۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۶:۱۶

سخنران پیش از خطبه ها :

درس ملی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می گیرد

درس ملی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می گیرد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تحولات بنیادی در کتب درسی در دست بررسی است گفت: درس ملی از هفته آینده در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد که بر اساس آن نقشه راه برای تالیف و محتوای کتب بر اساس تحقیقات پنج ساله کارشناسان در مدت چند ماه مورد بررسی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا حاجی بابایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران امروز تهران با تبریک هفته معلم اظهار داشت: ملت بزرگ ایران انقلابی را انجام دادند که انقلابی فرهنگی بود و ریشه و اساس آن آموزه‌های دینی است.

وی با اشاره به اینکه زیباترین برنامه هستی تربیت انسان‌هاست افزود: زیبایی هر انسان به میزان تربیتی است که توانسته کسب کند. مهمترین ویژگی‌ یک معلم نیز عطوفت، محبت، مهربانی و رحمانیت است و بالاترین درجه تولید در یک جامعه تولید نیروی انسانی است یعنی نمی‌شود کشوری را توسعه یافته قلمداد کرد مگر آنکه دارای نیروهای متخصص و اهل علم باشد.
 
وی افزود: با صنعت وارداتی نمی‌توان کشور را توسعه یافته دانست مگر آنکه اشخاصی اهل فن و انسانهای توسعه یافته در آن وجود داشته باشند که امروزه کشور در این مسیر در حال حرکت است و به طور مثال در رابطه با فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و حضور در فضا افتخاری است که توسط معلمان رقم خورده است.
 
حاجی بابایی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت و معلم واژه‌های مقدسی هستند که اساس هستی را تشکیل می‌دهند افزود: زمانی که معلمی دانش‌آموزان را به طرف پیشرفت، حق و خدا سوق می‌دهد این موضوع همان تربیتی است که قران از آن به عنوان تزکیه، تعلیم و رسالت اصلی پیامبران نامبرده است و بر سر مردم برای داشتن این نعمت‌های بزرگ منت گذاشته است.
 
وی اضافه کرد: اگر جامعه‌ای می‌خواهد توسعه پایداری داشته باشد در ابتدا نیاز به زیر ساختهای علمی دارد که این زیر ساختها توسط آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. همچنین برای رسیدن به توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم باید به حوزه آموزش و پرورش توجه کرد.
 
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در هر جامعه‌ای که به آموزش و پرورش و موضوع تربیت توجه شده آن کشور رشد و توسعه پیدا کرده است.
 
وی با بیان اینکه معلم دارای مرجعیت اجتماعی است اضافه کرد: جایگاه و مرجعیت اجتماعی معلمان با آموزه‌های دینی و ولایت پررنگ‌تر می‌شود.
 
حاجی بابایی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از سال 67 کار مطالعاتی را در رابطه با تحولات بنیادی انجام داده و در مدت پنج سال گذشته فلسفه تربیت در نظام آموزش و پرورش را آماده کرده است که با حضور صاحب‌نظران حوزه دانشگاه در شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان سند ملی آموزش و پرورش آماده و به مقام معظم رهبری و صاحب نظران ارائه شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: تحول بنیادین از دو مقوله سند ملی و درس ملی تشکیل می‌شود که در سند ملی آموزش و پرورش تحول بنیادی بر اساس مطالبه مردم و مقام معظم رهبری است.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: تحول بنیادی در آموزش و پرورش می‌تواند آموزش و پرورش را در زمینه‌های گوناگون به سمتی سوق دهد که دانش‌آموزان درجاتی از حیات طیبه و تربیت اسلامی را دریافت کنند.

به گفته وی در درس ملی محتوای کتب، نوع تدریس، شیوه‌های بروز کردن روشهای تدریس دردست بررسی است که بر این اساس از کلاس اول تا دوره متوسطه یک درس به صورت شبکه‌ای خواهد بود و در طول این دوره‌ها هدف یک درس تبیین می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نیروهای انسانی در آموزش و پرورش محور اساسی تحول این وزارتخانه است چون از طریق نیروی انسانی تحولات در این وزارتخانه قابل شکل‌گیری خواهد بود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 مولفه از موضوع تحول بنیادی در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد خاطرنشان کرد: برخی از این مولفه‌ها آماده اجراست و برخی از مولفه‌ها هم آماده مطالعه هستند.
 
حاجی بابایی اضافه کرد: استفاده از نیروهای انسانی متخصص در رشته‌های گوناگون از اساسی‌ترین موضوعات طرح تحول بنیادی است.
 
وی با اشاره به سند ملی آموزش و پرورش گفت: در نگاه اولیه به سند ملی آموزش و پرورش یک مدرسه تعریف می‌شود که همه خواسته‌های دانش‌آموزان، معلمان و اهالی یک محله را پاسخگوست که این مدرسه به عنوان «مدرسه‌ای که من دوست دارم» است.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این طرح حتی ساخت مدرسه هم در حال تحول است به طوری که بر این اساس مدرسه باید دارای فضایی هماهنگ با محتوای آموزشی مدارس باشد.
 
حاجی بابایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر لزوم اندیشه، خلاقیت و نوآوری درسه محور تهذیب،تحصیل و ورزش دانش‌آموزان تاکید کرده‌اند افزود: تمام برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش حول این موضوعات در حال شکل‌گیری است، به طور مثال اگر نیرویی برای اموزش و پرورش به کار گرفته می‌شود مطابق سند ملی و اهداف آن است.
 
وی افزود: اگر در تمام مدارس کشور 18 هزار و 500 معلم ورزش داشته باشیم معنایش این است که ورزشی در مدارس وجود ندارد و یا اگر یک معلم مشاوره در مقطع راهنمایی وجود نداشته باشد یعنی تحولی در این رابطه صورت نمی‌گیرد که در این رابطه از اول مهرماه راه‌اندازی 10 هزار دارالقرآن درداخل مدارس، 20 هزار نمازخانه وکتابخانه، چهار هزار سالن ورزشی با تعاریف مدرسه از سوی وزارت آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است.
کد خبر 1078323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha