۱۶ تیر ۱۳۸۹، ۱۸:۲۰

در گفتگو با مهر عنوان شد:

یک آجر هم از دبیرستان مروی کم نمی شود/ مدرسه صرف طلاب خواهد شد

یک آجر هم از دبیرستان مروی کم نمی شود/ مدرسه صرف طلاب خواهد شد

مسئول روابط عمومی حوزه علمیه مروی و موقوفات تابع گفت: حتی یک آجر هم از دبیرستان مروی کم نمی شود و به هیچ عنوان این مدرسه تخریب نخواهد شد.

حجت الاسلام مصطفی میرلوحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: 200 سال پیش مرحوم حاج محمد حسین مروی مدرسه مروی را تاسیس کرد و املاک اطرافش و همچنین برخی از باغها و زراعتها در شمیرانات، دماوند و جاهای مختلف را وقف مدرسه مروی کرد.

وی با بیان اینکه اولین متولی این مدرسه حاج میرزا مسیح تهرانی عالم طراز اول تهران بوده افزود: از آن زمان تا کنون همان طور که در وقفنامه آمده است باید مجتهد اعلم و اعظم دارالخلافه تهران متولی مدرسه مروی باشد که طبق وقفنامه متولی بعضی از موقوفات دیگر را هم عهده دار می شود.

مسئول روابط عمومی حوزه علمیه مروی و موقوفات تابع آن ادامه داد: به تعبیر امام خمینی (ره) مدرسه مروی فیضیه تهران است و بزرگترین، قدیمیترین و اصیل ترین حوزه علمیه تهران بوده و پس از میرزا مسیح تهرانی، مرحوم میرزا حسن آشتیانی، مرحوم حاج ملا علی کنی تا سال 1363 و مرحوم آمیرزا باقر آشتیانی و بزرگان دیگر تولیت آن را به عهده داشته اند که پس از فوت ایشان با حکم امام خمینی (ره) تولیت آن به حضرت آیت الله مهدوی کنی سپرده شد که ایشان هم از 26 سال پیش تا کنون تولیت این مدرسه را به عهده دارند.

میرلوحی اظهارداشت: در زمان رضاشاه یعنی حدود 70 سال پیش وی به قصد امحا و از بین بردن حوزه و براندازی عمامه، فقه و فقاهت و دین و مدرسه تمام این موقوفات را غصب کرد، روحانیت را برانداخت و عمامه را ممنوع کرد، حتی مدرسه فعلی را غصب و کتابهای دینی آن را به نام وزارت صنایع مستظرفه مهمور کرد. همچنین دانشجویان هنر را در آنجا اسکان داد اما پس از انقلاب اسلامی آیت الله مهدوی کنی شروع به برگرداندن  بخشی از این موقوفات کردند.

مسئول روابط عمومی حوزه علمیه مروی و موقوفات تابع آن تصریح کرد: معلوم است این اقدام سرو صدا وهیاهو دارد ولی باید همه چیز طبق قانون و وقفنامه پیش برود.

وی افزود: یکی از املاکی که باید طبق وقفنامه باز پس گرفته می شد منزل حاج محمد حسین مروی است که گفته بود باید وقف طلاب شود اما در زمان رضاشاه تبدیل به دبیرستان شد.

مسئول روابط عمومی حوزه علمیه مروی و موقوفات تابع آن ادامه داد: طی دو سال گذشته بررسیها و پیگیریها برای بازپس گیری از طریق مجلس و دولت دنبال شد و رئیس جمهور هئیتی را تشکیل دادند و مسئولان آموزش و پرورش، حجت الاسلام مصلحی رئیس وقت سازمان اوقاف، علی سعیدلو معاون اسبق رئیس جمهور، غلامحسین الهام وزیر سابق دادگستری و مرتضی بختیاری وزیر فعلی  دادگستری هم آمدند که در نهایت نتیجه این شد که موقوفه بازگردانده شود چرا که وقفنامه قابل تغییر نیست.

میرلوحی با تاکید بر این که یک آجر هم از دبیرستان مروی کم نمی شود و به هیچ عنوان این دبیرستان تخریب نخواهد شد افزود: در مدرسه مروی کلاس نداریم، کتابخانه کوچک است و محل مطالعه نیز وجود ندارد به همین دلیل می خواهیم تمام دبیرستان را برای استفاده طلاب و فضلا طبق وقفنامه  بهره برداری کنیم.

مسئول روابط عمومی حوزه علمیه مروی و موقوفات تابعه گفت: سخنان و اتهاماتی که درباره تخریب و تبدیل دبیرستان به پاساژمطرح شده همه کذب است.

میرلوحی با بیان اینکه اگر در مدرسه مروی شهید باقری و پرفسور معتمدنژاد درس خوانده اند مرحوم کنی، شهید مطهری و الهی قمشه ای نیز درس خوانده اند افزود: عده ای می خواهند بین دبیرستان و حوزه و حوزه و دانشگاه تفرقه بیندازند.

کد خبر 1114184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha