۲۷ خرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۴۵

شبیری زنجانی:

امور شخصی افراد تنها با رعایت مصالح خاص می تواند محدود شود

امور شخصی افراد تنها با رعایت مصالح خاص می تواند محدود شود

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مرجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه غیر از حدود شرعی مشخص شده مردم در امور خود آزاد هستند، گفت: نمی توان امور شخصی افراد را غیر از آنچه که در دین گفته شده است، محدود کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله سید موسی شبیری زنجانی ظهر پنجشنبه در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال وی مبنی بر میزان دخالت دولت در امور شخصی ( به معنای عام) از قبیل صنعت و کشاورزی اظهار داشت: در این گونه موارد غیر از آنچه که در حدود شرعی ذکر شده است و با در نظر گرفتن مصالح نظام اسلامی نمی توان دخالت کرد.

لاریجانی در ادامه پرسید در بسیاری از موارد فعالیت افراد باعث اتلاف منابع می شود به طور مثال در صنعت اگر افراد را در استفاده از منابع آزاد بگذاریم و هیچ محدودیتی ایجاد نکنیم منابع زایل می شود یا در آموزش و پرورش مردم را آزاد بگذاریم که در هر رشته ای که خواستند تحصیل کنند نفوس امت اسلامی به هدر می رود و عمرشان تلف می شود.

وی ادامه داد: آیا دولت در این گونه موارد نمی تواند حدودی را تعیین کند و بگوید که در داخل همین حدود باید فعالیت کنید و آیا چنین کاری در منطق اسلام پذیرفته است.

آیت الله شبیری پاسخ داد: اگر منفعت کسی و ضرر دیگری در کار باشد باید جلوی این مسئله را گرفت اما اگر بحث بر سر دو ضرر است باید اهم و مهم کرد و آنچه که مهمتر است را در اولویت قرار داد ولی اگر با آزاد گذاشتن باعث ضرر خوردن به زندگی مردم می شود باید جلوی آن را گرفت.

وی ادامه داد: البته در آنجایی که دین آزاد گذاشته حفظ نظام اسلامی و اداره جامعه را باید در نظر گرفت و بر اساس آن حکم صادر کرد.

این مرجع تقلید خطاب به لاریجانی اظهار داشت: البته خود شما می دانید که این مسائل در اجرا ریزه کاریهای فراوانی دارد و هر کس بر اساس روحیات خود نظر می دهد اما اصل بر آزادی است.

عناوین ثانویه جای عناوین اولیه را نگیرد

آیت الله شبیری با بیان اینکه متاسفانه گاهی اوقات احکام ثانویه پس از مدتی جای احکام اولیه را می گیرد و حکم اصلی خداوند فراموش می شود، گفت: دقت کنید که عناوین ثانویه جای عناوین اولیه را نگیرد که این کار پس از مدتی باعث انحراف می شود.

لاریجانی با تایید سخنان آیت الله شبیری گفت: ما در اوایل انقلاب گاهی اوقات دچار این اشتباه شده ایم و الان که بررسی می کنیم می بینیم در این گونه موارد بسیار ضرر کرده ایم.

کد خبر 1102482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha