۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۰۰

ساینس مونیتور :

کنفرانس بازنگری NPT یک آزمون بزرگ برای اوباماست

کنفرانس بازنگری NPT یک آزمون بزرگ برای اوباماست

یک روزنامه غربی با پرداختن به کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) این نشست را آزمونی بزرگ برای رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کریستین ساینس مونیتور در مطلب خود می نویسد : از فردا دوشنبه کنفرانس بازنگری ان.پی.تی در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار می کند و این در حالی است که کاستن از شمار تسلیحات هسته ای یکی از کلیدی ترین موضوعات پیرامون باراک اوباما در این نشست است.

به نوشته این روزنامه، اوباما در مقایسه با سایر روسای جمهور آمریکا ممکن است بسیار بیشتر در مورد خلع سلاح هسته ای مورد سوال قرار بگیرد. اوباما اگر بخواهد برای حفظ وجهه خود خلع سلاح را تبدیل به یکی از موضوعات اصلی دولت آمریکا بکند با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد .
 
به نوشته ساینس مونیتور، کنفرانس بازنگری ان.پی.تی 2010 از دو بعد دارای اهمیت اساسی است، اول به دلیل سخنان جدید اوباما در پراگ که در واقع ادامه سخنان وی در جمهوری چک در آوریل 2009 بود که خواستار جهان عاری از بمب های هسته ای شده بود.
 
اوباما در ماه آوریل سال جاری میزبان نشستی بود که هدف از آن دور نگه داشتن تسلیحات اتمی از دست ترویستها بود و با توجه به اینکه نشست بازنگری ان.پی.تی در فاصله کمی از سخنرانی اوباما در پراگ و همچنین کنفرانس امنیت هسته ای برگزار می شود، این کنفرانس دارای اهمیت است.
 
اما بعد دیگر موضوع هسته ای ایران و فعالیتهای هسته ای کره شمالی است که کنفرانس بازنگری ان.پی.تی را دارای اهمیت می کند.
"هنری سوکولسکی" مدیر مرکز سیاست های خلع سلاح هسته ای در واشنگتن در این باره می گوید: سخنان اوباما در پراگ، استراتژی هسته ای جدید آمریکا و کنفرانس امنیت هسته ای آمریکا باعث شده تا انتظارها از کنفرانس بازنگری ان.پی.تی بالا برود.
 
این روزنامه در ادامه مطلب خود به موضوع زرادخانه هسته ای رژیم اسرائیل اشاره کرده و می نویسد: از دیگر موضوعات مهمی که در این کنفرانس مطرح می شود قطعنامه کنفرانس دو دوره قبل آن یعنی کنفرانس سال 1995 خواهد بود که بر وجود خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تاکید دارد. برخی مقامات آمریکا بر پیگیری این قطعنامه تاکید داشته و معتقدند با اجرای این قطعنامه می توان کشورهایی چون ایران و سوریه را از انجام فعالیتهای هسته ای بازداشت و در همین رابطه کشورهایی چون ترکیه و مصر نیز اعلام کرده اند که اگر از اسرائیل خواسته نشود تا سلاح های هسته ای خود را کنار بگذارد قطعنامه سال 1995 یک قطعنامه ابی اثر خواهد بود.
 
بر همین اساس در این مورد ( زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی ) تمام نگاه ها به دولت آمریکا و جبهه گیری آن در مورد تسلیحات هسته ای تل آویو دوخته شده است. 
کد خبر 1075540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha