۲۹ فروردین ۱۳۸۹، ۱۴:۵۷

چهار جلد "نمایش ایرانی" در نمایشگاه کتاب عرضه می شود

چهار جلد "نمایش ایرانی" در نمایشگاه کتاب عرضه می شود

چهار جلد از مجموعه شش جلدی "نمایش ایرانی" پژوهشی در آیینها و نمایشهای ایرانی تدوین صادق عاشورپور توسط انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق عاشورپور نویسنده و پژوهشگر این اثر گفت: جلد نخست این کتاب درباره "آیین زروان" (خدای نور و روشنایی و اولین خدایی که آریایی‌ها می‌پرستیدند) و یک سری نمایش به نام "زروکرت" است.

وی ادامه داد: فصل بعدی جلد نخست، شامل نمایشهایی است که مربوط به آیین میترا بوده و به دو بخش عهد میترا و عهد زروان تقسیم می‌شود که در هر کدام پاره‌ نمایشهایی شکل گرفته است.
 
عاشورپور افزود: در این فصل نمایش بغان فراج (فراق مغ مقدس)، نمایشهای کوسه برنشین، گلین، غول بیابانی و حاجی فیروز معرفی و بررسی می شود. جلد دوم کتاب "نمایش‌های ایرانی" شامل معرفی و بررسی "تعزیه" است و به دو بخش تعزیه قبل و بعد از اسلام تقسیم می شود.
 
وی درباره این بخش، با بیان اینکه در بررسی تعزیه بعد از اسلام به تغییر شکلی که پیدا می‌کند پرداخته می شود، توضیح داد: بعد از اسلام به وسیله دیلمیان موضوع گذشته از تعزیه خارج ‌شده و موضوع کربلا جایگزین شده و واقعه تاریخی و اسلامی کربلا از منظری هنری به مردم ارائه شده است. جلد سوم شامل نمایش‌های عصر مزدا یسنا(آیین زرتشت)، جلد چهارم "نقالی در ایران"، جلد پنجم شامل "نمایشنامه‌های عامیانه"ای که در مجالس اجرا می‌شده و جلد ششم درباره نمایشهای "بعد از اسلام تا دفاع مقدس" است.
 
عاشورپور گفت:در این مجموعه 6 جلدی به طور کلی به پیدایش نمایش،چگونگی اجرا و ریشه یابی نمایش ها پرداخته ام و از کتابهای مختلف از جمله تاریخ شیعه،متون مذهبی،تاریخ طبری،تاریخ کامل ابن اثیر و متون پهلوی،اوستایی، ترکی،کردی و عربی استفاده کردم. در نتیجه این پژوهشها و با استناد به نظرات کارشناسان می توان گفت نمایش با ورود آریاییها به سرزمین متمدن ایران شکل گرفته است.
 
وی ادامه داد: در این مجموعه در حدود 40 نوع نمایش خاص ایرانی را معرفی و عرضه کرده ام، از جمله سوگ سیاووش، میرنوروزی،حاجی فیروز، کوسه برنشین، بغان فراج، گلین، غول بیابانی و غیره که به تفضیل در مورد این نمایشها مطلب آمده است.
 
کد خبر 1065874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha