۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۰:۴۱

با تصویب مجلس ؛

استانداردهای علمی حفظ سلامت محصولات کشاورزی تدوین می شود

استانداردهای علمی حفظ سلامت محصولات کشاورزی تدوین می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت را موظف کردند استانداردهای ملی حفظ سلامت محصولات کشاورزی خام و فرآوری شده و مواد غذایی مرتبط با آنها را تدوین کند و به تصویب هیئت دولت برساند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات طرح افزایش بهره وری بخش کشاورزی، موادی از این طرح را تصویب کردند.

بر این اساس نمایندگان تولید کنندگان نهاده ها و محصولات نهایی کشاورزی و صنایع تبدیلی و فرآوری تولیدات کشاورزی و غذایی و تشکل های صنفی را موظف کردند ضوابط استاندارد تعیین شده از سوی وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت را رعایت کنند.

همچنین دولت موظف شد حمایت ها و تامین تسهیلات لازم برای تشکل های صنفی و اتحادیه های مرتبط منطقه ای یا کشوری را برای ایجاد آزمایش گاه های مناسب برای کنترل میزان سلامت محصولات از جمله عدم آلودگی آنها به مواد شیمیایی، رادیواکتیویته، میکروبی، ویروس، انگلسی و قارچی فراهم کنند.

دولت موظف شد تا استقرار کامل این تشکل ها و توانمندسازی آنها، حمایت ها و پشتیبانی های لازم از آنها را به عمل آورد.

به منظور حمایت از بهره برداران و مصرف کنندگان و شفافیت قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار محصولات و تولیدات کشاورزی، خرید و فروش نهادها و محصولات تولیدی، در صورتی که از اقلام قابل معامله در بورس کالا باشد باید از طریق شرکت در بورس کالا انجام شود.

دولت مکلف شد وظایف تصدی گری خود در خصوص اقدامات اجرایی خریدهای تضمینی، تهیه و توزیع کلیه نهادهای تولید، اقدامات اجرایی خید، انبارداری و توزیع اقلام مورد نیاز تنظیم بازار، اداره کشتارگاه ها، آزمایشگاه های گیاهی و دامی به جز آزمایشگاه های مرجع به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی و تصویب هیئت وزیران، انبارها و سیلوها، سردخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی، امور اجرایی آموزشی، ترویجی و بیمه گری و متناسب با وظایف و اختیارات هر تشکل صنفی و اتحادیه های مرتبط منطقه ای یا کشوری، مطابق با قوانین و مقررات مربوط واگذار کند.

نمایندگان در مصوبه دیگری مقرر کردند واگذاری امتیاز و مجوز مراکز تشخیص و درمان آفات و بیمای های گیاهی و دامی به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، بدون اخذ مجوز کتبی از مراجع ذیصلاح صادر کننده مجوز، ممنوع است و با متخلفین برابر قوانین مربوط برخورد می شود.

بر اساس مصوبه مجلس در قالب سیاست های حاکمیتی ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بهره بردای بخش کشاورزی و منابع طبیعی مجاز به تاسیس تشکل های صنفی و اتحادیه های مرتبط منطقه ای یا کشوری در زیر بخش های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی و ثبت آن در مراجع ذی صلاح خواهد بود.

همچنین فروش نهادهای کشاورزی از قبیل انواع کود و سم و دارو توسط فروشندگان مجاز آنها با دریافت نسخه های مرتبط که توسط مراکز تشخیص درمان آفات و بیماری های گیاهی ودامی صادر می شود قابل انجام است.

پروانه فعالیت متخلفین از احکام این ماده توسط مراجع ذی صلاح صادر کننده پروانه لغو می شود.

خریدهای تضمینی در محصولات غیر اساسی منوط به پذیرش شرایط الگوی کشت از ناحیه کشاورزان و تولید کنندگان است.

بر اساس مصوبه مجلس الگوی کشت هر منطقه بر اساس مزیت های نسبی ارزش افزوده شرایط اقتصادی، شرایط آب و هوایی و حد بهینه آن در کشور را حداکثر تا 6 ماه پس از تصویب این قانون، توسط وزارت جهاد کشاورزی برای هر منطقه تعیین و جهت اجرا ابلاغ می شود.

کد خبر 1068157

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha