۲۰ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۳۴

لکزایی انتقاد کرد:

جایگاه مهدویت در سند چشم‏انداز نظام مشخص نیست

جایگاه مهدویت در سند چشم‏انداز نظام مشخص نیست

قم - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از انتقاداتی که به سند چشمانداز جمهوری اسلامی وارد است این است که جایگاه مهدویت در آن مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجتالاسلام غلامرضا بهروز لک شامگاه چهارشنبه در دیدار با رئیس پژوهشکده مهدویت گفت: نقدی که ما به سند چشمانداز جمهوری اسلامی وارد کردیم این بوده که جایگاه مهدویت در این سند مشخص نشده است، ما باید تدبیری اتخاذ کنیم که در دورههای آینده و در سند چشمانداز بعدی جایگاه مهدویت مشخص شود و بحث مهدویت را کابردی و عملیاتی سازیم.

وی با بیان اینکه بحث مهدویت را با نگاههای مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: عصاره همه آرمانهای اسلامی در آرمان شهر مهدویت خلاصه شده است و ما متبرکیم به آرمانی که ما را میتواند به خداوند برساند و ما با رغبت به دولت کریمه است که میتوانیم به توحید متصل شویم.

وی با بیان اینکه بعد از قرنها مطالعات خوبی در این زمینه در حوزههای علمیه صورت گرفته است، بیان داشت: البته بحث مطالعه مهدویت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیبهایی همراه بوده است ولی ما افتخار داریم که در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیتهای خوبی انجام دادهایم و برگزار ی 10 گفتمان مهدویت و پژوهشهایی که در این زمینه صورت گرفته است گواه این مسئله است.

بحثهای مهدوی از حالت شعاری خارج شود

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: آیندهپژوهی زمانی میتواند محقق شود که آموزههای اسلامی از یک منشا قوی برخوردار باشد. ما باید بحثهای مهدویت را از شعاری عمیقتر کنیم و به یک شعور قوی برسیم، ما هر چه بتوانیم از زیر ساختهای قوی شروع کنیم و به روساختها دست یابیم مفید خواهد بود.

بهروز لک ادامه داد: یکی از زمینههای آمادگی عصر ظهور، آمادگی فکری و فرهنگی است، ما در زمینه مطالعات مهدویت نباید به شکل تنگ نظرانه باشیم بلکه باید نگاه ما یک نگاه جمع گرایانه باشد. از کارهای موازی پرهیز شود و مکمل یکدیگر باشیم.

انتقاد از اظهارات برخی جریانهای نافرهیخته

وی با بیان اینکه گاهی وقتها مطرح میکنند که مهدویت یک امری است که در آینده نامعلومی قرار است رخ دهد، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) انتظار فرج را به ما آموزش دادهاند و این امر به یکی از اعتقادات ما تبدیل شده است.

وی گفت: مهدویت اسلام مجسم و تحقق آرمانهایی است که باید هر لحظه داشته باشیم. گاهی جریانهای تنک و نافرهیخته هر چند با نیت خیر ولی حرفهایی مطرح میکنند که ما را با مشکلاتی مواجه میکنند.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: ما باید شکل و راه راست را بیابیم و به جامعه ارائه کنیم، اصل کار برگزاری همایش دکترین مهدویت خوب است و میتواند از آموزههای مهدویت یک افق را برای آینده ترسیم کند.

آیندهپژوهی نمیتواند جبرگرایانه باشد

وی با بیان اینکه ما می توانیم آینده پژوهی را از چهار منظر مورد بحث و بررسی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: محور نخست اقدامات و عملکردها است، آینده پژوهی جبرگرایانه نمیتواند باشد بلکه تاثیر انسانها در ساختن تحولات خود انسان است.

بهروزلک با بیان اینکه محور دوم روندهایی است که مسیر تحول را پیش میبرد، یادآور شد: کسی که مسیر را خوب بشناسد میتواند آینده این راه را نیز پیش بینی کند. محور سوم نیز تصور ما از آینده است و تصور ما از اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، آرمانشهر مهدویت الگویی است که این الگو حال ما را شکل میدهد.

آیندهپژوهی یک امر اکتشافی استوی با بیان اینکه چهارمین محور، وقایع و اتفاقات است، خاطرنشان کرد: آیندهپژوهی انفعالی نیست و ما میتوانیم آن را با سه رویکرد که زیبا است نظاره کنیم، رویکرد نخست این است که آینده پژوهی یک امر اکتشافی است، رویکرد دوم تصویرپردازی از وضع مطلوب توسط آینده پژوهی و سومین رویکرد، رویکرد تجویز است.
 

کد خبر 1098275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha