۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۳۴

گزارش خبری مهر/

خوزستانیها در حسرت طعم واقعی آب/ شاید سوم خرداد فتح دیگری باشد

خوزستانیها در حسرت طعم واقعی آب/ شاید سوم خرداد فتح دیگری باشد

اهواز - خبرگزاری مهر: با وجود اینکه بیشتر از نصف جمعیت استان خوزستان از داشتن آب آشامیدنی با طعم واقعی بی بهره هستند، طرح آبرسانی غدیر که برای حل این مشکل از سوی دولت طراحی شده کماکان با بدقولی مسئولان مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، دیگر این موضوع در استان خوزستان جای کتمان ندارد که مردم این استان به خصوص شهرهای جنوبی در چند سال اخیر از داشتن آبی با طعم واقعی و قابل شرب بی بهره هستند و با وجود اینکه استان خوزستان از استانهای پر آب کشور به شمار می رود مردم این استان سالهاست با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنند.

با وجود اینکه همواره سازمانهای متولی آبرسانی در استان خوزستان در مقابله با هر نوع خبر و اظهار نظری در خصوص غیر بهداشتی بودن آب خوزستان به شدت برخورد کرده اند اما آنها هم این واقعیت تلخ را نمی توانند نادیده بگیرند که حداقل 90 درصد مردم شهرهای جنوبی خوزستان و شهرستان اهواز از آب لوله کشی برای مصارف خوراکی استفاده نمی کنند.
 
به هرحال یکی از موارد سالم و بهداشتی بودن آب، طعم آن است که در حال حاضر آب شهرهای جنوبی خوزستان طعم مناسبی ندارد و مردم به ناچار از دستگاه های تصفیه آب خانگی و یا خرید آب با قیمت بشکه ای (20 لیتر) بین 300 تا 500 تومان آب مورد نیاز خود را تامین می کنند.
 
تعداد زیادی از مردم خوزستان آب آشامیدنی خود را می خرند
 
بدترین حالت عرضه آبهای تصفیه شده در خوزستان، فروش آن به صورت دوره گردی است که این موضوع می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
 
اما دولت نهم برای حل این مشکل اساسی عملیات اجرایی طرح بزرگ آبرسانی غدیر را آغاز کرد و وعده اجرایی کردن آن در تیر و بعد شهریور ماه سال 1388 را به مردم استان خوزستان داد.
 
کلنگ آغاز عملیات اجرایی طرح بزرگ تامین آب شرب شهرهای مرکزی و غرب استان خوزستان روز 26 آذر ماه سال 1387 توسط محمود احمدی نژاد در دومین سفر استانی هیئت دولت به استان خوزستان به زمین زده شد.
 
رئیس جمهور در مراسم آغاز به کار این طرح در استان خوزستان گفت: جمعیت زیر پوشش این طرح در سال افق طرح (1415) حدود چهار میلیون و 500 هزار نفر است که 12 شهر و بیش از هزار روستا را شامل می شود.
 
وی افزود: این طرح به دو روش پمپاژ و ثقلی 21.33 متر مکعب در ثانیه آب خام را به طول 850 کیلومتر انتقال می دهد.
 
رئیس جمهور ادامه داد: آب این طرح از رودخانه کرخه تامین و از دریاچه سد تنظیمی کرخه واقع در 11 کیلومتری جنوب سد کرخه آبگیری می شود.
 
احمدی نژاد این پروژه را بنا به پیشنهاد وزیر نیرو، طرح آبرسانی غدیر نامگذاری کرد.
 
با اجرای این طرح شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، حمیدیه، سوسنگرد، بستان، هویزه، شوش، الوان، رفیع و روستاهای مسیر از آب شرب سالم بهره مند می شوند.
 
جمعیت زیر پوشش این طرح بیش از سه میلیون و600 هزار نفر از کل چهار میلیون و 200 هزار نفر جمعیت خوزستان است.
 
جلوگیری از رهاسازی مداوم آب از سدهای کارون به میزان 3.6 میلیارد متر مکعب در سال و سد کرخه به میزان یک میلیارد متر مکعب در سال و برداشت متمرکز از پایین دست به میزان 0.7 میلیارد متر مکعب در سال، جلوگیری از برداشت آب از مناطق مختلف رودخانه کارون و کرخه و متمرکز کردن برداشت آب از سد تنظیمی پای پل کرخه و ایمن سازی برداشت آب تا هنگام جلوگیری مطمئن از ورود پساب های شهری و صنعتی به رودخانه های کارون و کرخه از جمله اهداف این طرح علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهرهای پیش گفته است.
 
هزینه اولیه اجرای این طرح هزار و 350 میلیارد تومان برآورد شده است.
 
آغاز عملیات اجرایی این طرح در خوزستان امیدی را دل مردم منطقه به وجود آورد اما عقب افتادن های مکرر افتتاح فاز اول این طرح این امید را به نا امیدی تبدیل کرد چرا که تا به امروز این طرح عملیاتی نشده است.
 
نماینده مردم آبادان در مجلس در خصوص این طرح به خبرنگار مهر گفت: مردم از تاخیرهای به وجود آمده و وعده های مکرر مسئولین برای افتتاح این طرح واقعا خسته شده اند.
 
عبدالله کعبی افزود: هر بار به دلایلی مانند نبود اعتبار و عدم تامین لوله های مورد نیاز، وعده بهره برداری از این طرح حیاتی به تعویق افتاده در حالیکه مردم به شدت به افتتاح هرچه سریع تر این طرح نیاز دارند تا از آبی با طعم واقعی بهره مند شوند.
 
وی تصریح کرد: وزیر سابق به شدت پیگیر طرح بود و هر چند مدت از آن بازدید می کرد اما اکنون این نظارتها کمتر شده است.
 
عکس تزئینی است
 
استاندار خوزستان نیز در اسفندماه سال گذشته هنگام بازدید از شهرستان خرشهر در خصوص این طرح گفته بود اهمیت اجرای این طرح به حدی است که مردم استان و به ویژه مناطق جنوب و جنوب غرب خوزستان به‌شدت پیگیر اجرا و بهره‌مندی از آن هستند.
 
سیدمحمدجعفر حجازی تصریح کرد: از جمله مهمترین و بزرگترین مشکلات که در این زمینه وجود داشت، تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح در مراحل مختلف بود.
 
وی اضافه کرد: با وجود اینکه برای اجرای طرح تاکنون 230 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده اما کمتر از نیمی از این مبلغ جذب و پرداخت شده است، به همین دلیل نیز تامین‌کنندگان لوله‌‌های این طرح به دلیل مطالبات زیاد خود کار تحویل لوله‌ها را بسیار کند کرده‌اند و این مسئله موجب شد تا روند کلی اجرای کار دچار وقفه یا کندی در مسیر پیشرفت شود.
 
افتتاح فاز اول طرح غدیر در سوم خرداد

اکنون نیز شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان به نقل از وزیر نیرو اعلام کرده است: طرح آبرسانی غدیر در روز سوم خرداد ماه جاری به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر به دست رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
 
وزیر نیرو پیش از این در جریان بازدید از طرح آبرسانی غدیر این طرح را به عنوان موفق‌ترین و یکی از طرح های بزرگ آبرسانی در کشور از نظر حجم و وسعت عملیات کاری نام برد و گفت: این طرح یکی از تصمیم های اساسی وزارت نیرو است که از چند جهت دارای اهمیت است.
 
وی با اشاره به اجرای طرح غدیر در خوزستان و انجام عملیات ساخت و تکمیل آن توسط قرارگاه خاتم الانبیا گفت: طراحی و اجرای این طرح بزرگ توسط متخصصان داخلی انجام شده است و در صورت امکان بهره برداری از آن به بخش خصوصی واگذار می شود.
 
وزیر نیرو تأمین منابع مالی طرح غدیر را مهمترین مشکل در اجرای این گونه طرح ها دانست و اظهار داشت: قیمت تمام شده اجرا و تکمیل این طرح باید به گونه‌ای باشد که از نظر سودآوری، بخش خصوصی را راغب به سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از آن کند.
 
براساس اعلام مسئولان وزارت نیرو با اجرای این پروژه شهروندان خرمشهر در خرداد ماه امسال و مردم آبادان مرداد ماه امسال از آب شرب مطمئن و با کیفیت برخوردار می‌شوند.
 
به هر حال تامین آب شرب بهداشتی و سالم برای حدود چهار میلیون نفر نباید به گونه ای اجرا شود که تنها نظر بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و ادامه کار تامین شود بلکه این وظیفه انکار ناپذیر دولت است که آب سالم و طبیعی مردم را تامین کند.
 
مردم کلیه شهرهایی که قرار است با افتتاح طرح غدیر صاحب آبی سالم و قابل شرب شوند شهرهایی هستند که به صورت مستقیم در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران دخیل بوده اند و هنوز شیرینی و حلوات روز سوم خرداد سال 1361 که خرمشهر به عنوان نماد ایستادگی و مقاومت مردم ایران از چنگال بعثی ها خارج شد را فراموش نمی کنند و اکنون نیز انتظار دارند در سوم خرداد سال 1389 فتحی دیگر در تاریخ این خطه رقم بخورد و مردم از دست آبهای غیرقابل شرب رها شوند.
 
...........................................
 
گزارش: علی نواصر
کد خبر 1078381

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha