۳ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۳۲

سردار جباری:

آزادسازی خرمشهر مرهون مقاومت 33 روزه قبل از تصرف است

آزادسازی خرمشهر مرهون مقاومت 33 روزه قبل از تصرف است

قم - خبرگزاری مهر: فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) گفت: آزاد‌سازی خرمشهر مرهون مقاومت 33 روزه رزمندگان ما قبل از تصرف توسط رژیم بعث عراق است.

سردار ابراهیم جباری در گفتگو با خبرنگار مهر در قم با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: دشمن این تصور را داشت که میتواند ظرف چند دقیقه خرمشهر را تصرف کند اما 33 روز در این شهر مقاومت جانانه‌ای شکل گرفت و تمام محاسبات دشمن را برهم ریخت.

جباری در ادامه با یادآوری مقاومت 33 روزه خرمشهر بیان داشت: آزاد سازی خرمشهر مرهون مقاومت 33 روزه رزمندگان ما قبل از تصرف توسط رژیم بعث عراق بود.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) با بیان اینکه مقاومت 33 روزه رزمندگان، اراده جنگ را در نظامیان عراق متزلزل کرد بیان داشت: اگر خرمشهر بدون مقاومت و مجاهدت رزمندگان به تصرف عراق در می‌آمد قطعا سرنوشت جنگ ما شکل دیگری داشت.

دشمن تصور از دست دادن خرمشهر را نمی‌کرد

وی ادامه داد: دشمن پس از تصرف خرمشهر تمامی امکانات خود را در این شهر مستقر کرده بود تا بتواند آن را حفظ کند و هرگز باور نمی‌کرد که ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) با اشاره به اینکه دشمن در خرمشهر کاملا مستقر شده و این شهر را به طور کامل محاصره کرده بود بیان داشت: عراق اعلام کرده بودند که محال است ایران خرمشهر را بازپس بگیرد.

وی افزود: حتی صدام اعلام کرده بود که اگر ایران توانست خرمشهر را بازپس بگیرد کلید بصره را تقدیم ایرانیان خواهدکرد.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) با اشاره به رشادت‌های رزمندگان در این شهر ابراز داشت: شهید باقری یکی از رزمندگان بود که تأثیر بسزایی در آزاد سازی خرمشهر داشت.

وی با اشاره به عملیات بیت المقدس عنوان داشت: این عملیات در تاریخ 10 اردیبهشت 1361 با رمز یا علی بن ابیطالب(ع) طی چهار مرحله  آغاز شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: مرحله چهارم عملیات در تاریخ یکم خردادماه 1361 آغاز شد که در این مرحله قرارگاه نصر تا امتداد مرز پیشروی کرد و پس از محاصره نیروهای عراقی نهایتا در روز سه خرداد 1361 بعد از 575 روز خرمشهر آزاد شد.

جباری با اشاره به اینکه در این عملیات 16 هزار نفر از نیروهای عراقی کشته شدند بیان داشت: در این عملیات پنج هزار و 400 کیلومتر از خاک کشور آزاد شد و حدود 19 هزار نفر از نیروهای عراقی به اسارت درآمدند.

وی اضافه کرد: همچنین در این عملیات 60 فروند از هواپیماهای بعثی سقوط کرد و 418 تانک و نفربر دشمن نیز منهدم شد.

اقتدار ایران و عدم صداقت صدام مانع از خاتمه جنگ پس از خرمشهر بود

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) با بیان اینکه من از اولین کسانی بودم که وارد جاده خرمشهر - اهواز شدم اظهار داشت: در تک تک رزمندگانی که در این شهر مقاومت کردند و در آزاد سازی آن نقش داشتند روحیه شهادت طلبی و جانفشانی موج میزد.

وی عنوان کرد: مهمترین دست آورد ما در آزادسازی خرمشهر این بود که مستکبرین دریافتند که اگر ملتی به خدا توکل داشته باشد با کمترین امکانات می‌تواند به پیروزی برسد و در آزادسازی خرمشهر بود که توطئه آمریکا، اروپا و شوروی علیه ایران نقش برآب شد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد می‌گویند چرا پس از فتح خرمشهر جنگ را پایان ندادیم بیان داشت: عدم صداقت صدام و پاره کردن قطعنامه الجزایر، تجدید قوای مجدد صدام و حمله مجدد به ایران از جمله دلایل عدم پایان جنگ بود.

جباری ادامه داد: ما در هنگام آزاد سازی خرمشهر در اوج قدرت بودیم و چرا باید به دشمن باج داده و جنگ را به پایان می‌رساندیم درحالیکه هنوز بخشی از خاک کشور در دست دشمن بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان هنوز متجاوز مشخص نشده بود، تصریح کرد: همین مقاومت و جانفشانی‌های رزمندگان بود که دشمن پی به اقتدار و آمادگی نیروهای ما برود و قطعنامه 598 به نفع ما صادر شد.

کد خبر 1088643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha