۵ مرداد ۱۳۸۹، ۱۴:۳۹

پیامدهای درز اطلاعات/

اسناد ویکی لیکز مواضع کابل را تایید کرد/ درخواست آمریکا برای حذف برخی جزئیات

اسناد ویکی لیکز مواضع کابل را تایید کرد/ درخواست آمریکا برای حذف برخی جزئیات

افشای اسناد محرمانه جنگ افغانستان پیامدهای زیادی در برداشته به گونه ای که از کابل گرفته تا لندن و واشنگتن همه را وادار به واکنش کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، در همین رابطه روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به تحلیل این واقعه پرداخت و آن را چالشی جدید برای باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی کرد.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا می گوید صدمات احتمالی درز دهها هزار سند محرمانه مربوط به جنگ در افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد.

در همین رابطه سرهنگ "دیو لاپان" سخنگوی پنتاگون گفته که طی چند روز و یا چند هفته آینده اثرات احتمالی انتشار این اسناد بر امنیت سربازان آمریکایی و سایر نیروهای خارجی در افغانستان برآورد خواهد شد.

وی درز این اسناد را "اقدامی مجرمانه" دانست.

دفتر حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان نیز با ابراز شگفتی از انتشار این مدارک اعلام کرد : این اسناد تایید کننده موضع همیشگی کابل است که برای پیروزی در جنگ با تروریسم باید به جای جنگ در روستاهای افغانستان، منابع ایدئولوژیک و مالی شورشیان را در ورای مرزها قطع کرد.
 
کاخ سفید نیز اعلام کرد : برای جلوگیری از انتشار این اسناد در رسانه ها تلاش نکرده است.
 
رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید گفت : از ویکی لیکز خواسته شد اطلاعاتی که ممکن است به نیروهای ارتش آمریکا صدمه بزند پاک شود.
 
وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر درباره برخی جزئیات این گزارش از جمله دستیابی طالبان به موشکهای ضد هوایی حرارت یاب خودداری کرد. پنتاگون می گوید در حال تحقیق برای یافتن عامل درز این اسناد محرمانه است.
 
جولیان اسانگ، بنیانگذار سایت ویکی لیکز، گفته است که ظاهرا این اسناد نشان دهنده ارتکاب جرایم جنگی است، اما دادگاه باید در این مورد تصمیم بگیرد.اما سناتور جمهوریخواه جان مک کین به شدت به سایت ویکی لیکز حمله کرده و با "مغرض" خواندن آن گفته است هدفش ممانعت از پیروزی آمریکا و نیروهای ائتلاف در جنگ افغانستان است.وی گفت : گرچه این اسناد حاوی اطلاعات جدیدی نبوده، عامل درز آن امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و باید به شدت مجازات شود.
 
چند عضو دیگر کنگره نیز گفته اند باید این کارمند وزارت دفاع آمریکا که جان بسیاری را با افشای این اسناد به خطر انداخته پیدا و مجازات کرد.
 
دولت پاکستان هم اسناد منتشر شده درباره حمایت سازمان اطلاعات این کشور از طالبان را به شدت تکذیب کرده است.
 
دفتر ریاست جمهوری پاکستان اسناد درز شده را بی اساس توصیف کرده است و سخنگوی رئیس جمهوری پاکستان هم گفته است که ممکن است هدف از دادن این اسناد سری به رسانه ها، تضعیف روند جدید گفتگوهای راهبردی بین آمریکا و پاکستان بوده باشد.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواسته نامش فاش نشود گفته است برخی عناصر دستگاه اطلاعاتی پاکستان احتمالا از طالبان حمایت می کنند اما این ارتباطات کمتر شده و اسلام آباد در مسیر مثبتی حرکت می کند.
کد خبر 1123946

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha