۱۳ تیر ۱۳۸۹، ۱۴:۵۵

تامین بودجه دانشگاههای ایتالیا با قبض برق!

تامین بودجه دانشگاههای ایتالیا با قبض برق!

شهروندان ایتالیایی بر اساس مانور اقتصادی جدید دولت ایتالیا از طریق قبض برق بودجه مورد نیاز بخش تحقیقات و دانشگاهها را تامین می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته وزارت آموزش و آموزش عالی ایتالیا بودجه دانشگاههای دولتی را به ویژه در بخش تحقیقات قطع کرد. این اقدام منجر به اعتصابات گسترده دانشجویان و استادان دانشگاههای این کشور شد به طوری که پس از مدتی این وزاتخانه اجرای این طرح را ملغی اعلام کرد.

حدود یکماه قبل در مانور اقتصادی بزرگ نخست وزیر ایتالیا بسیاری از مراکز تحقیقاتی این کشور در هم ادغام شدند تا بودجه آنها تنها از یک منبع مالی تامین شود. این طرح نیز با اعتراض شدید دانشجویان و محققان روبه رو شد.

اکنون در طرح اصلاحی این مانور، تامین بودجه مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاهها به عهده خود شهروندان گذاشته شده است تا این هزینه را از طریق قبض برق پرداخت کنند.

با اجرای این طرح، ارائه دهندگان خدمات برق (Gse) از خرید اجباری گواهینامه های سبز معاف می شوند به این ترتیب می توانند صرفه جویی سالانه داشته باشند. دو سوم این صرفه جویی به بودجه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی افزوده می شود و یک سوم باقی مانده به صورت کاهش هزینه ثابت حق اشتراک به مشترکان بازگردانده می شود.

خرید گواهینامه های سبز (مکانیزم انگیزه های منابع تجدیدپذیر زیستی) تاکنون برای ارائه دهندگان خدمات برق اجباری بود و این شرکتها نیز هزینه های خرید این گواهینامه ها روی قبض برق از مشترکان خود دریافت می کردند. اکنون هم این شرکتها با معافیت خرید این گواهینامه ها می توانند هزینه های خود صرفه جویی کنند که دو سوم این صرفه جویی به دانشگاهها داده خواهد شد.

این طرح از سپتامبر 2010 و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاهها اجرا خواهد شد.

کد خبر 1111891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha