۲۶ اسفند ۱۳۸۸، ۱۸:۳۹

گزارش خبری مهر/

دستفروشانی که بساط مغازه داران را برمی چینند

دستفروشانی که بساط مغازه داران را برمی چینند

استان تهران - خبرگزاری مهر: ساماندهی دستفروشان شب عید در کلانشهر کرج به رغم گذشت سالها همچنان در بوته فراموشی است و این امر به تازگی مشکلات فراوانی را برای کسبه نقاط مورد نظر ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، دستفروشی اجناس مختلف سالهاست در کرج وجود دارد اما تاکنون اقدامات کافی برای انجام این امر به نحو مطلوب صورت نگرفته است.

به عنوان مثال، بسیاری از دستفروشها هنوز به درستی متوجه نشده اند که شغل آنها مطلوب و مورد نیاز جامعه است یا یک شغل کاذب محسوب می شود.

تکلیف شغل دستفروشی همچنان روشن نیست

دلیل این امر را می توان در عدم وجود نگاه صحیح و واقع گرایانه در خصوص دستفروشی دنبال کرد به این ترتیب که نه تنها خود دستفروشها بلکه بسیاری از شهروندان و مسئولان ذیربط نیز نمی دانند که دستفروشی یک شغل مانند بقیه مشاغل جامعه است یا باید آن را در زمره مشاغل کاذب به حساب آورد.

به دنبال این امر، دستفروشان هر از چند گاهی با برخورد شدید ماموران شهرداری مواجه و مجبور می شوند بساط خود را با اضطراب جمع آوری کنند و به جای دیگری بروند.

البته در این زمینه، تمهیدی اتخاذ شده که در روزهای پایانی سال دستفروشان کرجی به مکانهای خاصی هدایت شوند و اجناس خود را در آنجا به فروش رسانند اما آیا این امر می تواند مشکل ساماندهی نشدن دستفروشها را به شکل مطلوبی و کامل حل کند؟

آیا نیاز نیست که برای رفع مسائل مربوط به عدم ساماندهی دستفروشان اقدامات لازم و مطلوب در اسرع وقت انجام شود تا این قشر مجبور نشوند همواره اضطراب جمع شدن بساط از سوی ماموران شهرداری را با خود داشته باشند.

یکی از مشکلات ناشی از عدم ساماندهی دستفروشان، پهن شدن بساط آنها در مقابل مغازه ها و کساد شدن کار مغازه داران است به این ترتیب که کار مغازه ای که دستفروش بساط خود را در مقابل آن پهن کرده است، کساد می شود زیرا حضور دستفروش در مقابل یک مغازه باعث می شود ویترین آن مغازه کمتر در معرض دید قرار گیرد و حتی در مواردی راه های دسترسی به مغازه مسدود شود.

یکی دیگر از مشکلات در این زمینه این است که گاهی دستفروشها در پیاده روهایی بساط خود را پهن می کنند که عرض آن کم است و این امر باعث می شود تردد شهروندان با مشکل مواجه شود.

این در حالیست که اگر گذری در خیابان فاطمیه کرج در میدان اصلی شهر داشته باشی چیزی به عنوان خیابان مشاهده نمی کنی زیرا خیابان فرشی گسترده زیر پای دستفروشان شده است و حتی برای گذر از خیابان نیز باید از کناره های نه چندان عریض بساطها بگذری و در عین حال مراقب باشی که اجناس دستفروشان زیر پایت قرار نگیرد. 

شهرداری در همه ایام سال برای ساماندهی دستفروشان تهمیدات اساسی بیندیشد

گرچه این روزها اقصی نقاط شهر کرج از جمله خیابان اصلی رجایی شهر، فاطمیه کرج، خیابانهای اصلی فردیس و پیاده روهای خیابان شهید بهشتی و ... پر است از دستفروشانی که با آسودگی به فروش اجناس خود اقدام می کنند اما لازم است شهرداری نه تنها در شب عید و روزهای پایانی سال بلکه در همه ایام سال برای ساماندهی دستفروشان تمهیدات اساسی بیندیشد تا نه کار و کاسبی دستفروشها کساد شود، نه سد معبر ایجاد شود و نه کاسبی مغازه داران گرفتار کسادی گردد.

البته همانگونه که گفته شد، گاهی در کرج مکانهایی برای جمع کردن بساط دستفروشان در نظر گرفته می شود اما در مواردی ممکن است این مکانها چندان محل گذر شهروندان نباشد و به دنبال این امر باز قصه پهن کردن بساط در گوشه خیابانهای شلوغ و پر رفت و آمد تکرار می شود.

دلایل مشکلات مربوط به دستفروشان بسیار ریشه ای تر از این حرفهاست

البته دلایل مشکلات مربوط به دستفروشان بسیار ریشه ای تر از این حرفهاست به این ترتیب که بسیاری از آنها به دلیل نداشتن توان مالی کافی و نداشتن پول پیش مغازه و اجاره مجبور به دستفروشی می شوند.

بعضی از دستفروشها هم توان مالی کافی دارند و از راه دستفروشی درآمد زیادی کسب می کنند اما با این وجود به دلیل زیاده خواهی ترجیح می دهند مغازه اجاره نکنند و بدون اجاره کردن مغازه به فعالیت خود ادامه دهند.

بهتر است شهرداری به جای گرفتن پول از دستفروشان برای اجازه دادن به آنها در خصوص پهن کردن بساطشان در روزهای پایانی سال در مکانهایی مشخص، برای حل مشکلات مربوط به آنها تمهیدات اساسی در همه سال بیندیشد.

به طور مسلم، یکی از این راهکارها بازشناسی دستفروشان متمول از دستفروشان کم درآمد است تا به دنبال این امر، اگر قرار باشد خدماتی به آنها ارائه شود به دسته کم درآمد ارائه شود.

برای بهینه کردن فعالیتهای دسته دوم نیز برنامه ریزی های کافی انجام شود تا آنها ضمن انجام دستفروشی و کسب درآمد مورد نیاز و کافی، موجب وارد شدن خسارت و ضرر و زیان به مغازه داران، گرفتن دید ویترین مغازه ها و سد معبر نشوند.

تجمع دستفروشان علاوه بر مشکلات مطرح شده می تواند عامل بروز دیگر مشکلات از جمله هدررفتن وقت عابران، مزاحمتهای خیابانی یا حتی کیف قاپی شود که به همین دلیل لازم است تمهیدات اساسی و فرهنگی در این زمینه وجود داشته باشد تا از این امر جلوگیری شود.

به هر حال همانگونه که گفته شد، شهرداری باید نه تنها در شب عید و روزهای پایانی سال بلکه در همه ایام سال برای ساماندهی دستفروشان تمهیدات اساسی بیندیشد تا نه کار و کاسبی دستفروشها کساد شود، نه سد معبر ایجاد شود و نه کاسبی مغازه داران گرفتار کسادی گردد.

کد خبر 1053410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha