۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۱:۱۲

در سال گذشته؛

31 واحد توربین گاز و بخار جهت استفاده نیروگاه ها تولید شد

31 واحد توربین گاز و بخار جهت استفاده نیروگاه ها تولید شد

استان تهران - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا(توگا) گفت: 31 واحد توربین گاز و بخار در سال گذشته جهت استفاده نیروگاه ها از سوی این شرکت تولید شد.

خلیل پارسا در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج افزود: نیروگاه های توسعه ارومیه، کرمانشاه، زنجان 3 و اصفهان 2 بخشی از نیروگاه هایی بودند که شرکت توگا در زمینه تحویل تجهیزات به آنها خدمات دهی کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته چندین توربین به کشورهای دیگر تحویل داده شده به عنوان مثال چند توربین به تشرین سوریه فرستاده شد و چند توربین دیگر نیز به الصدر عراق تحویل دادیم.

این مسئول بیان کرد: در سال گذشته دو واحد توربین گاز و یک واحد توربین بخار به تشرین سوریه دادیم و دو واحد توربین گاز نیز به الصدر عراق فرستاده شد.

پارسا اظهار داشت: در زمان یادشده، شرکت توگا موفق به تولید 25 واحد توربین گاز V94.2 و شش واحد توربین E-Type با مجموع توان معادل 4960 مگاوات شد ضمن اینکه این توربینها در بیش از 12 نیروگاه نصب و یا در حال نصب هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از توربینهای بخار تولیدی با توان 159 مگاوات به نیروگاه تشرین سوریه ارسال شد ضمن اینکه این نیروگاه شامل یک بلوک سیکل ترکیبی با توان معادل 480 مگاوات است که در سال 1387 توربینهای گاز آن توسط توگا تولید و در سال 1388 به شبکه برق سراسری سوریه پیوسته است.

انتقال دانش فنی توربینهای نیروگاهی در برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت

پارسا در بخش دیگری از سخنان خود نیز بیان کرد: با توجه به رشد مصرف برق در کشور و هزینه بالای سرمایه‌گذاری احداث نیروگاههای جدید، انتقال دانش فنی توربینهای نیروگاهی به عنوان راهکار استراتژیک در برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همین راستا گزینه‌های مختلف نیروگاههای حرارتی بررسی و گزینه نیروگاههای سیکل ترکیبی با توجه به بهره‌برداری سریع از واحدها انتخاب شد.

این مسئول اضافه کرد: هر نیروگاه سیکل ترکیبی از یک یا چند نیروگاه گازی تشکیل یافته که بصورت یک به یک یا دو به یک و یا سه به یک با HRSG توربین بخار، خنک کن و ژنراتور ترکیب شده و نیروگاه سیکل ترکیبی را تشکیل می دهند.

مزیت عمده اینگونه نیروگاهها در بهره‌برداری سریع از نیروگاه گازی است

پارسا یادآور شد: مزیت عمده اینگونه نیروگاهها در بهره‌برداری سریع از نیروگاه گازی است بطوریکه درحین بهره‌برداری عملیات مربوط به بخش بخار آن ادامه یافته و در نهایت، بخش بخار نیز به مدار وارد می شود.

وی در خصوص عملیات تولید توربین گاز نیز گفت: این عملیات به دو بخش اصلی ماشین‌کاری و مونتاژ تقسیم می‌شود. بخش ماشین‌کاری کارخانه شامل زیر مجموعه‌های ماشین‌کاری سنگین، ماشین‌کاری نیمه سنگین و ماشین‌کاری پره‌های کمپرسور است.

این مسئول افزود: در بخش مونتاژ عملیات مونتاژ میانی و نهایی قطعات توربین و تستهای نهایی انجام می‌شود که در زیر مجموعه‌های مونتاژ روتور، محفظه احتراق، دیسک، حاملهای پره و مونتاژ نهایی طبقه‌بندی می‌شود.

پارسا اضافه کرد: شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به عنوان یکی از معدود شرکتهای تولیدکننده توربینهای پرقدرت نیروگاهی در ابتدا فعالیت خود را با همکاری فنی و تکنولوژیک شرکت آنسالدو ایتالیا و سپس زیمنس آلمان به عنوان انتقال دهنده فناوری ساخت توربینهای گازی و بخار آغاز کرد.

ماموریت توگا ساخت انواع توربینهای گازی و بخار با توجه به نیازهای کشور است 

پارسا در بخش دیگری از سخنان خود نیز ادامه داد: ماموریت تعریف شده شرکت توگا، ساخت انواع توربینهای گازی و بخار با توجه به رشد سریع نیاز کشور به انرژی برق به ویژه در سالهای آتی است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه امکانات تولیدی شرکت به صورت عمده شامل تجهیزات مدرن ماشین‌کاری سنگین و مونتاژ است و در دو کارخانه تولید توربینهای گازی و بخار به مساحتهای 22 هزار و 19 هزار مترمربع مستقر شده‌اند.

این مسئول یادآور شد: به این ترتیب، ظرفیت تولید سالانه 26 واحد توربین به مجموع ظرفیت چهار هزار و 200 مگاوات در سال وجود دارد.

کد خبر 1078308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha