۲ تیر ۱۳۸۹، ۲۰:۰۹

محمود آبادی:

بازرسان باید فراسیاسی و فراجناحی عمل کنند

بازرسان باید فراسیاسی و فراجناحی عمل کنند

قم - خبرگزاری مهر: مدیر کل بازرسی استان قم با اشاره به جایگاه حساس نظارت و بازرسی بیان داشت: بازرسان باید همواره فراسیاسی و فراجناحی عمل کنند.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام سید رسول محمود آبادی بعد از ظهر چهارشنبه در چهاردهمین همایش مدیران و کارشناسان بازرسی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور که در هتل صفای قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه حساس نظارت و بازرسی در اسلام بیان داشت: نظارت در مکتب اسلام تا آنجایی دارای اهمیت است که 129 بار کلمه نظارت و مشتقات آن در قرآن آمده است و خداوند در قرآن چهار مرجع را که بر کار انسان نظارت دارند را بر می شمرد و می‌فرماید؛ اول از همه خود خداوند و سپس فرشتگان و ملائک بر سر دو شانه انسان، پیامبران و اعضاء و جوارح آدمی را در تمام مراحل زندگی ناظر بر اعمال انسان عنوان می‌کند.

محمودآبادی در این خصوص ادامه داد: نوع دیگر نظارت در قرآن نظارت مردم بر مردم و مردم بر مسئولین است و این که همواره باید در جامعه افرادی تربیت شوند که بر کار دیگران نظارت داشته باشند.

وی کار بازرسی را کار حساس و دقیقی عنوان کرد و گفت: بازرسان باید با تدبیر عمل کنند چرا که اگر لحظه‌ای از لبه تدبیر فاصله بگیرند احتمال سقوط آنها وجود دارد.

مدیرکل بازرسی استان قم با بیان این که سازمان بازرسی زیر نظر قوه قضائیه قرار دارد گفت: بازرسان باید دغدغه سیاسی داشته باشند ولی فراجناحی و فراسیاسی عمل کنند چرا که تمایل به یک جناح در جریان عمل به وظایف به منزله یک سهم مهلک است که مانع از انجام وظیفه درست می شود.

بازرسان باید یاور شهردار باشند نه در مقابل آن

محمودآبادی با بیان این مطلب که وظیفه بازرسان شهرداری‌ها این است که کمک حال و یاری‌گر شهرداری‌ها باشند نه این که در مقابل آنها قرار گیرند، اضافه کرد: انتظاراتی که از مجموعه ناظران درون تشکیلاتی می‌رود هنوز به حالت ایده آل نرسیده است و اگر نظارت دورن تشکیلاتی به درستی انجام شود دیگر نیازی به نظارت برون سازمانی نخواهد بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید دست مدیران برای انتخاب حراست‌ها و ناظران باز باشد تا آنها افرادی امین و مورد اعتماد خود را انتخاب کنند تا ذره‌ای به این فکر نیافتند که ناظر حرفی را می‌زند به نفع خودش است و این اعتماد متقابل موجب پیشرفت و ترقی می‌شود و بازرسان نیز باید همواره در چارچوب قانوان و شرع عمل کنند.

مدیر کل بازرسی استان قم در ادامه به بیان انواع بازرسی‌ها پرداخت و گفت: بازرسی موردی بر اساس شکایت مردمی و اصل بر اعتماد به مدیریت مجموعه‌ها است مگر این که خلاف آن ثابت شود و به دنبال شکایت مردمی اداره کل بازرسی طی نامه‌ای به مدیریت، حراست و یا بازرسی آن اداره خواستار پاسخ‌گویی می‌شود و بعد در مرحله بعدی از مدیر جواب خواسته می‌شود که در صورت این که جواب قانع کننده نباشد، طی صدور حکم کارشناس فرستاده و در محل مستقر می‌شود.

محمود آبادی در خصوص انواع دیگر بازرسی گفت: بازرسی فوق العاده که به درخواست شخص رهبر، رئیس جمهور، وزرا، سازمان بازرسی کل کشور انجام می‌شود و بازرسی مستمر که به صورت سالانه و در حد توان نیروی انسانی اداره کل بازرسی صورت می‌گیرد؛ از نمونه‌های انواع بازرسی است. وی انجام وظیفه به صورت مدبرانه و پیش‌گیرانه را از وظایف بازرسان دانست و افزود: بازرسان باید با تقوا باشند و بدانند که این میزها به کسی وفادار نمانده است، لذا باید ابتدا در طاعت خالق باشند و بعد در خدمت مخلوق و نکند که کار آنها موجب پایمال شدن حق فرد و یا خانواده‌ای شود.

کد خبر 1106368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha