۳ خرداد ۱۳۸۹، ۸:۴۶

گزارش ویژه مهر/

ابعاد و جزئیات پروژه صهیونیستها برای تقسیم و تضعیف عراق

ابعاد و جزئیات پروژه صهیونیستها برای تقسیم و تضعیف عراق

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: تحلیلگران با اشاره به نقشه های سران رژیم صهیونیستی در قبال عراق، همگی بر این مسئله اتفاق نظر دارند که وحدت عراق مهمترین مسئله ای است که توسط صهیونیستها هدف قرار گرفته است.

رژیم اسرائیل با نگاه استراتژیک به منابع نفتی شمال عراق، بیش از همه خواهان تکه تکه شدن و تقسیم این کشور و از طرفی منزوی شدن عراق در منطقه است.

رژیم صهیونیستی پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 وحدت عراق را هدف گرفته و تلاشهای خود را در راستای تقسیم شدن عراق شدت بخشیده است. صهیونیستها با توجه به اینکه شیعیان عراق در مناطق مرکز و جنوب این کشور ساکن هستند، خود بهتر می دانند که جایی در این مناطق ندارند. در واقع تل آویو در این مسئله با توجه به ارتباطات گذشته خود شمال عراق را در تیررس اهداف خود قرار داده است.
 
تحلیلگران سیاسی با اشاره به منابع سرشار نفتی شمال عراق، یکی از مهمترین مشوق های اسرائیل برای حضور در عراق را بهره مندی از این منابع می دانند.

تبیین تمایلات رژیم اسرائیل پس از اشغال عراق
 
این مسئله به طور واضح در اظهارات "آوی دیختر" وزیر اسبق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که اخیرا افشا شده، دیده می شود. وی در این اظهارات با تبیین واقعیت نقش پشت پرده و مخفیانه اسرائیل در اشغال عراق، به نقش برخی احزاب کرد این کشور در روابط با تل آویو اشاره می کند.
 
دیختر در کنفرانسی که پس از اشغال عراق برگزار شده بود، در اظهاراتی قابل تامل می گوید: در عراق بیش از آنچه توقع داشتیم و پیش بینی می کردیم، دستاورد داشتیم.
 
وی بر این مسئله تاکید می کند که به حاشیه بردن و منزوی کردن عراق جدید با پایه ریزی بنیان های این کشور، اهمیت استراتژیکی در امنیت رژیم اسرائیل دارد.

مصر الگوی موفق اجرای پروژه های صهیونیستی
 
وزیر وقت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به موفقیت پروژه های رژیم صهیونیستی در منزوی کردن مصر از جهان عرب و منطقه، اظهار می دارد: به حاشیه راندن عراق کم اهمیت تر از تداوم منزوی کردن مصر نیست، چه آنکه انزوای قاهره با استفاده از ساز و کارهای دیپلماتیک به دست آمد، اما انزوای بغداد به تمام ابزارهای در دسترس نیاز دارد.
این اظهارات دیختر به خوبی در نحوه روابط کشورهای عربی همسایه و قدرت های فرامنطقه ای با عراق پس از اشغال در سال های اخیر دیده می شود. بر این اساس، برخی از این کشورها همچنان روابط با بغداد را با وجود گذشت 7 سال آغاز نکرده و برخی دیگر نیز تازه در فکر آغاز این روابط برآمده اند.

عراق منزوی و تقسیم شده بهتر است
 
این مقام ارشد صهیونیست در ادامه با اشاره به از بین رفتن قدرت نظامی عراق پس از اشغال این کشور، تاکید می کند: انتخاب استراتژیک ما در عراق حرکت به سمت تقسیم شدن این کشور است.
وی تاکید می کند: البته همچنان یکی از اصلی ترین اهداف ما در عراق جلوگیری از شکل گیری مجدد نقش آفرینی عربی و منطقه ای این کشور است، که این مسئله با تقسیم شدن و انزوای عراق از محیط منطقه تحقق می یابد.
این مسئله البته برای جریان های سیاسی عراق نیز زنگ خطر بزرگی است، به نحوی که آنان باید با کنار نهادن اختلافات و حرکت در مسیر وحدت به خودی خود مجری پروژه های صهیونیستی در عراق نباشند.
 
 خط لوله نفت شمال عراق به اسرائیل؛ آرزوی استراتژیک تل آویو
 
آوی دیختر همچنین با اشاره به طرح رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق و برقراری ارتباط نزدیک با احزاب کرد، تاکید می کند: اصلی ترین هدف ما در این مسئله پشتیبانی تسلیحاتی، امنیتی و آموزشی نظامی از گروه های کرد است تا به تدریج برای تاسیس حکومت مستقل کردستان آماده شوند، حکومتی که بر شمال عراق و منابع نفتی کرکوک کاملا سیطره داشته باشد.
 
وی با اشاره به تمایلات تل آویو در صدور نفت شمال عراق به رژیم اسرائیل (سرزمین های اشغالی) تاکید می کند: باید از طریق گفتگو با رهبران کرد و مقامات اردنی مقدمات متصل شدن خط لوله نفت کرکوک به خط لوله IBC در اردن را فراهم کنیم، امری که صدور نفت شمال عراق به اسرائیل را عملی می سازد.
 
دیختر تاکید می کند: البته در صورتی که اردن با این مسئله موافق نباشد، می توان از ترکیه در زمینه امتداد خط لوله نفت کرکوک به اسرائیل کمک گرفت.
 
تحلیلگران معتقدند تلاشهای رژیم صهیونیستی برای اجرای پروژه های مورد نظر خود در عراق که از هم پیمان دیرین خود آمریکا و کشورهای عربی همسایه نیز سود می برد، با وحدت و یکپارچگی قومیت ها و جریان های مختلف سیاسی در این کشور ناکام می ماند.
کد خبر 1088394

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha