۴ مرداد ۱۳۸۹، ۱۴:۵۶

وزیر ارشاد:

"دایه، دایه، وقت جنگه" از اثرگذارترین آثار دوران دفاع مقدس است

"دایه، دایه، وقت جنگه" از اثرگذارترین آثار دوران دفاع مقدس است

خرم آباد - خبرگزاری مهر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترانه حماسی " دایه، دایه! وقت جنگه" اثر مرحوم رضا سقائی را یکی از اثرگذارترین آثار در دوران دفاع مقدس دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید محمد حسینی در همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور در مشهد مقدس با بیان اینکه درگذشت این هنرمند عزیز موجب تاثر و تالم جامعه هنری کشور شد، افزود: مرحوم سقائی با خلق این اثر ارزشمند و حماسی، روح ایثار و از خودگذشتگی را در بین مردم و رزمندگان اسلام ایجاد کرد.

وی تلاش در جهت تولید آثار موسیقائی و سرودهای اثر گذار و ماندگار را موثر و مفید دانست و از اهالی فرهنگ و هنر خواست همت خود را در تولید آثار ارزشمند و حماسی به کار گیرند و سرودهایی با موضوعات مختلف در سطح ملی تهیه کنند.

به گزارش مهر، رضا سقایی هنرمند و خواننده لرستانی، که سالها از بیماری رنج می‌برد، از دو هفته پیش به دلیل سکته مغزی دریکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

سقایی سال 1318 در خرم آباد متولد شد و بعد از سپری کردن نوجوانی در تهران به محضر استاد مهرتاش رسید. او در طول سالها حضور در عرصه موسیقی با هنرمندانی مانند فرج علیپور،علی اکبر شکارچی، مجتبی میرزاده و... به همکاری پرداخت.

استاد رضا سقایی در دهه 40 با صدایی بی نظیر موسیقی لری را با شکوهی بی نظیر به عرصه ملی کشاند؛ و شاید اغراق نیست اگر بعضی ها می گویند که پیش از انقلاب، خرم آباد همواره برای غیر بومی ها با نام قلعه فلک الافلاک و صدای رضا سقایی تداعی می شده است.

اما اتفاق عظیم تر، برای شناسایی این موسیقی و توانایی حنجره استاد رضا سقایی زمانی به اوج رسید که در سال 56 موسیقیدان توانمند شادروان مجتبی میرزاده برای بازسازی هنرمندانه ترانه های "دالکه"، "تفنگ"، "زندگی"، "قدم خیر"، "دایه دایه"، "موتورچی" و ... به کمک سقایی آمد و کاری کارستان در موسیقی ایران اتفاق افتاد.

سقایی متأسفانه در سال 57 به علت عمل لوزه و محاسبات غلط پزشک جراح، آن حنجره و صوت اساطیری را به خاطره ها سپرد ولی گهگاه بی تابی او را وا می داشت در محافل دوستانه چیزی زمزمه کند که همین زمزمه های دلتنگی هم بر اثر بمباران شهر ازنا توسط هواپیماهای عراقی به ایلغار رفت.

وی مدتی در کلاس‌های آواز اسماعیل مهرتاش به آموزش خوانندگی پرداخت. سقایی در اواخر جنگ تحمیلی بر اثر اصابت ترکش بمب در ازنا مجروح شد و تا زمان مرگ درگیر مصائب و عوارض این اتفاق بود.

تصنیف دایه دایه با صدای آن زنده یاد و تنظیم مجتبی میرزاده جزو آثار فاخر موسیقی در ایران است.

در سال 1386 ترانه "دایه دایه وقت جنگه" تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار یکصد سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.

کد خبر 1123653

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha