۱۰ اسفند ۱۳۸۸، ۱۱:۴۷

پس از 3 سال؛

تنها گذرگاه مرزی میان گرجستان و روسیه بازگشایی شد

تنها گذرگاه مرزی میان گرجستان و روسیه بازگشایی شد

امروز دوشنبه تنها گذرگاه مرزی میان گرجستان و روسیه پس از سه سال مسدود بودن بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گذرگاه مرزی که در روسیه معروف به "ورکنی لارس" و در گرجستان معروف به "داریال" است در ساعت 7 صبح به وقت محلی (03:00 به وقت گرینویچ) بازگشایی شد و این گذرگاه مسیر حیاتی میان روسیه و قفقاز جنوبی استراتژیک را احیا کرد.

این ایستگاه بازرسی در گذرگاه باریکی در کوههای قفقاز حدود 170 کیلومتری (105 مایلی) تفلیس پایتخت گرجستان در میان قله های پوشیده از برف قرار دارد.

بر اساس این گزارش این گذرگاه مرزی تنها گذرگاهی است که از نواحی اوستیای جنوبی و آبخازیا نمی گذرد. همچنین این دو نواحی دلیل عمده جنگ روسیه و گرجستان در سال 2008 بودند.

دو کشور روسیه و گرجستان اواخر سال گذشته با میانجیگری سوئیس و ارمنستان درباره بازگشایی این ایست بازرسی به توافق رسیدند.

در همین حال معاون رئیس پلیس منطقه مرزی به خبرگزاری فرانسه گفت که بازگشایی این گذرگاه مرزی قدمی کوچک به سوی برقراری روابط بهتر با روسیه است.

در پی تنش های موجود میان تفلیس و اوستیای جنوبی، گرجستان در آگوست سال 2007 به این منطقه لشکر کشی کرد که با واکنش روسیه مواجه شد و پس از آن میان دو کشور جنگ درگرفت که پس از مدتی با میانجیگری فرانسه پایان یافت اما پس از آن روابط تفلیس-مسکو قطع شد.

گرجستان، آبخازیا و آبهای آن را متعلق به خود می شمارد. بعد از به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی توسط روسیه، تفلیس روابط سیاسی خود را با مسکو قطع کرد و آبخازیا و اوستیای جنوبی را مناطق اشغال شده نامید.

کد خبر 1043417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha