۱۱ اسفند ۱۳۸۸، ۱۳:۵۹

گزارش خبری مهر/

انتخابات تاجیکستان و اختلاف نظر ناظران بین المللی

انتخابات تاجیکستان و اختلاف نظر ناظران بین المللی

در حالی که برخی ناظران بین المللی از نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی و مجالس محلی تاجیکستان انتقاد کرده و این انتخابات را فاقد بسیاری از اصول استاندارد دموکراتیک دانسته اند، اما گروهی دیگر عقیده دارند که این انتخابات از مشکل خاصی برخورادار نبوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) به عنوان یکی از ناظران این انتخابات اعلام کرده که در آن فریبکاری وسیعی دیده می شود و استانداردهای دموکراتیک در آن رعایت نشده است.

این سازمان از شواهد موجود که نشان دهنده رای دهنده های نیابتی و پوشش حداقل رسانه ای خبر داده است

این اظهارات در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات و همه ‌پرسی تاجیکستان اعلام کرد که بیشتر انتخاب کنندگان در این کشور به طرفداری از حزب حاکم خلق دموکرات به رهبری امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، رأی داده‌اند.

میرزاعلی بالتویف، رئیس این کمیسیون، بعد از ظهر روز دوشنبه (1 مارس) در یک نشست مطبوعاتی گفت که در مجموع بیش از 87 درصد رأی ‌دهندگان در انتخابات شرکت داشتند که در آن حزب خلق دموکرات، 71.69 درصد آرای عمومی را به دست آورده است.

به این ترتیب، حزب نهضت اسلامی که طی سالها از محبوبیت گسترده‌ای بویژه در میان جوانان برخوردار شده است، با وجود پیش‌بینی تحلیلگران در مورد نفوذ قابل توجه این حزب فقط 7.74 درصد آرای عمومی را به دست آورده است.

حزب کمونیست نیز 7.22 درصد آراء را به دست آورده است. این دو حزب از حد نصاب 5 درصدی برای وارد کردن نمایندگان خود به پارلمان عبور کرده‌اند.

از میان احزاب دیگر، حزب اصلاحات اقتصادی 4.69 درصد، کشاورزی 4.4 درصد، دموکرات 0.84 درصد، سوسیال-دموکرات 0.72 درصد و سوسیالیست 0.72 درصد آرای انتخاب کنندگان را به دست آورده‌اند.

به گفته مسئولان کمیسیون مرکزی انتخابات، نتایج نهایی ‌آرا تا 10 روز دیگر اعلام خواهد شد.

رهبران احزاب مخالف از جمله "رحمت الله زایرف، درباره نتایج انتخابات ابراز نارضایتی کرد و برگزاری انتخابات را "غیر دموکراتیک و غیر منصفانه" خواند و گفت:"اگر انتخابات آزاد و شفاف برگزار می‌شد، ما حداقل 12 درصد آرا را به دست می‌آوردیم. ما هفت درصد را تنها در دوشنبه به دست آورده‌ایم".

محی‌الدین کبیری و شادی شبدالف، رهبران احزاب نهضت اسلامی و کمونیست نیز از نتایج انتخابات پارلمانی و مجالس محلی ابراز نارضایتی کرده‌اند.

در حالی که هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که "با وجود برخی اقدامات مثبت، انتخابات تاجیکستان با تعهدات (این کشور) به سازمان این سازمان (OSCE) و موازین دیگر بین‌المللی سازگار نبود." اما در همان حین ناظران گروه شانگهای و اتحادیه کشورهای مشترک المنافع عقیده دارند که انتخابات "به طور شفاف و دموکراتیک" برگزار شد و بی ‌نظمیها در انتخابات "جزئی" بوده است.

کد خبر 1044339

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha