۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۴:۱۶

علیخانی عنوان کرد:

جشنواره فارابی علوم انسانی را از انزوا خارج می‌کند

جشنواره فارابی علوم انسانی را از انزوا خارج می‌کند

رئیس جشنواره بین المللی فارابی گفت: یکی از دغدغه های اساتید علوم انسانی در حاشیه قرار داشتن این حوزه است که برگزاری جشنواره فارابی یکی از گامهای مهم برای خارج کردن علوم انسانی کشور از حاشیه است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و رئیس جشنواره بین المللی فارابی صبح امروز سه شنبه در نشست خبری چهارمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: همه برگزیدگان جشنواره فارابی تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند و تمام مزایا و امتیازاتی که در این بنیاد برای نخبگان در نظر گرفته می شود شامل حال این برگزیدگان نیز می شود.

وی یکی از دغدغه های اساتید و دانشمندان حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی را در حاشیه قرار داشتن این حوزه در جامعه دانست و گفت: اساتید حوزه علوم انسانی برگزاری این جشنواره را یکی از گامهای مهم برای خارج کردن علوم انسانی کشور از حاشیه و دادن نقش شایسته به بزرگان این حوزه در جامعه می دانند.

رئیس جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به ابعاد مختلف این جشنواره گفت: این جشنواره دارای ابعاد مختلف ملی و بین المللی است که از ابعاد بین المللی آن می توان به همکاریهای سازمانهای بین المللی یونسکو، آیسسکو و دیگر سازمانها با جشنواره فارابی اشاره کرد.

علیخانی با اشاره به ابزارهای تشویقی در جشنواره گفت: ابزارهای تشویقی جشنواره چند دسته هستند. از جمله ابزارهای معنوی جشنواره اهدای لوح تقدیر جشنواره است که از سوی ریاست جمهوری اختصاص داده شده است. همچنین اعطای لوح تقدیر سازمان یونسکو، آیسسکو و دیگر سازمانها و جایزه نقدی جشنواره که به برگزیدگان چهارمین جشنواره فارابی از دیگر ابزارهای تشویقی است.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر اعتبارات جشنواره صرف جوایز می شود گفت: در مجموع نزدیک به 500 میلیون تومان به برگزیدگان تعلق می گیرد و مابقی اعتبارات صرف داوری ها می شود که رقم آن چیزی نزدیک به 150 میلیون تومان است.

رئیس جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره گفت: تا 10 اردیبهشت ماه تعداد 989 اثر به دبیرخانه ارسال شده که بیشترین آن در حوزه فلسفه، ادیان، کلام و عرفان است. البته حجم این آثار تا پایان مهلت ارسال مقالات افزایش پیدا می کند.

علیخانی گفت: این جشنواره در دو بخش برگزار می شود که مهمترین بخش آن مربوط به گروههای علمی و آثار پژوهشی است که در 12 گروه ارسال می شود. گروه علمی جشنواره در پنج مرحله داوری می شود.

وی با اشاره به دیگر بخشهای جشنواره افزود: بخشی از جشنواره به آثار کسانی تعلق می گیرد که ترجمه های آنها در حوزه علوم انسانی در تحول این حوزه اثربخش بوده است. همچنین از پیشکسوتان و نظریه پردازان برجسته حوزه علوم انسانی با معرفی هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی تقدیر می شوند. در مجموع به چهار نفر از شخصیت هایی که در حوزه علوم انسانی آثار برجسته ای داشته اند جوایزی اهدا می شود.

وی خاطرنشان کرد: اعطای تندیس فارابی به مفاخر پژوه برجسته و اهدای لوح و قلم زرین فارابی به برترین فرد گروههای علمی از دیگر بخشهای جشنواره است.

رئیس جشنواره بین المللی فارابی گفت: همه آثاری که در سه دوره جشنواره برگزیده شده اند در قالب سه کتاب منتشر می شود که در حال حاضر یک جلد آن منتشر شده و دو جلد دیگر در انتظار چاپ قرار دارند.

کد خبر 1076625

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha