۱۶ بهمن ۱۳۸۸، ۱۵:۲۵

با سفر فرستاده ابومازن به غزه؛

احتمال برقراری آشتی میان حماس و فتح افزایش یافت

احتمال برقراری آشتی میان حماس و فتح افزایش یافت

سفر نبیل شعث از رهبران جنبش فتح به نوار غزه که ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان، وی را مامور مذاکره با رهبران حماس کرده است، احتمال برقراری آشتی و پایان دودستگی میان فلسطینی ها را قوت بخشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، "نبیل شعث" عضو کمیته مرکزی جنبش فتح ، گفتگو با رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) برای پایان دادن به شکاف و دودستگی و بازگشت به وحدت ملی به منظور در هم شکستن محاصره تحمیلی نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی را هدف مهم خود از سفر به نوار غزه اعلام کرده  است.

شعث که پس از دیدار با اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در اردوگاه الشاطی در یک کنفرانس مطبوعاتی با خلیل الحیه از رهبران حماس سخن می گفت، خاطر نشان کرد عصای سحرآمیز در دست ندارد، اما حسن نیت دارد و در اینجا(غزه) هم افرادی را یافتم که با من در این حسن نیتها شریک هستند.

شعث در عین حال دیدار خود با اسماعیل هنیه را مثبت ارزیابی کرد.

خلیل الحیه از رهبران حماس نیز درباره برقراری قریب الوقوع آشتی میان فلسطینی و پایان یافتن شکاف و دودستگی ابراز خوش بینی کرد و گفت : رهبران حماس، ملاحظاتی را با شعث در میان گذاشتند تا وی به رهبران فتح منتقل کند، هر چند او نیز ملاحظاتی را برای رهبران حماس آورد.

از سوی دیگر نبیل شعث ابراز امیدواری کرد جنبش حماس سند پیشنهادی مصر درباره آشتی فلسطینی را همانند فتح امضا کند.

شعث در گفتگو با الجزیره از جنبشهای فتح و حماس خواسته بود تدابیر اعتماد سازی یکجانبه ای را برای برقراری آشتی آغاز کنند و رهبران حماس هم رفتاری را که شایسته اعضای فتح ساکن غزه است با آنها داشته باشند.

از سوی دیگر، عزت الرشق از رهبران جنبش حماس بار دیگر بر ملاحظات این جنبش درباره سند پیشنهادی مصر تاکید کرد و آن را در تعیین سرنوشت مسئله فلسطین اساسی خواند.

وی در عین حال بر تمایل حماس به برقراری آشتی با فتح تاکید کرد.

نبیل شعث پس از پایان دیدار با اسماعیل هنیه به دیدار دیگر رهبران گروههای فلسطینی در نوار غزه از جمله جنبش جهاد اسلامی و جبهه های خلق و دموکراتیک برای آزادی فلسطین رفت.

به گفته تامر المسحال خبرنگار الجزیره در نوار غزه، فضاهای خوش بینی بر سفر شعث به غزه حاکم است و انتظار می رود وی به زودی به همراه شماری از رهبران فتح به غزه بازگردد.

شعث روز گذشته به هنگام ورود به نوار غزه تاکید کرده بود از طرف ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای انجام این سفر ماموریت یافته است.

تدابیر عملی برای آشتی

در این حال اسماعیل هنیه از تدابیری برای برقراری آشتی سخن گفت ؛ وی پس از دیدار با منیب المصری از بازرگانان فلسطینی که به نوار غزه سفر کرده است، گفت : ما در حال حاضر از تدابیر عملی و دیدگاههای توافقی درباره ملاحظات و تدابیری حرف می زنیم که ما را به امضای سند مصر نزدیک می کند تا بتوانیم به آشتی واقعی برای پایان شکاف و دودستگی و متحد کردن ملت فلسطین در برابر چالشها دست یابیم.

در این حال نشستی با حضور بیشتر گروههای فلسطینی به دعوت شخصیتهای مستقل در مقر تجمع شخصیتهای مستقل در غزه با هدف بررسی راههای برقراری آشتی و تحقق وحدت میان فلسطینی ها برگزار شد.

خاطر نشان می شود گفتگوهای ملی فلسطین که با هدف پایان دادن به اختلافات داخلی فلسطین از 20 اسفند سال 87 آغاز شده است هم اکنون به خاطر مخالفتهای مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین با ملاحظات حماس درباره برخی بندهای توافقنامه آشتی ملی به حال تعلیق درآمده است.

مخالفت حماس با اصول و چارچوب بازسازی سرویسهای امنیتی فلسطین و همکاری مشترک سرویسهای اطلاعاتی فلسطین با کشورهای دوست از جمله ملاحظات این جنبش به شمار می رود.

در ماههای گذشته برخی از رهبران حماس بارها از مصر خواستند تلاشهای آشتی را از سر بگیرد که در آخرین اظهارنظرها،  خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس، رهبران مصر را به ازسرگیری تلاشها برای برقراری آشتی فلسطینی فرا خوانده بود و اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب ملت فلسطین نیز تاکید کرده بود حماس برای برقراری آشتی تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که روزنامه الدستور اردن اخیرا از فشار اعراب بر فتح و حماس برای نهایی کردن آشتی ملی در ماه مارس خبر داده بود.

به نوشته این روزنامه، عربستان و کویت با همکاری کشورهای عربی دیگر درصدد هستند در زمان برگزاری کنفرانس آتی اتحادیه عرب در لیبی در ماه مارس آتی (اسفند-فرودین) توافقنامه آشتی ملی فلسطین را به امضای دو گروه اصلی مخالف (فتح و حماس) برسانند و به اختلافات در این زمینه پایان دهند.

کد خبر 1030234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha