۱۱ اسفند ۱۳۸۸، ۱۴:۰۴

نظامی روح و جان تازه ای به قصیده و غزل شعر فارسی بخشید

نظامی روح و جان تازه ای به قصیده و غزل شعر فارسی بخشید

استان تهران - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر گفت: نظامی تحولی عظیم در اشعار فارسی بخصوص سرودن قصیده و غزل پدید آورد و روح و جان تازه ای به آنها بخشید.

به گزارش خبرنگار مهر در اسلامشهر، دکتر علی بدرقه پیش از ظهر سه شنبه  در همایش منطقه ای نظامی گنجوی، نظامی را از داستانسرایان بزرگ و استادان مسلم در سرودن شعر تمثیلی و بزمی دانست و افزود: نظامی تحولی عظیم در اشعار فارسی به خصوص سرودن قصیده و غزل پدید آورد و روح و جان تازه ای به آنها بخشید.

وی ادامه داد: نظامی گنجوی بزرگ‌ترین داستان‌سرای ایرانی منظومه‌های حماسی عاشقانه به زبان فارسی است که سبک داستان محاوره‌ای را وارد ادبیات داستانی منظوم فارسی کرد.

وی نظامی را از جمله شاعرانی دانست که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان برشمرد.

رئیس واحد اسلامشهر ارج نهادن به فرهنگ، تمدن و زبان کهن ایران و آشنا نمودن هرچه بیشتر دانشجویان با این فرهنگ و تمدن ارزشمند را از جمله اهداف واحد اسلامشهر در برگزاری همایش فوق دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش می تواند زمینه ای مناسب برای پاسداشت ادیبان بزرگ ایران زمین و ارج نهادن به ارزشهای ملی این مرز و بوم باشد.

وی معرفی گنجینه های ادبی، هنری و اشاعه هنر ناب و فاخر اسلامی و انسانی، معرفی جایگاه نظامی و ادبیات داستانی در ایران و آشنایی جوانان با افکار نظامی گنجوی در حوزه شعر را از جمله دیگر اهداف واحد اسلامشهر در برگزاری همایش منطقه ای نظامی گنجوی در این واحد معرفی کرد.

عضو هیئت علمی واحد اسلامشهر و دبیر همایش منطقه ای نظامی گنجوی معرفی شخصیت نظامی گنجوی، تحلیل آثار و اندیشه های نظامی ، تاثیر وی برشاعران بعد از خود و تاثیر پذیری او از شاعران قبل و هم عصر با خود، جایگاه این شاعر در ادبیات جهان، اوضاع سیاسی - اجتماعی عصر نظامی، تصحیح انتقادی اشعار وی، زمینه های اجتماعی و فرهنگی در اشعار او، مسائل روانشناختی در اشعار نظامی ، زبان، ساخت، فرم، قالب، تصویر و موسیقی شهر نظامی گنجوی را محورهای همایش فوق معرفی کرد.

دکتر علی آسمند افزود: دراین همایش که با هدف تجلیل از اندیشه های پاک و تفکر توحیدی و انسانی نظامی برگزار شد،  34 مقاله ارائه شد که پس از داوری تعداد 20 مقاله پذیرفته شد، از این مقالات 14 مقاله در قالب سخنرانی و شش مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.

در ادامه این همایش سهراب حبیب نژاد مشاور فرهنگی و اجرایی فرماندار شهرستان اسلامشهر، پیام غلامحسین آرام فرماندار این شهرستان را به همایش منطقه ای نظامی گنجوی واحد اسلامشهر قرائت کرد.

آرام در پیام خود، زبان را بهترین وسیله برای انتقال میراث بزرگ علم و فرهنگ دانست و ضمن تقدیر از دکتر علی بدرقه و دیگر همکاران واحد اسلامشهر، این همایش را گامی موثر در راستای شناساندن بزرگان ادبی کشور و ارزشهای فرهنگی و معنوی کهن سرزمین ایران به نسل جدید معرفی نمود.

همایش منطقه ای نظامی گنجوی با ارائه مقالات برتر ( سخنرانی دکتر احمد خاتمی تحت عنوان اندیشه های کلامی در شعر نظامی،  دکتر یدا... بهمنی مطلق، کنش ها و منش ها در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون، غلامعلی ایزدی، شیرین کاری نظامی، اعظم نظری، تحلیل تطبیقی داستان در هوش ربا با کنبد سرخ در هفت پیکر نظامی، فریدون طهماسب، نوشابه، زن مطلوب نظامی، مهدی فیروزیان، آفرینشگری موسیقیایی – زبانی در مخزن اسرار نظامی، محمد طاهری خسروشاهی، واکنش نظامی گنجوی به اشغال سرزمین های قفقازی ایران تبریز ادامه یافت.

همچنین در این همایش دکتر محسن ذوالفقاری بررسی و تحلیل ساختاری و محتوایی منظومه شمسی و قمری، خورشید نوروزی بازنویسی منظومه های پنج گنج در ادبیات معاصر ایران، نازبانو ترکاشوند بررسی تطبیقی کاربرد بومی رنگ ها در ایران با علم روانشناسی رنگ علم و فرهنگ و دکتر منصور ثروت با عنوان اندیشه های نظامی گنجه ای را ارائه دادند و با اهدای گواهینامه و تقدیر از مقالات برگزیده خاتمه یافت.

همایش منطقه ای نظامی گنجوی به همت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار شد.

کد خبر 1044172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha