۲۵ تیر ۱۳۸۹، ۱۱:۲۴

نهاوندیان به مهر اعلام کرد:

بخش خصوصی در محاصره رقابت نابرابر

بخش خصوصی در محاصره رقابت نابرابر

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه ایران به دنبال قطع رابطه با اقتصاد جهانی نیست، گفت: با بهم خوردن فضای رقابتی، توان رقابتی بنگاههای خصوصی کمتر شده و آنها در یک رقابت نابرابر قرار گرفته‌اند.

محمد نهاوندیان در گفتگو با مهر گفت: ایران به دنبال قطع کردن رابطه های دوسویه با اقتصاد جهانی نبوده و نیست.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: مهم این است که این رابطه مبتنی بر توانمندی تولید بوده و اتکا به نفت ما نداشته باشد؛ به این معنا که بنگاههای ما بتوانند کالا تولید کنند و بفروشند. در مقابل ما هم از کالاهای دیگران استفاده کنیم.
 
وی تاکید کرد: تجارت یک راه دوطرفه است. به این سبب همزمان با اینکه باید با ایجاد فضای رقابتی در داخل، اقتصاد بنگاههای داخلی را توانمند کنیم، باید رابطه خود را نیز با سایر اقتصادها تقویت نماییم.
 
به گفته نهاوندیان، در ایجاد فضای رقابتی، یکی از اصلی ترین عواملی که مانع این شده که در تاریخ 100 ساله اقتصاد ایران، علیرغم پیشینه بسیار طولانی که در ایجاد نهاد بازار وجود دارد،‌ عقب ماندگی مشاهده شود، حضور دولت در تصدیهای اقتصادی بوده است.
 
وی اظهار داشت: به این ترتیب با بهم خوردن فضای رقابتی، توان رقابتی بنگاههای خصوصی کمتر شده و آنها در یک رقابت نابرابر قرار گرفته اند. از سوی دیگر، این رقابت نابرابر با حضور برخی از شرکتهای خارجی در تاریخ گذشته اقتصاد ایران نیز مشاهده شده که به ضرر اقتصاد بخش خصوصی ملی ما بوده است.
 
رئیس پارلمان بخش خصوصی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای رقابتی در شرایط امروز اقتصاد ایران، گفت: در دنیای امروز قدرت اقتصادها در تعامل با اقتصاد جهانی شکل می گیرد و البته این امر در سیاستهای کلی سند چشم انداز نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
 
وی تصریح کرد: بنابراین باید ساختار مقرراتی خود را به نحوی تنظیم کنیم که اجازه انحصار و رقابت نابرابر را ندهد و دولت نیز وظیفه انحصارشکنی داشته باشد.
 
نهاوندیان گفت: این درحالی است که هم اکنون در اقتصاد سایر کشورها مشاهده می شود که دولتها با کمک به توسعه تحقیق و توسعه و تقویت زیرساخت، امکان توانمند شدن بنگاههای خود را ایجاد کرده اند. بنابراین به طور مشابه ما نیز باید در ایران، چنین توانمندسازی را از سوی دولت مشاهده کنیم.
کد خبر 1117429

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha