۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۱۸:۳۱

واشنگتن و ورشو توافقنامه استقرار سپر موشکی در لهستان را امضا کردند

واشنگتن و ورشو توافقنامه استقرار سپر موشکی در لهستان را امضا کردند

با وجود مخالفتهای روسیه، توافقنامه اجرای طرح بازنگری شده سپر موشکی به امضای مقامهای لهستان و آمریکا رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا در سفر امروز شنبه خود به ورشو پیمان بازنگری شده استقرار سپر موشکی این کشور در لهستان را امضا کرد.

وی پس از امضای این توافقنامه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با "رادوسلاو سیکورسکی" همتای لهستانی اش گغت: ایالات متحده عمیقا به حفظ تمایت ارضی، امنیت و حاکمیت لهستان متعهد است. به ادعای وی امضای این توافقنامه از عزم واشنگتن برای اجرایی کردن این تعهد حکایت دارد.
 
طبق تصمیم سال گذشته دولت "باراک اوباما"، طرح ارائه شده از سوی دولت بوش مبنی بر استقرار سیستم موشکی دوربرد در  خاک لهستان و جمهوری چک با سیستم موشکی کوچکتر دریایی و زمینی جایگزین می شود.
 
این در حالی است که طرح سپر موشکی آمریکا در لهستان با مخالفت جدی روسیه مواجه شده و مسکو این اقدام را تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی کرده است. با این حال وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این مطلب گفت: این سیستم کاملا دفاعی بوده و به سمت روسیه نشانه نرفته است، بلکه سیستمی برای دفاع از دوستان و همپیمانان ماست.
 
خاطرنشان می شود هدف از سفر چهار روزه کلینتون به کشورهای پیشین بلوک شرق ترویج دمکراسی و حمایت از آزادیهای مدنی عنوان شده است. وی که پیش از لهستان به اوکراین رفته و با مقامهای این کشور دیدار کرده، در ادامه این سفر به آذربایجان، ارمنستان و گرجستان خواهد رفت.
 
شبکه خبری بی.بی.سی با پرداختن به این سفر می نویسد: در جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، کلینتون خواستار حل مناقشه های منطقه شده و همچنین درصدد تسهیل دسترسی آمریکا به راه های زمینی منطقه برای اعزام نیرو به افغانستان برخواهد آمد.
کد خبر 1111377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha