۱۸ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۴۱

مشاهده یوزپلنگ در بیشتر زیستگاههای یوزپلنگ کاهش یافته است

مشاهده یوزپلنگ در بیشتر  زیستگاههای یوزپلنگ کاهش یافته است

بررسیها نشان می دهد با اینکه تعداد دفعات مشاهده یوزپلنگ در ذخیره گاه بیوسفری توران افزایش یافته اما تعداد دفعات مشاهده یوزپلنگ در اکثر زیستگاههای یوزپلنگ در مقایسه دو سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، بر اساس بررسیهای صورت گرفته در سال 88 تعداد دفعات مشاهده یوز در توران ‌ 16مورد بوده این در حالی است که در سال 87 این رقم 12 مورد گزارش شده است و با توجه به اینکه هر بار چندین یوزپلنگ به صورت گروهی مشاهده شدند بنابراین شمار یوزپلنگهای رویت شده توسط محیط بانان در منطقه توران در استان سمنان، 39 فرد یوزپلنگ بوده که این رقم از مجموع مشاهدات یوزپلنگ در سایر زیستگاههای یوز در کشور بیشتر است.

بدین ترتیب ذخیره گاه بیوسفری توران در بین 10 منطقه زیست یوزپلنگ، رکوردار بیشترین مشاهده یوز در کشور است. حال آنکه بر خلاف توران، تعداد دفعات مشاهده یوز در اکثر زیستگاه های یوز طی سال 1388 نسبت به سال 1387 کاهش داشته است.

مشاهدات یوزپلنگ در زیستگاهها همواره یکی از مهمترین شاخصهای وضعیت جمعیت این گونه در هر منطقه و میزان فعالیت محیط بانان در زیستگاهها بوده است. برهمین اساس، از ابتدای راه اندازی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، فرم های مشاهدات مخصوصی از سوی دبیرخانه برای تمامی استانهای ذیربط ارسال شده که در آنها از مشاهده کنندگان خواسته شده که تمامی جزئیات مربوطه را ثبت و پس از تأیید توسط مسئولان ذیربط، برای انجام بررسیهای تکمیلی به دبیرخانه پروژه ارسال کنند.

ذخیره گاه بیوسفری توران در استان سمنان که شامل سه منطقه: پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده توران است، ‌یکی از بهترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود. یوزپلنگ آسیایی یک گونه شدیدا در معرض خطر انقراض است که در سایر کشورهای آسیایی منقرض شده و براورد می شود تنها حدود 70 قلاده از آن در ایران باقی مانده باشد.

کد خبر 1097080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha