آریا عظیمی نژاد آهنگساز ضمن بیان این مطلب با اشاره به چگونگی ساخت موسیقی این سریال به خبرنگار مهر،گفت : سریال تلویزیونی "زیر هشت" داستانی پراز حادثه و هیجان دارد و به اعتقادمن جریان روایت داستان پس از گذشت دو هفته از پخش آن تازه به جریان افتاده است و طبعا موسیقی خاص خود را می طلبد از همین رو طبق صحبت هایی که با سیروس مقدم کارگردان سریال داشتم برخلاف نظر او اصرار به استفاده از موسیقی کلاسیک داشتم به همین دلیل از رنگ مایه های موسیقی ایرانی استفاده نکردم و هدف این بود که فضایی از موسیقی را ارائه دهم که بتواند حس و حال شخصیت های اصلی داستان و داستانک های کوچکی که درکنار خط اصلی روایت اتفاق می افتد را به خوبی بیان کند.
وی در ادامه افزود : نظر کارگردان این بود که از موسیقی ایرانی استفاده کنم اما من اصرار داشتم که این اتفاق نیافتد چراکه با تکیه بر فرم می توان به کلیتی دست یافت که دور از فضای تصویر نباشد البته معتقدم که زمان بسیاری برد تا به این فضا برسم چراکه خط اصلی داستان به گونه ای است که زمان می برد تا تکلیف کاراکترها مشخص شود و داستان به روال اصلی بیافتد و بیننده با شخصیت ها و زوایای مختلف کاراکترها آشنا شود به همین دلیل هدف من و کارگردان برای انتخاب فرم موسیقی کلاسیک رسیدن به قسمت های پس از معرفی کاراکترها بود.
این آهنگساز در ادامه صحبت های خود به رعایت حس و حال موسیقی ایرانی در این سریال اشاره کردوگفت : با توجه به اینکه فضای موسیقی کلاسیک را برای کلیت اجرا انتخاب کردم سعی کردم حس و حال موسیقی ایرانی نیز در این اثر درنظر گرفته شود به همین دلیل اگر از سازی مثل گیتار یا ویولن استفاده کردم شیوه صدادهی آن به گونه ای بوده که کاملا غربی به نظر نرسد بلکه فرمی تعدیل شده با تاثیر از فضای موسیقی ایرانی را به کار گرفتم.
آریا عظیمی نژاد که در گذشته موسیقی سریال "رستگاران" به کارگردانی سیروس مقدم را کار کرده بود درخصوص تفاوت های تم های به کارگرفته برای ساخت این موسیقی گفت : موسیقی سریال "رستگاران" فضای سبک تری داشت اما در مجموعه تلویزیونی "زیر هشت" به دلیل ساختار فیلمنامه، قدرت فشار زندگی روزمره بر کاراکترها زیاد است و همین فشار بیش از اندازه تاب و توان کاراکترها را تحت الشعاع قرار می دهد ؛ درواقع این فشارها به کارکترهایی چون عطا تحمیل می شود ازهمین رو موسیقی این سریال در مقایسه با رستگاران سنگین تر و به نوعی فشار زندگی بر هریک از کاراکترها بر نت های موسیقی هم جاری بود.
وی در پایان افزود : تحمیل فشارهای زندگی و تحمل سختی ها از سوی هریک از کاراکترها بر موسیقی هم تاثیر داشت و این تحمیل در موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهای مجموعه تلویزیونی و یا حتی صدای خواننده هم وجود داشت؛ سازبندی موسیقی سریال "زیرهشت" براساس سازهای زهی به اضافه گیتار در فرم های مختلف و ویولن طرح ریزی شده بود.
نظر شما