۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۲:۴۴

صالح آبادی :

شرایط جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بورس فراهم شد

شرایط جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بورس فراهم شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح برنامه های امسال بورس، سیاستهای دولت برای ادامه روند رونق بازار سرمایه را اعلام کرد و گفت: شرایط برای بهبود وضعیت جذب سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر علی صالح آبادی امروز در نشستی خبری برنامه های امسال سازمان بورس که به تصویب شورای بورس رسیده است را اعلام کرد و گفت: اصلاح آئین نامه معاملات بورس کالا در دستور کار قرار دارد. بورس کالا به دلیل تحولات در سالهای اخیر به ویژه معاملات محصولات پتروشیمی، نفت و غیره توسعه یافته است.

وی افزود: حجم معاملات بورس کالا در سال 84 دو هزارو 400 میلیارد تومان بوده که هم اکنون به 9 هزارو 100 میلیارد تومان رسیده است. در حوزه پتروشیمی و فرآورده های نفتی در سال 87 به عنوان اولین سال معاملات این محصولات حجم معاملات به یکهزارو 900 میلیارد تومان بالغ می شد که در پایان سال 88 به 3 هزارو 600 میلیارد تومان رسیده است و پیش بینی می شود که این رقم در سال جاری نیز افزایش یابد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه ریزی های انجام شده برای ورود نفت کوره به بورس در سال جاری خبرداد و افزود: همچنین بخشی از عملیات پایاپای بورس کالا شامل فرآورده های نفتی به شرکت سپرده گذاری مرکزی منتقل خواهد شد.

وی برنامه دیگر در بورس کالا را توسعه معاملاتی رینگ صادراتی که فرصتی برای توسعه معاملات صادراتی است، ذکر کرد و  افزود: در حوزه کشاورزی نیز نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخودار هستیم به نحویکه حجم معاملات کشاورزی هفته گذشته به 12 میلیارد تومان بالغ شد.

صالح آبادی از برنامه های این سازمان برای افزایش فعالیت در حوزه کشاورزی در سال جاری خبرداد و افزود: در حوزه قراردادهای آتی در بورس کالا نیز  قرارداد آتی سکه طلا نیز با موفقیت مواجه شد و تا چند روز گذشته حجم معاملات این ابزار به 160 میلیارد تومان رسیده است.

راه اندازی معاملات آتی سهام در بورس تا دو ماه آینده

وی با بیان اینکه امسال قراردادهای آتی به سایر کالاها نیز تسری خواهد یافت، افزود: این ابزار در بازار سهام نیز راه اندازی می شود. هم اکنون سازمان تدوین مقررات نهایی این ابزار را در دستور کار دارد و تا دو ماه آینده معاملات آتی سهام در بورس نیز راه اندازی می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش نقدشوندگی، کاهش توقف نمادها و نظارت بر افشای اطلاعات را از برنامه های سال 89 سازمان بورس عنوان کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی میان سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی به منظور عرضه بیشتر سهام شرکتهای دولتی مشمول اصل 44 در بازار سوم فرابورس گفت: این امر به شفافیت معاملات و افزایش رقابت بر اساس مقررات فرابورس کمک می کند. بر این منظور کمیته ای مشترک بین سازمان بورس، خصوصی ساز و فرابورس برای بررسی بیشتر شرکتهای قابل عرضه در فرابورس تشکیل شده است.

صالح آبادی بیان کرد: همچنین به منظور سهولت بیشتر پروسه پذیرش شرکتها در بورس یا فرابورس کمیته ای بین بورس، سازمان خصوصی سازی و فرابورس تشکیل شده است.

آغاز به کار بازار سوم فرابورس به زودی 

وی از آغاز به کار بازار سوم فرابورس به زودی خبرداد و افزود: برای این منظور سازمان مقدمات کار برای عرضه سهام شرکت سپرده گذاری را در بازار سوم فرابورس فراهم می کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با بیان اینکه یک یا دو درخواست برای استفاده از ابزار صکوک مطرح شده است، افزود: برای تامین مالی پروژه ها استفاده از این ابزار را به زودی در دستور کار داریم.

وی همچنین استفاده از ابزار مالی اوراق مشارکت را از دیگر ابزارهای مورد استفاده در بازار سرمایه در سال جاری عنوان کرد و گفت: بر اساس بسته امسال بانک مرکزی سازمان بورس می تواند 4 هزار میلیارد تومان مجوز انتشار این اوراق را صادر نماید که با استفاده از این دو ابزار نقش بازار سرمایه در تامین مالی کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت.

صالح آبادی توسعه صندوقهای سرمایه گذاری را از دیگر برنامه های امسال سازمان بورس برشمرد و اظهارداشت: هم اکنون 3 هزارو 300 میلیارد ریال ارزش و حجم صندوقهای سرمایه گذاری است. هر یک از کارگزاران نیز می توانند صندوقی با ابعاد بزرگ با ضمانت سایر نهادهای مالی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه امسال قانون توسعه ابزارها و نهادهای جدید برای توسعه بورس و بازار سرمایه کشور اجرایی می شود، افزود: آئین نامه جدید سرمایه گذاری خارجی نیزکه ابلاغ شده، لازم الاجرا است و بسیاری از مشکلات سرمایه گذارران خارجی برای سرمایه گذاری در بورس از جمله عدم خروج اصل سرمایه تا 3 سال و غیره حل شده است.

وی ادامه داد: تشریفات اداری نیز برای سرمایه گذاران خارجی کاهش یافته و سازمان بورس باید طی 7 روز مجوز لازم را صادر نماید، مجوز سازمان سرمایه گذاری خارجی نیز اختیاری است، همچنین تسهیلات ارزی خوبی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می توانند مانند هر ایرانی در بورس معامله کنند و از مزیتهای آئین نامه سرمایه گذاری خارجی نیز برخوردار باشند. تا پایان هفته آینده نیز سازو کار اجرایی این آئین نامه را فراهم می کنیم تا وضعیت جذب سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه بهبود یابد.

کارگزاران بورس کالا رتبه بندی می شوند

وی با اشاره به رتبه بندی کارگزاران بورس گفت: امسال کارگزاران بورس کالا را نیز رتبه بندی می کنیم، همچنین توسعه فعالیتهای سبدگردانی اختصاصی، پردازش اطلاعات نهادهای مالی موجود، توسعه ابزارهای الکترونیکی به عنوان زیرساختها، یکپارچه سازی معاملات بازار سرمایه، پیاده سازی نظارت هوشمند، گزارشگری مالی، راه اندازی مرکز میانی صدور امضای دیجیتال و غیره نیز ار دیگر برنامه های امسال است.

صالح آبادی افزود: تا پایان خردادماه امسال اولین معامله آن لاین تریدینگ در بازار سرمایه با کمک شرکتهای نرم افزاری انجام خواهد شد که در این راستا باید سیستم مدیریت ریسک تنظیم شود.

وی ایجاد سامانه توسعه الکترونیکی و نظارت بر صندوقها و سبدگردانی و مدیریت ثبت سفارش کارگزاری ها را از دیگر برنامه ها اعلام کرد و گفت: از موضوعات دیگر بحث ایجاد سایت پشتیبان سامانه معاملات است که مراحل نصب را می گذراند و به زودی راه اندازی می شود. 

سخنگوی سازمان بورس و ارواق بهادار در مورد شاخص کل بازار سهام اظهارداشت: شاخصها متناسب با نوسانات بازاراست و عرضه و تقاضا تعیین کننده آن است و پیش بینی می شود که بازار در بلندمدت روند قابل قبولی داشته باشد گرچه در دوره های مختلف با افت و خیزها و نوساناتی مواجه خواهد بود. در مجموع شاخص کل نشان دهنده وضعیت بازار و وضعیت سرمایه گذاران در بورس است.

وی با بیان اینکه تاکنون در بورس کالا شاخصی نداشته ایم، افزود: هم اکنون شاخصی برای بورس کالا طراحی شده که محاسبات آزمایشی آن در حال انجام است.

سیاستهای دولت در بازار سرمایه

صالح آبادی در بیان سیاستهای دولت برای جلوگیری از خروج سرمایه های از بورس عنوان کرد: دولت در نظر دارد با برنامه هایی پولها را به جای حرکت به سایر بازارها همچون مسکن که منجر به افزایش قیمت شده و به ضرر افراد جامعه است، به سمت بازار سرمایه سوق دهد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر بانک مرکزی بر اساس بسته امسال خود نرخهای سپرده های کوتاه مدت را کاهش داده که این امر به نفع بازار سرمایه کشور است. عرضه های اولیه نیز می تواند بخشی از نقدینگی را به خود جذب کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود بیش از 40 صنعت در بورس و تنوع صنایع در بورس که در بورسهای خاورمیانه چنین تنوع صنایعی وجود ندارد، می تواند باعث جذب سرمایه گذاران خارجی شود. همچنین باید شرکتهای بزرگ را به پرتفوی بازار سرمایه اضافه کنیم و بازاری ایجاد نمائیم که در زمانهای مختلف از جذابیت لازم برای سرمایه گذاران برخوردار باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ورود شرکتهای بزرگ به بورس هم اکنون نیز اتفاق افتاده که شاهد این مدعا بالا بودن حجم معاملات روزانه این قبیل شرکتها در بورس است و از سوی دیگر نیز عرضه های خرد سهام را نیز در بازار بیشتر کرده ایم. صندوقهای سرمایه گذاری نیز نقدشوندگی بازار را افزایش می دهند.

وی ورود شرکتهای بزرگ مانند شرکت هلدینگ پتروشیمی با 12 شرکت به بورس در ماههای آینده را از برنامه های بازار سرمایه در همین زمینه ذکر کرد و افزود: هم اکنون شرکت پالایشگاه تبریز نیز برای ورود به بورس درج شده است و پالایشگاه بندرعباس نیز وارد بورس خواهد شد.

صالح آبادی در خصوص ورود سکه به بورس نیز گفت: بانک مرکزی مخالفتی با ورود سکه به بورس ندارد و این موضوع را نیز رئیس کل بانک مرکزی طی نامه ای به بورس اعلام کرده است و امید است که مراحل اجرایی آن نیز طی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سئوال در خصوص انجام معاملات ثانویه اوراق مشارکت در بورس نیز گفت: بانک مرکزی علاقمند انجام معاملات ثانویه این اوراق در بورس و یا فرابورس است تا بر اساس آن معاملات ثانویه اوراق مشارکت شرکتها و ارگانهای دولتی و شهر داری ها در این بازار عرضه شود.

وی با اعلام موافقت بورس برای انجام معاملات ثانویه اوراق مشارکت در بازار سرمایه کشور تصریح کرد: با این وجود باید اقداماتی در این زمینه انجام شود که بر اساس آن امکان بازخرید تو سط بانکها از بین برود، زیرا در اینصورت فعالان ترجیح می دهند در بانکها معاملات خود را انجام دهند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید بازخرید اوراق توسط بانکهای عامل تغییر کند، گفت: اگر این مشکل رفع شود دیگر مشکلی برای انجام این معاملات در بورس نیست.

وی از نظام بانکی و بانکها درخواست کرد که در این خصوص با بازار سرمایه کشور همکاری کنند و ادامه داد: در عین حال نقد شوندگی این اوراق در بازار ثانویه باید توسط بانک عامل ضمانت شود. 

سخنگوی سازمان بورس واوراق بهادار گفت: بورس کشور با بورسهای مطرح دنیا دارای تعاملات مناسبی است به نحوی که با بورس کشورهای فلیپین، هنک کنگ، چین، عمان و پاکستان تعاملات مناسبی را داریم.

وی درباره تعامل با بورس مالزی نیز افزود: این بورس علاوه بر قابلیتها دارای شباهتهایی با بورس کشور است و با وجودی که سازمان ناظر بورس این کشور در سال 1993 تشکیل شده اما با سازمان ناظر بورس ایران که تنها چهار سال از عمر آن می گذرد شباهت های زیادی دارد.

صالح آبادی درادامه در خصوص توسعه صندوقهای کوچک اظهارداشت: سازمان بورس توسعه صندوقهای بزرگ را مد نظر دارد اما در صورتیکه نهادهای بزرگ ضامن صندوقهای کوچک شوند آنها نیز می توانند توسعه یابند زیرا این صندوقها امکان نقد شوندگی را افزایش می دهند.

کد خبر 1076468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha