۱۷ فروردین ۱۳۸۹، ۱۵:۰۴

خادم اعلام کرد:

نیاز تهران به ساخت سه میلیون و 400 هزار واحد مسکونی

نیاز تهران به ساخت سه میلیون و 400 هزار واحد مسکونی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: تهران در افق 1404 به سه میلیون و 400 هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول خادم در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به جلسه مشترک با وزارت مسکن و اقتصاد دارایی پیرامون بررسی وضعیت مسکن، تولید و عرضه آن تا افق 1404، تاکید کرد: در این جلسه آمار و اطلاعاتی مهم به صورت پراکنده از هر یک از دستگاه‌های اجرایی ارائه شد که به تایید وزیر مسکن سابق و فعلی و وزارت اقتصاد و دارایی رسیده است.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال 85 و اطلاعات کسب شده از سازمانهایی مانند آب و برق، دو میلیون و 450 واحد مسکونی در تهران وجود دارد که سرانه خانوار در این واحدها 1/1 خانوار است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در جنوب شهر تهران خانه‌هایی وجود دارد که سه خانوار در یک اتاق زندگی می‌کنند، ادامه داد: متاسفانه در برخی از مناطق جنوب شهر سرانه هر خانوار از تعداد منازل بالاتر است و گزارشاتی داشته‌ایم که میزان عرضه واحدهای مسکونی با توجه به تقاضا همخوانی ندارد.

به گفته خادم 6 تا 7 درصد از واحدهای مسکونی در شمال شهر تهران خالی از سکنه است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط در ده سال گذشته و طی سالهای 75 تا 85، 100 هزار واحد مسکونی تولیدی در شهر تهران داشته‌ایم یادآور شد: تقاضا جهت صدور پروانه در این سالها 30 هزار مورد بوده که به طور متوسط 100 هزار واحد مسکونی توسط خود مردم ساخت ‌و ساز شده است در عین حال تعداد واحد مسکونی موجود در بافتهای فرسوده با توجه به شاخصهای بافت‌ فرسوده کمتر از 600 هزار واحد مسکونی است.

در تهران سالانه 55 هزار ازدواج سر می‌گیرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال سالانه به طور متوسط 55 هزار ازدواج در تهران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ضریب استحکام ساختمان و موارد ذکر شده در این گزارش، گفت: در تهران عمر مفید ساختمان را 50 سال در نظر گرفته‌ایم که گرچه متاسفانه در تهران صحت این رقم تا 20 سال هم شده است.

 خادم افزود: مطابق با آمارهای ضریب تخریب و نوسازی در واحدهای مسکونی 16 درصد و ضریب استهلاک نیز 2 دهم است.

 سالانه 55 هزار شهروند تهرانی فوت می‌کنند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه یادآور شد: تعداد متوسط مهاجران از شهرهای مختلف به تهران به طور سالیانه 34 هزار و 800 نفر است.

وی افزود: سالانه 55 هزار و 224 شهروند تهرانی مطابق با آمارهای موجود در تهران فوت می‌شوند.

 نیاز زوج‌های جوان به یک میلیون و 200 خانه برای 20 سال آینده

خادم گفت: تعداد واحد مسکونی مورد نیاز جهت جبران واحدهای مسکونی فرسوده و جبران استهلاک بدون احتساب ضریب استهلاک و نوسازی سالانه 60 هزار واحد مسکونی است.

 وی افزود: زوج‌های جوان برای تامین مسکن، در طول 16 سال آینده به یک میلیون و 185 هزار و 589 خانه نیاز دارند، همچنین برای نیاز مسکن مهاجران تا افق چشم‌انداز نیز با احتساب ضریب نوسازی و استهلاک، 234 و 323 واحد مسکونی نیاز است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ادامه گزارش یادآور شد: تا افق چشم‌انداز طرح جامع (1404) 345 هزار و 150 واحد مسکونی در تهران به دلیل مرگ و میر خالی از سکنه می‌شوند و تا انتهای این طرح نیز تهران به سه میلیون و 396 هزار و 400 واحد مسکونی نیاز دارد که بر این اساس باید 924 هزار و 400 واحد مسکونی احداث شود.

 وی اظهار داشت: باید تا افق این چشم‌انداز تا 10 میلیون و 500 هزار نفر در تهران سرانه خدماتی لحاظ شود.

خادم با تاکید بر اینکه میزان ساخت‌وساز در تهران محدود است، گفت: باید از ظرفیت موجود نهایت استفاده را بکنیم.

حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در ادامه این گزارش تاکید کرد: چند سال است که به دنبال ساخت واحدهای مسکونی جدید هستیم ، اما در عمل کمتر از 400 واحد مسکونی نیز هنوز ساخته نشده است.

وی افزود: طرح و برنامه خوب و عالی است اما باید واقع بین بود، آقایانی که قرار است در ستاد هماهنگی  حضور داشته باشند، سالی یک بار هم دور هم جمع نمی‌شوند.

 محمدعلی نجفی هم با تاکید بر این که شهرداری وظیفه‌ای برای تولید و عرضه مسکن ندارد، خاطرنشان کرد: زمینه دخالت شهرداری در این طرح‌ها موضوعیت ندارد.

 خادم نیز در توضیحی گفت: علت دخالت شهرداری در اختیار داشتن زمین‌های ذخیره و امکان بخشودگی است و اگر اراده وجود داشته باشد، همه این برنامه‌ها امکان‌پذیر است.

 بر اساس این گزارش، در جلسه امروز شورای شهر لایحه تشکیل ستاد هماهنگی سیاست‌های اقتصادی تولید و عرضه مسکن در تهران به تصویب رسید.
 

کد خبر 1058818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha