؤسسه پژوهشی علامه طباطبایی اظهار داشت: تفسیر با تاویل متفاوت است اما گاهی اوقات تفسیر به معنای تاویل و گاهی نیز تاویل به معنای تفسیر به کار می‌رود.

تأکید بر توجه مفسران به تفسیر قرآن با قرآن

حجت‌الاسلام غلامعلی عزیزی‌کیا عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این همایش با اشاره به آیه 7 سوره آل عمران گفت: در این سوره یکپارچگی قرآن کریم کاملا قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم مجموعه‌ای یکپارچه است که دارای حریمی است و ما نمی‌توانیم بدون دیدن مجموع قرآن وارد بحثهای تفسیری شویم.

عزیزی‌کیا گفت: اگر این مبنا را بپذیریم مفسر باید در تفسیر به آیات دیگر نگاه کند، یعنی همان تفسیر قرآن با قرآن که علامه طباطبایی بر روی آن تاکید داشتند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر کسی بدون توجه به سایر آیات قرآن کریم شروع به تفسیر کند، طبعا تفسیر ناقصی ارائه خواهد داد و مورد رضایت نیست.

کد خبر 1027849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha