۱۱ مرداد ۱۳۸۹، ۱۷:۴۲

میرتاج ‌الدینی‌ :

اعتبارات قرآنی مطلوب نیست/ نهادهای قرآنی مکمل یکدیگر باشند

اعتبارات قرآنی مطلوب نیست/ نهادهای قرآنی مکمل یکدیگر باشند

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اعتبارات قرآنی تا رسیدن به حدمطلوب فاصله زیادی دارند، وجود موازیکاری در این حوزه را یادآور شد و گفت: برای اثرگذاری بیشتر، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل شود که نهادهای فعال در عرصه قرآن مکمل یکدیگر باشند .

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در دیدار امروز دوشنبه 11 مرداد از سازمان دارالقرآن کریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: از گذشته با فعالیت این سازمان آشنایی داشتم و در همایشهای مختلفی که سراسر کشور برگزار کرده است حضور داشته ام، این  سازمان را یکی از مجموعه های فرهنگی قرآنی می دانم که با سابقه طولانی در این عرصه فعالیت می کند.

وی افزود: این بازدید با هدف آشنایی از نزدیک صورت گرفته تا آنچه در دولت می توانیم برای کمک به این سازمان انجام دهیم را مد نظر داشته باشیم. وظایف اصلی این سازمان نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم است که از سالهای آغازین انقلاب در اختیار این مجموعه قرار گرفته و در اساسنامه سازمان نیز مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. این مجموعه تا کنون بر چاپ و نشر بیش از 3 هزار نسخه قرآن نظارت داشته است و اینکه در کشور کمتر با چاپ قرآنهای مغلوط مواجه می شویم در نتیجه فعالیتهای این سازمان است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی گفت: ممکن است تلاشهای این مجموعه برای برخی از دستگاههای فرهنگی شناخته شده نباشد، کار سازمان دارالقرآن کار عظیمی است که باید مورد قدردانی و حمایت قرار گیرد. برای حفظ وحدت رویه نظارت این مجموعه بر چاپ و صدور قرآن به خارج و داخل کشور ضروری است.

حمایت از 1200 مؤسسه قرآنی

وی با اشاره به اینکه گسترش مؤسسات قرآنی و نظارت بر تشکلهای مردمی از فعالیتهای دیگر این مجموعه است گفت: سازمان دارالقرآن کریم تا کنون 1200 مؤسسه قرآنی را تحت پوشش قرار داده و پیش بینی شده در برنامه پنج ساله این تعداد را به یک و نیم برابر برسانند. با توجه به اینکه طی پنج سال این تعداد مؤسسه را تحت پوشش قرار داده اند می توانند در پنج سال نیز به رشد قابل توجهی دست یابند.

نظارت سازمان دارالقرآن بر فعالیت تشکلهای مردمی

میرتاج الدینی در ادامه به بحث نظارت و حمایت سازمان دارالقرآن اشاره کرد و گفت: نقش سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن در رابطه با تشکلهای مردمی نقش ستادی، نظارتی و حمایت است. از دیگر وظایف سازمان دارالقرآن آموزش همگانی قرآن کریم است که اهتمام به این امر در برنامه پنج ساله چهارم نیز نهضت قرآن آموزی به عهده این مجموعه گذاشته شده که همچنان این مشارکت باید برای آموزش قرآن ادامه داشته باشد.

برنامه های قرآنی از اولویتهای فرهنگی دولت دهم است

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در دولت نهم و همچنین دولت دهم یکی از جهت گیری های فرهنگی حمایت از برنامه های قرآنی بوده است و در این راستا اعتبارات قرآنی افزایش چشمگیری یافت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از فعالیتهای خود را به برنامه های قرآنی اختصاص داده و همچنین تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز موجب شد مجموعه دستگاههایی که در امور قرآنی فعالیت می کنند گردهم جمع شده تا برنامه ریزی و سیاستهای فعالیتهای قرآنی را در کنار هم با تعامل مثبت انجام دهند. همچنین دولت حمایت از نهادهای قرآنی را در برنامه های خود قرار داده و این حمایت انشاء الله همچنان ادامه خواهد یافت.

اعتبارات قرآنی تا حد مطلوب فاصله دارد

حجت الاسلام میرتاج الدینی همچنین در رابطه با اعتبارات قرآنی اظهار داشت: اعتبارات قرآنی نسبت به گذشته رشد داشته است اما این رشد تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم باید همه ساله این اعتبار را افزایش دهیم.

وی همچنین تأکید کرد که بحث فرهنگ دینی و قرآنی یکی از موضوعاتی است که در کارگروه های استانی مورد توجه قرار می گیرد.

وی در رابطه با منشور توسعه فرهنگ قرآنی و عدم برگزاری کمیسیونهای تخصصی شورا به طور مرتب اظهار داشت: این منشور بحث جدی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و مجلس نسبت به آن اهتمام داشته است. اگر تا کنون کمیسیونهای تخصصی این شورا تشکیل جلسه نداده اند باید موضوع مطرح شده تا مورد پیگیری قرار گیرد.

ضرورت پرهیز از موازیکاری

معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین در ادامه  در رابطه با امتیازاتی که برای برخی دستگاههای فرهنگی نسبت به برخی دیگر درنظر گرفته می شود تأکید کرد که این امتیازات باید عام و جاری باشد به همین دلیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل و پیشنهاد شده جلساتی برای تعامل میان سازمان دارالقرآن و مرکز توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی وزارت ارشاد به منظور هماهنگی های بیشتر و جلوگیری از موازیکاری برگزار شود.

وجود خلاء های قرآنی در کشور

وی افزود: با وجود این موازیکاری ها در سراسر کشور در رابطه با فعالیتهای قرآنی هنوز هم خلاهایی حس می شود، از این رو باید تعاملی برای این فعالیتها انجام شود. با توجه اینکه میدان فعالیتهای قرآن وسیع است و حتی اگر همه دستگاهها هم در این عرصه فعالیت کنند بازهم خلاء فعالیتهای قرآن را در اقصی نقاط کشور داریم بنابراین می توان گفت این سازمانهایی که فعالیت موازی دارند می توانند به نوعی مکمل یکدیگر باشند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی گفت: مؤسسات قرآنی و غیر دولتی، تشکلهای قرآنی، مؤسسات قرانی مردمی ، مؤسسات فرهنگی قرآنی باید رقابتهای سالمی در فعالیتهای خود داشته باشند و مناسب است که در این راستا جشنواره قرآنی استانی و کشور تشکیل شود و مؤسساتی که از کیفیت بهتری برخوردارند و نوآوری در برنامه های آنها وجود دارد را مورد تشویق و حمایت قرار دهند.

کد خبر 1127325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha