۲۸ تیر ۱۳۸۹، ۱۵:۱۷

مجتهدی:

تأثیر فلسفه بر زندگی عادی غیرقابل انکار است

تأثیر فلسفه بر زندگی عادی غیرقابل انکار است

استاد فلسفه دانشگاه تهران بر این باور است که فلسفه در زندگی شخصی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و نمی‌توان حضور آن را نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه همایش بزرگداشت روز جهانی فلسفه، دکتر کریم مجتهدی با اشاره به سخن اسپینوزا که تعقل کردن را، توسع عقل عنوان می‌کند، گفت: تعقل ایجاب می‌کند که عقل ما بسط پیدا کند. به عبارت دیگر خود تفکر، بسط تفکر را در پی دارد و به نوعی خود زایی دارد.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به تأثیر تعقل و اندیشیدن در زندگی روزمره گفت: جوانی که فلسفه خوانده است، از منظر عقلی در جایگاه بالاتری نسبت به هم‌سن و سالان خود قرار دارد. منظور این است که افق ذهنی وی وسیع‌تر است و قدرت تحلیل بالاتری دارد. البته این موضوع در حیطه کاربردی متفاوت است و ممکن است همین شخص در انجام ساده‌ترین کارهای روزمره نیز دچار اشتباه شود.

وی با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی فلسفه در ایران با موضوع "نظر و عمل" یادآور شد: با مقاله‌ای در این کنگره شرکت می‌کنم و به احتمال فراوان، عنوان این مقاله «تأثیر فلسفه اسلامی در غرب به ویژه در قرون وسطی» است. چرا که پیش از این نیز در این موضوع قلم زده‌ام و به فلسفه‌های تطبیقی از منظر تقابل فلسفه غرب با اسلام پرداخته‌ام.

مجتهدی که سالها در گروه فلسفه دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشته است و بسیاری از دانشجویان این دانشگاه در کلاسهای وی با کانت و هگل آشنا شده‏اند، هم‏اکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز هست.

مجتهدی یکی از اساتید فلسفه‏ای است که در سالهای گذشته در روز جهانی فلسفه مراسم بزرگداشتی برای وی همچون محسن جهانگیری، رضا داوری اردکانی و آیت‏الله جوادی آملی از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بر پا شده است.

عضو شورای علمی همایش بین‏المللی روز جهانی فلسفه در مورد اهمیت برگزاری چنین همایشهایی در سطح بین‌الملی و تأثیر آن در شناساندن فلسفه شرق به جهانیان گفت: در فرانسه، در کتاب‌های جانبی دبیرستان که در کنار کتب درس ی برای مطالعه بیشتر به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود، متنی از ملاصدرا وجود دارد و این متن، میان مقالات "مایستر اکهارت" و "ایمانوئل کانت" وجود دارد.

وی افزود: این موضوع، اهمیت ملاصدرا را در میان فلاسفه غربی نشان می‌دهد. بنابراین مطمئناً برگزاری همایش بین‌المللی بزرگداشت روز جهانی فلسفه در ایران باعث افزایش آگاهی و آشنایی غرب با فلسفه اسلامی می‌شود.

مجتهدی ضمن ابراز تمایل به ارائه سخنرانی به زبان فرانسه در این همایش خاطرنشان کرد: علم باید دارای عمق باشد و صرف تظاهربه علم، سودی نمی‌بخشد و به ضرر آن است. استفاده از الفاظ لاتین، یکی از این تظاهرهاست؛ به نحوی که افراد تصور می‌کنند با استفاده از واژه‌های بیگانه، می‌توانند ذهن مخاطب را مرعوب کنند اما هدف بنده از سخنرانی به زبان فرانسه، چنین چیزی نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر روز جهانی فلسفه در ایران دارید، یادآور شد: ترویج مسائل فلسفی در کشور و مطرح کردن نام فلسفه، امر پسندیده‌ای است.

مجتهدی در پایان اظهارات خود گفت: شهرت کاذب، دردی از جامعه علمی کشور دوا نمی‌کند و اگر قرار است فلسفه به ابتذال و بی مایگی کشانده شود، ترجیح می‌دهم مهجور بماند. 

کریم مجتهدی متولد 1309 شمسی در تبریز است. وی در هجده سالگی عازم فرانسه شد و دوره‏ کارشناسی ارشد را در رشته فلسفه گذراند. پس از آن به ایران بازگشت و در دانشسرای عالی مشغول به تدریس شد. وی اما پس از مدت کوتاهی به فرانسه بازگشت و به تحصیل ادامه داد و در سال 1343 موفق به اخذ دکترا شد.

پس از آن مجتهدی به استخدام دانشگاه تهران در آمد و به مدت 35 سال در گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه تدریس کرد. وی به زبان فرانسه تسلط کامل داشته و با زبانهای انگلیسی و آلمانی نیز آشنایی دارد.

"فلسفه نقادی کانت" یکی از کتابهای مجتهدی است که وی آن را بر اساس جزوه درسی خود نوشته است و بیشتر مناسب کسانی است که می خواهند با فلسفه کانت آشنا شوند.

"سید جمال‏الدین اسد آبادی و تفکر جدید"، "هگل و فلسفه او"، "روانشناسی روح هگل"، "نگاهی به فلسفه‏های جدید و معاصر"، "فلسفه در قرون وسطی"، "دونس اسکوتوس و کانت به روایت هایدگر" "منطق از نظرگاه هگل"، "آشنایی ایرانیان با فلسفه‏های جدید غرب" و "آشنایی غربیها با فلسفه‏های ایرانی اسلامی" برخی دیگر از آثار کریم مجتهدی‏اند که تاکنون منتشر شده‏اند.

کد خبر 1119264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha