۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۷:۰۷

مبلغی:

نگاه ما به آینده عالمانه و دقیق نیست / گسترش آیندهپژوهی در جهان

قم - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نگاه ما به آینده، نگاهی دقیق و عالمانه و روش‌مند نیست، در حالیکه مهدویت و ابعاد آن مربوط به آینده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجتالاسلام احمد مبلغی قبل از ظهر پنجشنبه در مراسمی که به منظور تغییر نام پژوهشکده انتظار نور به پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی برگزار شد با بیان اینکه ویژگی شیعه‌ داشتن یک فکر کلان با عنوان مهدویت است که در درون این اندیشه کلان، خرده‏اندیشه‏ها و نگاه‏های پرمعنایی نهفته است، گفت: مهدویت از حیث نگاه به زمان، شئونی دارد که به سه دوره زمانی گذشته، حال و آینده مربوط می‏شود.

وی ادامه داد: شئون مربوط به گذشته مهدویت شامل نویدی بود که پیامبر اسلام دادند و ادبیاتی که از سوی معصومین به کار گرفته می‏شد تا نگاه به مهدویت را به عنوان بخشی غیرقابل انکار در آموزه‏های دینی جای دهند.

‌مبلغی تولد امام مهدی(عج) و مسائل مربوط به غیبت را از دیگر شئون مربوط به گذشته مهدویت عنوان کرد و افزود: بخش‏های ناظر به حال حاضر مهدویت شامل داشتن انتظار، حب اهل‏بیت (ع) و امام عصر (عج) است، ولی مهمترین و اساسی‏ترین شئون مهدویت، شئون مربوط به آینده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: نگاه ما به آینده، نگاهی دقیق و عالمانه و روشمند نیست، در حالیکه مهدویت و ابعاد آن مربوط به آینده است و ما توافق کردیم که عنوان پژوهشکده را تغییر داده و به سمت آینده‏پژوهی گام برداریم و جلسه امروز ما جلسه تبدیل پژوهشکده انتظار نور به پژوهشکده مهدویت و آینده‏پژوهی است.

وی گفت: این یک تغییر نام صرف نیست و به تبع آن، گروه‏ها هم تغییر نام داده و هویت و ماهیت پروژه‏ها هم دچار دگرگونی شده است و پژوهشهای آتی نگاهی عمیق و با بهره‏گیری از مباحث علم آینده‏ پژوهانه خواهد داشت.

آیندهپژوهی بر مبنای سکولاریسم است

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی نیز در این مراسم تصریح کرد: تحقیق و تفحص در یکی از مهمترین باورهای اسلامی مغتنم و موجب افتخار است و از یک دهه قبل تاکنون اقدامات قابل تحسینی به رغم کمبود نیرو و امکانات انجام شده است.

حجت‏الاسلام غلامرضا بهروزلک خاطرنشان کرد: تاکنون 10 گفتمان در پژوهشکده برگزار شده و آثار مختلفی در این زمینه تولید شده که برخی از آنها برنده جایزه کتاب سال حوزه نیز شده‏اند.

بهروزلک افزود: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری به عنوان نماد روشنفکری در حوزه مأموریت‏هایی دارد و ما باید عقبه فکری مباحث مهدویت را پیگیری کنیم.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی ادامه داد: از جمله پروژه‏های کلان این پژوهشکده، فلسفه مهدویت‏پژوهی است که به عنوان یک دانش مستقل و مطالعه بین‏رشته‏ای مطرح است.

وی بیان داشت: پالایش روایات مهدوی اقدام دیگری بوده است که در پژوهشکده انتظار نور صورت گرفته است و مهدویت در فرق و مذاهب اسلامی از دیگر کلان‏پروژه‏های مصوب این پژوهشکده است.

بهروزلک گفت: آینده‏پژوهی دانشی رو به گسترش در سراسر جهان است و کشورهای مختلف در این زمینه سرمایه‏گذاری کرده‏اند، اما آسیبی که متوجه پژوهش‏ها است، این است که این پژوهش‌ها مبتنی بر مبنای سکولاریسم است و ما باید آینده‏پژوهی را با الهام و بهره‏گیری از تعالیم قرآن و روایات معصومین (ع) دنبال کنیم.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی تصریح کرد: تاکنون هیچ گروهی در زمینه آینده‏پژوهی اقدام نکرده و دست نیاز به سوی حوزه‏های علمیه برای مطالعات دینی در این زمینه دراز است و تغییر عنوان پژوهشکده از «انتظار نور» به پژوهشکده «مهدویت و آینده‏پژوهی» با چنین ذهنیتی صورت می‏گیرد.

در ساختار جدید پژوهشکده مهدویت و آینده‏پژوهی، سه گروه «مبانی مهدویت»، «اهداف مهدوی» و «آینده‏پژوهی» تعریف شده است.

کد خبر 1086409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha