۱۹ خرداد ۱۳۸۹، ۱۸:۳۵

آنتونی کوردسمن:

آمریکا در نگرش راهبردی به اسرائیل بازنگری می کند

آمریکا در نگرش راهبردی به اسرائیل بازنگری می کند

تحلیلگر ارشد سیاست خارجی آمریکا با اشاره به پایبندی ذاتی واشنگتن به تل آویو تاکید کرد کابینه های اخیر اسرائیل با در نظر نگرفتن مصالح روابط دو جانبه، آمریکا را به بازنگری در نگرش راهبردی به این رژیم وا داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر "آنتونی کوردسمن" در مقاله ای با عنوان "اسرائیل مانعی راهبردی" با اشاره به التزامات ذاتی آمریکا به  اسرائیل از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون و البته وابستگی های ویژه تل آویو به واشنگتن که رژیم صهیونیستی را در منطقه از لحاظ تسلیحاتی بر همسایگان چیره کرده است، نوشت: اسرائیل هرگز دست از دامان آمریکا نمی کشد.

وی در ادامه این نوشتار تاکید می کند: البته دولتهای اخیر اسرائیل به ویژه دولت "بنیامین نتانیاهو" علاوه بر اینکه مصالح امنیت ملی واشنگتن [بزرگترین حامی اسرائیل] را در نظر دارند بلکه گامهایی را بر می دارند که امکان از دست رفتن مصالح آمریکا در خارج را تقویت کرده است.

این تحلیلگر برجسته سیاست خارجی آمریکا در ادامه با اشاره پایبندی ویژه آمریکا به رژیم صهیونیستی اقدامات این رژیم را توجیه نمی کند، تاکید می کند: اسرائیل به جای آنکه هم اکنون به عنوان یک دستاورد راهبردی برای آمریکا محسوب شود به یک مانع راهبردی تبدیل شده است.

از طرفی تحلیلگران سیاسی معتقدند افزایش روند اشتباهات سیاسی نتانیاهو در ماه های اخیر به ویژه حمله علیه کاروان آزادی تاثیر منفی فوق العاده ای بر روابط آمریکا با ترکیه، بزرگترین متحد واشنگتن در جهان اسلام گذاشته است.

همچنان که مخالفت شدید نتانیاهو با توقف شهرک سازی در بیت المقدس شرقی بر روابط آمریکا با جهان عرب اثرگذار بوده و از طرفی فرصت تحقق سازش بین یهودیان و فلسطینیان را از بین برده است، سازشی که واشنگتن همواره از آن به عنوان اهرم فشار خود در پیشبرد مصالحش در منطقه استفاده کرده است.

تحلیلگران معتقدند تبدیل شدن تل آویو به مانع راهبردی برای آمریکا علتی جز سیاست خارجی اتخاذ شده در زمان "جرج بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا ندارد، به این صورت که اسرائیل و آمریکا را در یک جبهه در منطقه نشان می داد که برای تحقق  دموکراسی در منطقه ای فعالیت می کنند که از نبود امنیت رنج می برد.

اما سیاستهای اتخاذ شده توسط دولت اوباما در مسیری دیگر قرار دارد. اوباما خود را آنچنان که بوش مطرح می کرد حامی احیای دموکراسی در خاورمیانه نشان نمی دهد، همچنان که در نظر دارد نیروهای آمریکایی از عراق را خارج کرده و همین کار را یک سال بعد در افغانستان انجام دهد. در واقع اوباما در راهبرد امنیت ملی آمریکا ارتباط با دیگر کشورها را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

کد خبر 1098091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha