۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۴۷

افراد زیر 10 سال بالاترین درصد فوتی های ناشی از تصادفات در مشهد

افراد زیر 10 سال بالاترین درصد فوتی های ناشی از تصادفات در مشهد

مشهد - خبرگزاری مهر: گروه سنی زیر 10 سال دارای بالاترین درصد فوتیهای ناشی از تصادفات در مشهد هستند و این گروه سنی 22 درصد تلفات عابرین را تشکیل می هد که این نتایج بسیار نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، ترافیک امروزه به یکی از معضلات کلانشهرهایی مانند مشهد تبدیل شده که به نظر می رسد آموزش، مهمترین و موثرترین اقدام در زمینه افزایش ایمنی ترافیک و حمل و نقل است که متاسفانه هیچ اقدامی تاکنون به صورت مفید صورت نگرفته است.

انسان، راه و وسیله نقلیه اجزای اصلی تشکیل دهنده ترافیک و حمل و نقل هستند که هر یک به تنهایی و به صورت ترکیبی سهمی در بروز تصادفات رانندگی دارند.

رانندگان، سرنشینان و عابرین پیاده، مهمترین اجزای عامل انسانی هستند که بیشترین تاثیر و سهم را در بروز تصادفات رانندگی دارا هستند.
 
تامین و ارتقاء سطح ایمنی حمل و نقل در سایه شناخت سهم و وضعیت هر یک از این عوامل در کشور و عملکرد صحیح و به موقع جهت بهبود وضعیت هریک از این مولفه ها تحقق می یابد.
 
اقدامات طبقه بندی شده در زمینه افزایش ایمنی ترافیک و حمل و نقل شامل اقدامات مهندسی، اعمال قوانین و مقررات ترافیکی، آموزش، اقدامات پزشکی و ارزیابی است.
 
در بین این اقدامات آموزش مهمترین و موثرترین اقدام است که با هدف افزایش دانش، اطلاعات و آگاهی در قدم اول و تغییر نگرش، باور و رفتار در قدم دوم می تواند ماندگارترین اقدام در جهت افزایش ایمنی باشد.
 
حوادث ترافیکی، علاوه بر فشارهای اقتصادی که بر خانواده و جامعه وارد می آورد، باعث اختلالات روانی نیز برای افراد می شود که گاها غیرقابل جبران است.
 
تصادف در آسیا و اقیانوسیه نسبت به بیماریهای خطرناک تلفات بیشتری دارد
 
تصادفات رانندگی در منطقه آسیا و اقیانوسیه نسبت به بیماری های خطرناک رایج که اغلب مشکل عمده ای در کشورهای در حال توسعه به حساب می آیند، تلفات بیشتری به همراه داشته است، این در حالیست که وضعیت تصادفات رانندگی در کشورهای صنعتی و ثروتمند منطقه به تدریج رو به بهبود است، اما اکثر کشورهای در حال توسعه در منطقه با وضعیت وخیمی روبرو هستند.
 
ایجاد قوانین راهنمایی و رانندگی و حضور نیروهای پلیس در خیابان ها و تصادفات از جمله اقدامات برای کنترل و کاهش تخلفات و به طبع کاهش تصادفات هستند، امروزه با پیشرفت تجهیزات ترافیکی و روی کار آمدن سیستم های هوشمند در شهرها، وجود دوربین های نظارت تصویری، سیستم های هوشمند چراغ فرماندهی، تا حد قابل قبولی از ارتکاب تخلفاتی همچون سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ راهنما، ایستادن روی خط عابر پیاده و... کاسته است با این وجود روزانه شاهد بسیاری از تخلفات از سوی رانندگان و عابرین پیاده هستیم.
 
همگام نبودن راهسازی و ایمنی جاده با افزایش بی رویه خودرو میزان تصادفات را افزایش داده است
 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد در این خصوص گفت: با افزایش بی رویه خودرو در کشور و همگام نبودن آن با رشد راهسازی و ایمنی جاده ها، خطر افزایش تصادفات بیشتر شده است که تصور فقدان مسائل فوق فقط، با آموزش صحیح، ارتقای فرهنگ ترافیک و بالا بردن ایمنی کاربران و شبکه راه ها و وسایل نقلیه امکان پذیر خواهد بود.
 
مهدی امامی میبدی افزود: بسیاری از کشورهای جهان برای مقابله و کاهش معضلات اجتماعی، اقتصادی تصادفات، اقدامات گسترده ای را در جهت آموزش صحیح مردم اتخاذ کرده اند، در کشور ما نیز باید به این امر توجه بیشتری شود.
 
وی ادامه داد: پرداختن به امر آموزش و صرف بودجه های عظیم در زمینه اقدامات مهندسی ترافیک، اصلاح و بهبود معابر، بالابردن ضریب ایمنی خودروها و ایجاد سیستم های حمل و نقل عمومی مناسب همراه با اعمال قانون می توانند اثر مهمی در مقابله با خطر تصادف و پیامدهای ناشی از آن داشته باشند.
 
امامی سرمایه گذاری در زمینه آموزش و تعامل بین ارگان های ذیربط، تبدیل آموزش های بالقوه به بالفعل و آگاهی دادن به افراد در زمینه رفتارهای صحیح ترافیکی، را یکی از مهمترین ارکان کاهش ناهنجاری های ترافیک و تصادفات و تلفات ناشی از آن دانست.
 
وی با توجه به آمار کشته های ناشی از تصادفات گفت: گروه سنی زیر 10 سال دارای بالاترین درصد فوتی های ناشی از تصادفات هستند و با توجه به اینکه کودکان زیر سه سال کمتر به عنوان عابر در خیابان ها تردد می نمایند، گروه سنی زیر 10 سال 22 درصد تلفات عابرین را تشکیل می هد که نتایج این آمار بسیار نگران کننده است.
 
امامی بر آموزش و آشنایی فرهنگ ترافیک به کودکان تاکید کرد و افزود: کارشناسان معتقدند آموزش و آشنایی افراد با قوانین و مقررات در کودکی، نسبت به هوشیاری و توجه کافی آنان در مواجهه با خطرات موثرتر است.
 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد، آموزش مسایل ترافیکی به کودکان در مدرسه و مهد کودک ها در قالب نمایش عروسکی را از جمله فعالیت های این سازمان در زمینه دانست و افزود: تلاش سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد به آموزش در تمام سنین است و در این راستا به نصب بنرهای آموزشی و پیام ترافیکی، استفاده از تابلوهای پیام متغیر در سطح شهر و توزیع بیش از یک میلیون  بروشور در 50 ارگان دولتی از دیگر فعالیت های این سازمان است.
 
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه آموزش فرهنگ ترافیک شامل کلیه استفاده کنندگان راه می باشد، ضرورت این مهم برای تمام سنین به دلیل ارتقای فرهنگ ترافیک می باشد و امید است با برنامه ریزی آموزشی در بدو امر رفتارهای صحیح ترافیکی شناخته شود تا بتوان آموزش های لازم را برای اصلاح و بهبود رفتارها و نهادینه کردن آن ها تدارک دید.
کد خبر 1074479

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha