۵ تیر ۱۳۸۹، ۱۰:۱۶

گزارش خبری مهر/

از سرگیری انتقال گاز روسیه به بلاروس؛ پایان موقت کابوس اروپاییها

از سرگیری انتقال گاز روسیه به بلاروس؛ پایان موقت کابوس اروپاییها

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: درحالی که مسکو از اهرم انرژی به عنوان ابزاری برای فشار بر برخی کشورها استفاده می کند، ازسرگیری انتقال گاز روسیه به بلاروس پایانی موقت بر کابوس شبانه اروپایی ها است.

روز گذشته در پی تسویه تمام بدهیهای شرکت نفت بلاروس به شرکت گازپروم، انتقال گاز به مینسک از سرگرفته شد. در همین حال شرکت گازپروم بدهی خود به بلاروس به مبلغ 228 میلیون دلار را بابت انتقال گاز مسکو به کشورهای اروپایی تسویه کرد.

شرکت گازپروم درحالی بدهی خود به مینسک را تسویه کرد که معاون اول نخست وزیر بلاروس هشدار داده بود در صورتی که گازپروم بدهی خود را تا ساعت 7 روز پنجشنبه به شرکت بلترانس پرداخت نکند، مینسک انتقال گاز روسیه به اروپا را از طریق خاک خود متوقف می کند.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین یک ضرب الاجل 48 ساعته را به دولت برای توافق با شرکت گازپروم بر سر مسائل مربوط به بازپرداخت بدهی های معوقه این کشور بابت خرید گاز از روسیه تعیین کرده بود.

"الکساندر لوکاشنکو" طی نشستی با اعضای دولت گفته بود: راهنمایی هایی را در خصوص توافق با شرکت گازپروم بر سر مسائل مربوط به بازپرداخت بدهی های معوقه این کشور بابت خرید گاز از روسیه به نخست وزیر و معاون وی ارائه داده ام.

الکساندر لوکاشنکو خطاب به نخست وزیر بلاروس گفت که خواهان دریافت گزارشی در خصوص روابط کنونی کشورش با روسیه در زمینه های مختلف از جمله در بخش انرژی است.

توقف صادرات گاز به بلاروس به طور رسمی و از سوی "دیمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه به رئیس شرکت گازپروم صادر شده بود. پس از اعلام قطع صادرات گاز به بلاروس، رئیس جمهوری این کشور بدهی مینسک به گاز پروم را تکذیب کرد و گفت: بهتر است روسیه این نکته را متوجه باشد که روابط این کشور با سایر کشورها همیشه بر اساس منافع مسکو نخواهد بود.

"ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه چندی پیش پیشنهاد تشکیل اتحادیه گمرکی را میان کشورش و همسایگان آن ارائه کرده بود که این پیشنهاد با مخالفت بلاروس مواجه شد و قطع گاز دقیقا به منظور تحت فشار قرار دادن مینسک برای حضور در همین اتحادیه است.

20 درصد از حجم صادارت گاز صادراتی از روسیه به اروپا از خاک بلاروس می گذرد و قطع شدن صادرات گاز به این کشور می توانست مشکلاتی را برای سایر کشورهای اروپایی بوجود بیارود که با پایان یافتن مناقشات گازی مسکو-مینسک کابوس شبانه اروپایی ها نیز به طور موقت پایان یافت، اما تجربه ثابت کرده است که این آرامش موقتی است و هر لحظه باید منتظر یک تنش گازی جدید بین روسیه با همسایگان غربی اش که همگی به نوعی از اقمار سابق مسکو هستند، بود.

کد خبر 1106922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha