۱ اسفند ۱۳۸۸، ۱۷:۲۴

مصرف سموم در مازندران کاهش یافته است

ساری - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مصرف بیش از نیاز سموم توسط کشاورزان در گذشته اظهار داشت: مصرف سموم در حال حاضر در مازندران کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر در ساری، عنایت الله تورنگ ظهر شنبه در جلسه اصلاح نباتات مازندران در ساری افزود: در دهه گذشته با رویکرد تولید سالم و کاهش مصرف سموم در استان توانستیم مصرف سموم را از 12 هزار تن به سه هزار و 500 تن در حال حاضر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید محصول ارگانیک و سالم توت فرنگی، برنج و کیوی و مرکبات در استان از جمله دستاوردهای خوب بخش کشاورزی بوده که در این راستا سازمان به این موفقیت نائل آمده است.

وی شناخت روشهای مبارزه غیرشیمایی در مقابله با علفهای هرز را یکی از اقدامات اساسی محققان و دست اندرکاران بخش کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: این طرح اکنون در اراضی کشاورزی مازندران در حال اجرایی شدن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اشاره به اینکه مازندران با دارا بودن 1.48 درصد مساحت کشور بیش از 8.5 درصد تولید محصولات کشاورزی را از لحاظ ریالی به خود اختصاص داده است، افزود: این استان 6.5 درصد ارزش وزنی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

تورنگ با بیان اینکه مازندران در تولید محصولات برنج، مرکبات، کیوی، دانه های روغنی، گل و گیاهان زینتی، دام و طیور، شیلات و آبزی پروری از جایگاه وی‍ژه ای در کشور برخوردار است، افزود: افزایش درآمد کشاورزان، افزایش تراکم کشت، ترویج کشت دوم و سوم، توسعه و افزایش ضریب مکانیزاسیون، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، کاهش شکاف تولید، توسعه شرکت های خدمات فنی مهندسی مشاوره ای، تولید محصول سالم و ارگانیک، توسعه روشهای غیرشیمایی، ارتقا دانش تولید کنندگان و بهره برداران را از جمله رویکردها و محورهای کاری سازمان جهاد استان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع علف های هرز در اراضی زراعی و باغی یکی از چالشهای جدی پیش روی استان بوده است، افزود: کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و استفاده از روش های بیولوژیکی میکانیکی برای مبارزه با آفات و بیماری ها و علف های هرز راه های کلیدی بهداشت مزارغ و پیشگیری از بروز آفات قبل از آودگی در مزرعه است.   

کد خبر 1037650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha